Svoje razmišljanje o kompaktnom monovolu­menu Nissan je predstavio pre dve godine na Salonu automobila u Parizu, pod imenom Tone. I već tada je koncepcija budućeg vozila bila iskristalisana. Analize tržišta i ankete među potenci­jalnim kupcima, koji pripadaju mlađoj populaciji, još u stadijumu razvoja su pokazale u kom pravcu treba ići.

Šta više, precizno se pokazalo da najviše zamerki ide na račun rešenja prostora u zadnjem delu vozila. Kako po pitanju samih dimenzija, tako i nedostatka praktičnih detalja. Dve godine kasnije, pokazaće se da se dizajnerski pogon Nissana odgovorno uhvatio u koštac sa zah­te­vima publike.

U poslednje vreme dosta se polemiše o transferu platformi unutar kompanija i pitanju da li ovakva razmena ubija individualnost svakog novog modela. Note je tipičan primer automobila nastalog na zajedničkoj platformi.

B platformu, aliansa Renault-Nissan koristi kod modela Micra, Micra C+C, Modus, novog Clia i na kraju, bar za sada, i Note. Sasvim logično, već i letimičan pogled na spisak modela na zajedničkoj osnovi otkriva njihov potpuno različit karakter, ali isto tako i svu konstruktivnu fleksibilnost. Ipak, Note kao najveći, koristi produženu varijantu sa među­oso­vinskim razmakom povećanim na 2,6 metara.
Mali Murano

Dilema, da li je poreklo Notea u modelu Rena­ult Modus, brzo nestaje. Pre svega, generalna stilizacija prednje dela novog Nissana se oslanja na terenac Murano, ali je naravno adaptirana za mno­go umereniji monovolumen. Klinasta forma Notea je dodatno pojačana zadnjim svetlima u formi bumeranga. Bitan element koji formira ukupnu sliku, ali i vozne osobine ovog autobila, je činjenica da su prepusti preko točkova minimalni.

Generalno, stilisti Nissana su 4 metra dugom mo­novolumenu podarili vetrobransko staklo pod oštrim uglom i u osnovi čiste linije, koje jedino raz­bijaju dominantno velika i ispupčena prednja svetla. Specifična forma zadnjih svetala jasno definiše iz­laz­nu ivicu krova i asocira čak i na minijaturan spoj­ler. Za ovako kratak automobil koeficijent otpo­ra 0,33 je sasvim dobar rezultat.

Unutrašnjost dobra i za visoke ljude

Ipak, uloženi trud dizajnera se najbolje vidi u unutrašnjosti. Za sam početak, ilustrativna je kratka prezentacija sa okupljenim kolegama novinarima kao probnim modelima. Za proveru tvrdnje, da u Noteu ima ekstremno mnogo mesta, poslužio je ko­lega novinar visine preko 2 metara, koji se smestio za upravljač, ali i na zadnju klupu, bez pomeranja prednjeg sedišta.

U praksi ovakva situacija je prime­rena vozilu D segmenta, a ne malenog B.

Na prezentaciji u Marseju, empirijski je dokazano da u prtljažnik novog modela Note bez problema staju dečija kolica ili bicikl, a moguće deljenje prt­ljaž­nika na dva dela pločom velike nosivosti po­ne­kad ima svoje praktične strane.

Dodatni argument u prilog konstataciji da Note ima ekstremno mnogo mesta je i velik broj prostra­nih boksova i pretinaca, kojima se pridružuju dže­po­vi na poleđini prednjih sedišta. Upravo spomenuti džepovi u naslonima sedišta su detalj koji su potencijani kupci tražili, kako bi se dečije igračke i ostale pripadajuće sitnice jednom za svagda mogle odložiti.

Praktični, i u ovoj klasi retki, su i preklopivi stolovi, takođe, na naslonima prednjih sedišta. U glavnu pregradu ili kasetu ispred suvozača, poznatiju kao onu ”za rukavice”, koja može biti gre­jana ili hlađena, staje čak 14 limenki od 0,33 litra. To sasvim realno pokazuje njenu veliku zapreminu.

Kvalitet plastike i završne obrade enterijera je pri­jatno iznenađenje i gotovo da se može porediti sa znatno višom klasom vozila. Dizajn i materijali arma­ture instrument-table, kao nešto što je u stalnom vidokrugu za vreme vožnje, su bez preteranih dizaj­nerskih bravura, ali prijatni i na pogled i na dodir.
Komande klimatizacije su grupisane na malom prostoru, ali sa dovoljno krupnih prekidača za laku upotrebu. Instrumentacija je u klasičnoj i provere­noj kružnoj formi, sa belom podlogom koja maksimalno doprinosi čitljivosti.

Činjenica da je Nissan Note postavljen na poz­natu platformu, znači da smo mehaničke elemente već sreli. Prednja osovina koristi McPherson opruž­ne noge, dok je pozadi torziona osovina.
Motorizaciju čini optimalna kombinacija dva benzinca i dva dizela sa direktnim ubrizgavanjem. Benzinci su od 1,4 i 1,6 litara radne zapremine, na­sta­li u Nissanu i imaju 88 i 110 KS. Sa dizel­skom po­nudom zapremine od 1,5 litara, postaje razumlji­vo da je reč o dCi motorima Renaulta sa 68 i 86 KS.

Upravljanje je preko nazubljene letve sa elektri­čnom servo asistencijom. Kočnice su kombinacija diskova na prednjoj i do­boša na zadnjoj osovini sa svim opcijama motora. ABS, elektronska distribucija sile kočenja i asisten­cija su u svim paketima opreme, dok je ESP deo spiska dodatne opreme.

Odličan u krivini, mir za volanom

U vožnji se definitivno shvata da Nissan Note nije ni slučajno Renault Modus. I pored konsta­tacija o transferima platformi, strah od gubljenja identiteta voznih osobina, barem u slučaju Nissa­na, nema osnova. Iako smo generalno očekivali nešto manje-više slično Modusu, ispostavilo se da smo u potpunoj zabludi.

Pre svega, generalni subjektivni osećaj za uprav­lja­čem Notea asocira na znatno teži automobil. Na pravcu je mirniji od pandana iz Renaulta, dok u prolazu kroz krivinu pokazuje znatno drugačiji karakter. Note i pored relativno velike visine samo­uvereno prihvata brzu promenu pravca ili dugu brzu krivinu kroz koju se vozi u visokom stepenu prenosa. I iako sa dobošima pozadi, kočnice su sa­svim adekvatno dimenzionisane.

Vozač ne sedi preterano uspravno, kako je praksa u mikro vanovima, nego je pozicija znatno bliža kla­sičnoj limuzini. Ujedno se otkriva i dobra ergo­no­mija vozačkog radnog mesta. Hodovi ručice me­nja­ča su kratki i precizni, isto kao i papučica kvačila. Preglednost je odlična, uz detalj da se bilo koja ivica poklopca motora još davnih dana izgubila iz vozačevog vidokruga. Zvučna izolacija kabine za B segment je dobra, a odsustvo fijuka vetra dokazuje i dobru aerodinamiku Notea.

Prve i nedovoljno duge vožnje, bar za sada, suge­ri­šu da je idealna kombinacija Note i 1,5 dCi motor sa 86 KS. Bez trunke napora i bez mnogo buke, elastični dizel pretvara ovaj Nissan u veoma tempe­ramentan monovolumen.

Nakon prvog susretra sa modelom Nissan Note, čini se da je klasa mikro vanova osvežena modelom koji je možda iskristalisao generalnu ideju cele klase.

U veoma kompaktne dimenzije, smestio se viso­koupotrebljiv monovolumen, solidnih voznih osobina. I ono što je sigurno je da se ljubitelji jurnjave neće osvrnuti za njim, ali porodični ljudi koji žele mnogo prostora upakovanog na malu površinu do­bi­jaju veoma zanimljivu ponudu.

Karoserija: hatch back, 5 vrata, 5 sedišta, d x š x v: 4083 x 1690 x 1550 mm, zapremina prtljažnika 280/1332 l, zapremina rezervoara 46 l, masa vozila od 1092/1546 kg.
Motor 1,4 1,6 1,5 TD 1,5 TD
Zapremina cm3 1386 1598 1461 1461
Br cilindara/ventila 4/16 4/16 4/16 4/16
Maksimalna snaga kW/KS 65/88 81/110 50/68 63/86
pri o/min 5200 6000 4000 3750
Maks. obrtni moment Nm 128 153 160 200
pri o/min 3200 4400 2000 2000
Ogibljenje
Napred McPherson‚ pozadi torziona oso­vi­na, amortizeri i spiralne opruge, poprečni stabilizator napred i pozadi, napred diskovi‚ pozadi doboši, ABS, EBD, BA, ESP opciono. Pneumatici 185/65 R15 ili185/55 R16
Prenos snage
Pogon na prednje točkove, manuelni menjač sa 5 stepeni prenosa, opciono automatski sa 4 stepena prenosa.
Performanse
Ubrzanje 0-100 km/h s 13‚1 10,7 16,5 13,0
Maksimalna brzi­na km/h 165 183 155 163
Prosečna potrošnja l/100 km 6,3 6,6 5,2 5,1
Cena € od 13.000

(Vrele gume/MONDO)