Nevolje automobilske industrije, koje su u Japanu izazvali zemljotres i cunami, pogoršaće se.
Narednih sedmica, kupci širom sveta imaće teškoće da nađu model koji žele, hiljadama fabričkih radnika verovatno će biti rečeno da ostanu kod kuće, a kompanije kao "Tojota" (Toyota), "Honda" i druge, izgubiće milijarde dolara prihoda.
Sedamnaset dana posle prirodne katastofe, zalihe ključnih auto delova - od komjuterskih čipova do pigmenta za boje - smanjuju se brzo pošto se japanske fabrike koje ih prave muče da obnove rad.
Pošto se delovi i oprema šalju sporim brodovima, pravi pad tek treba da se oseti u fabrikama u SAD, Evropi i Aziji. Do toga će, kažu danas analiticari, doći sredinom aprila.
"Ovo je najveći udar u istoriji automobilske industrije", izjavio je Kođi Endo, direktor tokijskog istraživačkog instituta Japan.
Veliki deo japanske automobilske industrije - druge najveće na svetu - ne radi. Malo je fabrika koje su teže oštećene u zemljotresu, ali zbog prekida u snabdevanju vodom i strujom niko ne zna kad će
produkcija krenuti punom parom. Neki analitičari pominju kraj leta.
Kupci automobila uskoro će se suočiti s višim cenama i manjim izborom. Neke boje će biti teško naći zato što su fabrike pigmenta za boje u Japanu oštećene i ne rade.
Američki "Ford" je već naložio prodavcima da prestanu da naručuju "smoking crne" modele F-150 pikapa i džipova "ekspidišn nevigejtor" (Expedition Navigator). Takođe, napušta i neke nijanse crvenog.
"Krajzler" (Chrysler) je svojim dilerima rekao da privremeno ograničava porudzbine vozila u 10 boja.
Japanski fabrikanti, koji su obustavili rad većine pogona u zemlji, sada su zabrinuti da će stati i produkcija u inostranstvu. "Tojota" i "Honda" najavljuju prekid rad u fabrikama u Severnoj Ametici. "Honda" kaže da će do prekida doći posle 1. aprila. Mada većinu auto delova "Honda" proizvodi u SAD, neki i dalje dolaze iz Japana.
Banka Goldman Saks procenjuje da zatvaranje pogona košta japanske proizvođače automobila 200 miliona dolara na dan, što je na kraju prošle sedmice bilo 2,8 milijarde dolara. U poređenju, "Tojota" je zaradila 2,3 milijarde dolara za celu 2010. godinu.
Mnogo zavisi od toga koliko rezervnih delova ima na zalihama - koje su najverovatnije veoma niske. Japanski proizvođači su do perfekcije doveli sistem u kome delovi dolaze u fabrike istog dana kada se
ugrađuju. Sada u pogone stižu delovi koji su ukrcani na brodove pre par nedelja.
Analitičari predviđaju da će trećina dnevne produkcije automobila u svetu biti skresana zbog lomova u lancu snabdevanja. To znači da pet miliona vozila širom sveta neće biti napravljeno od 72 miliona
planiranih za 2011.
Primer sa ilustraciju lanca snabdevanja pruža radio aparat u kolima, napravljen od stotina delova. Skala je možda iz Japana, dok žice i kola dolaze iz Južne Koreje. Plastična dugmad mogu da budu iz Kine a metalna kutija koja sve to drži stiže iz Indije.
(Beta)
Sedamnaset dana posle prirodne katastofe, zalihe ključnih auto delova - od komjuterskih čipova do pigmenta za boje - smanjuju se brzo pošto se japanske fabrike koje ih prave muče da obnove rad.
Pošto se delovi i oprema šalju sporim brodovima, pravi pad tek treba da se oseti u fabrikama u SAD, Evropi i Aziji. Do toga će, kažu danas analiticari, doći sredinom aprila.
"Ovo je najveći udar u istoriji automobilske industrije", izjavio je Kođi Endo, direktor tokijskog istraživačkog instituta Japan.
Veliki deo japanske automobilske industrije - druge najveće na svetu - ne radi. Malo je fabrika koje su teže oštećene u zemljotresu, ali zbog prekida u snabdevanju vodom i strujom niko ne zna kad će
produkcija krenuti punom parom. Neki analitičari pominju kraj leta.
Kupci automobila uskoro će se suočiti s višim cenama i manjim izborom. Neke boje će biti teško naći zato što su fabrike pigmenta za boje u Japanu oštećene i ne rade.
Američki "Ford" je već naložio prodavcima da prestanu da naručuju "smoking crne" modele F-150 pikapa i džipova "ekspidišn nevigejtor" (Expedition Navigator). Takođe, napušta i neke nijanse crvenog.
"Krajzler" (Chrysler) je svojim dilerima rekao da privremeno ograničava porudzbine vozila u 10 boja.
Japanski fabrikanti, koji su obustavili rad većine pogona u zemlji, sada su zabrinuti da će stati i produkcija u inostranstvu. "Tojota" i "Honda" najavljuju prekid rad u fabrikama u Severnoj Ametici. "Honda" kaže da će do prekida doći posle 1. aprila. Mada većinu auto delova "Honda" proizvodi u SAD, neki i dalje dolaze iz Japana.
Banka Goldman Saks procenjuje da zatvaranje pogona košta japanske proizvođače automobila 200 miliona dolara na dan, što je na kraju prošle sedmice bilo 2,8 milijarde dolara. U poređenju, "Tojota" je zaradila 2,3 milijarde dolara za celu 2010. godinu.
Mnogo zavisi od toga koliko rezervnih delova ima na zalihama - koje su najverovatnije veoma niske. Japanski proizvođači su do perfekcije doveli sistem u kome delovi dolaze u fabrike istog dana kada se
ugrađuju. Sada u pogone stižu delovi koji su ukrcani na brodove pre par nedelja.
Analitičari predviđaju da će trećina dnevne produkcije automobila u svetu biti skresana zbog lomova u lancu snabdevanja. To znači da pet miliona vozila širom sveta neće biti napravljeno od 72 miliona
planiranih za 2011.
Primer sa ilustraciju lanca snabdevanja pruža radio aparat u kolima, napravljen od stotina delova. Skala je možda iz Japana, dok žice i kola dolaze iz Južne Koreje. Plastična dugmad mogu da budu iz Kine a metalna kutija koja sve to drži stiže iz Indije.
(Beta)