Prodaja novih automobila u Srbiji nikad slabija, saloni zvrje prazni i često se zatvaraju. U januaru samo 800 vozila promenilo vlasnika. Trgovci traže pomoć od države.
Miloš Petrović, predsednik Srpske asocijacije uvoznika automobila, kaže da tek pristižu podaci od uvoznika, ali da je već sada jasno da je situacija više nego dramatična.
"Januar je zbog mnogo neradnih dana uvek slabiji mesec za nas, ali ovo se graniči sa katastrofom. Mnogobrojni građani, bezrazložno računaju i da će na Sajmu automobila u martu cene biti još niže, pa je i to jedan od razloga slabije posete salonima", kaže Petrović za "Novosti".
Petrović napominje da je na primer u januaru 2008. pre krize, prodato 3.794 automobila i da su sada uvoznici, koji su smanjili marže na minimum, sada sve oči uprli u državu.
"Tražimo da se isprave neke nelogičnosti, poput linearne eko-takse od 12.000 dinara po toni za sve, jer nije isto da li se neki auto reciklira 80 ili osam odsto. Predlažemo još neke mere, poput vraćanja sistema staro za novo, koji bi važio za sve brendove ne samo za 'Fijat' iz Kragujevca i slično", ističe Petrović.
Veliki broj uvoznika i dilera, ovlašćenih servisera, koji je nekako uspevao da se bori sa udarima krize, velikim padom prodaje, ovih dana još jednom izvodi računicu. Većina se nada da će martovski Salon automobila u Beogradu malo pospešiti prodaju, ali /b>neki jednostavno odlaze iz branše. Takav slučaj je i sa dva velika prodajna salona i ovlašćena servisa "Mazde" u Beogradu, koji su, u roku mesec dana, jedan za drugim rešili da bukvalno stave katanac na vrata.
"Tačno je da su dva naša partnera rešila da napuste ovaj biznis, ali nema mesta za zabrinutost. Uskoro, već početkom marta otvorićemo novi veliki salon i servisni centar u Beogradu. Prošle godine smo prodali 330 vozila u Srbiji, a ove godine posle lansiranja nove 'mazde 6' očekujemo nešto veću prodaju", kaže Veljko Stojanović, generalni direktor "Mazde" za Srbiju i Crnu Goru.
Prošle godine, nove vlasnike dobilo 22.000 vozila. Procene su da će broj prodatih automobila ove godine potonuti na 16.000.
"Iako podaci još nisu zvanično potvrđeni, prošle godine je prodato tek nešto više od 16.000 novih vozila a sva ostala, do cifre od 22.000 su vozila sa lagera", kaže Petrović.
Lane je u Srbiji prvi put registrovano oko 120.000 automobila. To znači da je skoro 100.000 polovnjaka našlo put do kupca. Očekuje se da će uskoro država pooštriti kriterijume za uvoz, pa će tako umesto motora sa evro 3 standardom moći da se uvoze samo oni sa evro 4. To pokazuje da je vreme jeftinih polovnih vozila za nama.
(MONDO)