Kada najnoviji modeli vodećih svetskih brendova budu izloženi na martovskom Međunarodnom salonu automobila u Beogradu, kupci će možda imati šansu da ih pazare po sistemu staro za novo.
"Ne tražimo pomoć ili subvencije države, već nudimo rešenja koje će stimulisati prodaju vozila, a samim tim i privrednu aktivnost", kaže Petrović.
U poslednje dve godine, rekao je on, situacija na tržištu automobila u Srbiji je poražavajuća, zabeležen je trostruki pad prodaje novih vozila u odnosu na samo četiri godine unazad, a uvoznici su praktično sami finansirali svoj posao.
"To je bila cena opstanka na tržištu...Marža je postala toliko mala da se proizvodna cena približila prodajnoj. A u tom slučaju, prihod se može ostvariti jedino na post-prodaji, poput servisnih aktivnosti", rekao je Tanjugov sagovornik.
Odatle je i potekla ideja da se od države ne traži pomoć, već ponude rešenja koja bi mogla doneti obostranu korist. Sistemom staro za novo, kupac bi bio u prilici da kupi novi automobil i plati PDV od 20 odsto samo na razliku u ceni.
To znači da, ako se na primer, stari automobil proceni na 5.000 evra, a novi kupi za 10.000 evra, PDV od 20 odsto plaćao bi se samo na razliku u ceni starog i novog vozila, odnosno na 5.000 evra u ovom slučaju. Uvoznik zatim uzima staro vozilo, tehnički ga sređuje i ispravnog vraća u saobraćaj, i ukoliko zaradi na njegovoj preprodaji, dužan je da na ostvarenu dobit plati PDV od 20 odsto.
"Mislimo da je to fer. Tako neće biti manjka u budžetu, jer tek kada automobil izađe iz salona - potrošnjom goriva, kroz akcize, naplatom putarina i PDV-a država ubira prihode, dok banke, lizing i osiguravajuće kuće zarađuju na finansiraju vozila i osiguranju automobila", dodaje Petrović.
On se nada da će ovaj predlog dobiti "zeleno svetlo" pre početka 51. Salona automobila, 22.marta, kako bi ovaj, jedini prodajni Salon u svetu, opravdao tu svoju specifičnost.
Asocijacija je na vreme počela pregovore sa resornim ministrom Rasimom Ljajićem, "koji je izuzetno dobro razumeo našu situaciju", dodaje Petrović.
"Došli smo do podatka da se u Srbiji godišnje troši 2,5 do tri milijarde evra za automobile, i nove i polovne, i da je i u našem, i u interesu države, da to tržište uredimo, i da i država ima neki prihod od toga", priča Petrović.
"<>Cedili smo suvu drenovinu", objašnjava pripreme za održavanje Salona automobila, inače jedinog prodajnog u svetu. "Ali mislim da je dobro da naši kupci vide nove modele, od kojih će neki premijerno stići sa salona u Ženevi koji se održava samo nekoliko dana pre beogradskog", kaže Tanjugov sagovornik.
Sistem staro za novo takođe će omogućiti prosečnom građaninu, koji inače ne može da priušti nov automobil, da za tri do pet hiljada evra kupi sertifikovano polovno vozilo sa ekološkim motorom evro 4.
"To će poboljšati i ekologiju i bezbednost u saobraćaju, jer će polovni automobili proći kroz oficijalne servise i zatim sertifikovani, biti vraćeni u saobraćaj", rekao je sagovornik Tanjuga.
Petrović je rekao i da je potrebno promeniti poreski sistem kod registracije vozila, i uvesti takse prema stepenu zagađenja vazduha. Motocikli ili sportski automobili, recimo, voze se samo šest ili tri letnja meseca, i nema potrebe registrovati ih na godinu dana. Asocijacija predlaže i da veći zagađivači plaćaju veće poreze.
"Što je veća snaga motora, zapremina, i registracija bi trebalo više da košta. Mi sad imamo velike potrošače i zagađivače koji plaćaju po 300 evra registraciju, dok ekološki modeli plaćaju po 1.500 evra. I šta smo dobili - zaustavljena je prodaja tih ekoloških motora", kaže Petrović.
(Tanjug)