Ekipe "Gradske čistoće" u poslednjih mesec dana su na ulice prestonice posule 740.260 kilograma soli, od čega samo na autobuska stajališta više od 250.000 kila. Iz "Zelenila" je od kada je sneg počeo da pada utrošeno 330 tona soli i 8.600 litara emulzije, a ne postoji podatak koliko kilograma su utrošili sami građani.

Iako je u protekle dve nedelje so bila dragocena za otpanje leda, otkako su temperature porasle vide se i njene loše strane. Čizme, cipele i delovi automobila najbolje su osetili kakve so ima "zube".

Uvreženo mišljenje je da glavni krivac za rupe u kolovozu - so, putari tvrde da je natrijum-hlorid poguban za obuću i nezaštićen čelik, odnosno limariju na automobilu, ali da asfaltu - ne može ništa.

"Voda i mraz stvaraju rupe. Voda ispuni svaku poru u asfaltu i kada na minusu smrzne, postaje joj 'tesno' i proširuje se u pukotini koja postaje sve veća", kažu za "Novosti" u Zimskoj službi "Beograd puta".

Inženjeri iz AMSS kažu da je industrijska so, koja se zadržava na saobraćajnicama, najveći neprijatelj automobila.

"Prvo propadaju nezaštićeni delovi, a onda i sva ona mesta na karoseriji na kojima se zadržavaju voda i blato Najosetljivija mesta su rubovi krila, spojevi na haubi i na krilu, donji deo vrata, spojevi na zadnjoj haubi i pragovi", kažu iz AMSS.

Mnogi Beograđani koji su izdvojili dosta novca za kvalitetnu zimsku obuću, sada imaju "glavobolju" zbog belih naslaga soli koje nagrizaju džizme i cipele.

"Najveća greška građana je što so sa obuće ne uklone na vreme, odnosno čim uđu u kuću. Za obuću je pogubno i ako se stavi pored grejalice ili radijatora ili ako se održava pogrešnim sredstvima", objašnjava Lazar Ilić iz "Jugoinspekta". -

On kaže da je jedna od najvećih zabluda da se obuća od veštačkih meterijala čisti kremama za lice ili telo. Ako je lice obuće od prirodne kože, treba je premazati sprejevima i kremama namenjenih za određenu vrstu kože. Pri odabiru obuće za sneg treba obratiti pažnju da je vodonepropusna ili vodootporna. Na prevedenoj deklaraciji koja se nalazi na kutiji, obavezno u stavci "namena" treba da piše "obuća za kišu".

Za efikasnu zaštitu od korozije automobila koriste se lakovi, a neophodno je i prskanje donjeg dela karoserije i prostora oko motora proizvodima na bazi voska. Takođe, takvi proizvodi treba da se mažu i na plastične delove ispod vrata, unutrašnji deo blatobrana i rubove. Vozači na kraju svakog zimskog perioda treba da pažljivo očiste prostor motora.

(MONDO)