Iako uvoznici obaraju cene, prodaja automobila na tržištu Srbije sve slabija. Bez obzira na 30 odsto učešća, kredit za "punto" i dalje najpovoljniji.
Ključni razlog, slažu se i prodavci i kupci, jeste u niskoj kupovnoj moći prosečnog stanovnika Srbije. Na pad prodaje uticala je i odluka Vlade Srbije da, od 1. jula, uvede obavezno učešće za kupovinu automobila, čak i za subvencionisane kredite.
Doduše, kupovina "punto klasika" sa subvencionisanom kamatnom stopom od 4,5 odsto i dalje je moguća bez učešća, ali uz malu "vratolomiju" banaka. Sada kupac koji nema gotov novac dobija i kredit za učešće, po nešto višoj kamatnoj stopi. Naravno, ovo važi za kupovinu vozila na kredit indeksiran u evrima. Ko se odluči za dinarski kredit, a takvih kupaca je i dalje veoma malo, plaćaće dosta višu kamatu, što bi moglo i da se isplati ukoliko evro počne da "liči" na "švajcarac".
I dalje je, bez obzira na obaveznih 30 odsto učešća, kredit za "punto klasik" najpovoljniji na tržištu. Tako za vozilo iz Kragujevca koje košta (osnovni model) 6.199 evra treba izbrojati 1.860 evra za učešće, uz fiksnu kamatnu stopu od 4,25 odsto. Rata (84 meseca) je 60,31 evro.
Na kraju, kada se sve sabere, kupac je "punto klasik" platio 6.926,04 evra, dakle 732 evra ga je koštao kredit.
Kupovina ostalih automobila na otplatu još je nepovoljnija, a tu treba dodati i troškove obrade i održavanja kredita.
Kupovina vozila na lizing u ovom trenutku, zbog manjih kamata i učešća je, čini se, povoljnija, ali kod lizing kupovine ima nekih drugih "otežavajućih okolnosti", poput obaveznog kasko osiguranje vozila.
Kupovina vozila na kredit
Vrednost vozila 10.000
Učešće 3.000
Period 60 meseci
Kamata 10,95 odsto
Rata 152,02
Ukupno 12.121,2
Kupovina vozila na lizing
Vrednost vozila sa PDV 10.000
Vrednost vozila NETO 8.473,58
Trajanje lizinga 60 meseci
Kamata 9,98 odsto
Učešće 20 odsto 1.694,92
Iznos finansiranja 6.779,66
Uplata na početku 3.615,80 (PDV, učešće i prva rata)
Rata 134,25
Ukupno 11.536,55
Svi iznosi su u evrima.
(MONDO)