Došlo je vreme za veliku sme­nu generacija. Gotovo sva laka i srednja dostavna vozila u Evropi su ili nedavno dobila ili upravo dobijaju nova izdanja. Citroen Jumper je jedan od njih.

I gle čuda, neko se konačno setio da ružne kutijaste forme lakih dostavnih vozila, pokuša uobličiti i od njih stvoriti simpatične transportere. Jumper je od­li­čan primer za simbiozu estetike i funk­cionalnosti.
Prednji deo, koji je praktično i jedini na kome se mogu vršiti zahvati, je do­bio vizuelnu identifikaciju sa aktuelnim stilskim izrazom Citroena, a naročito sa uspešnim putničkim automobilom C4. Svež i atraktivan, novi imidž Jumpera će svakako biti bitan onima koji drže do imidža firme, a pogotovo onima koji ko­riste čitave flote dostavnih vozila.

Na­ravno, osim čisto estetskih eleme­na­ta, prednji deo Jumpera ima i svoje mno­go značajnije funkcionalne domete. Pre svega isturanjem motorskog prostora is­pred kabine i većim prepustima pre­ko prednjih točkova se postigla bolja aerodinamika, ali isto tako i zaštita vo­za­ča i putnika. Bolje opstrujavanje vaz­duha kroz uvodnike omogućava i bolje hlađenje, često veoma opterećenih agre­gata. Nove svetlosne grupe, veoma nalik na one koje se koriste na modeli­ma C4 i C5, osim stilske identifikacije, imaju i znatno veću efikasnost od do sada korišćenih. Praktičan detalj su i ”stepenici” za noge na prednjem odbojniku koji pomažu vozaču pri pranju vetrobranskog stakla.

Sasvim razumljivo, estetika je bitna, ali od dostavnih vozila se očekuje efi­ka­snost, ekonomičnost i funkcionalnost. Citroen nije novopridošlica u LKV seg­mentu. Već decenijama proizvodi komercijalna vozila, a Jumper, čijeg smo na­slednika provozali po okolini Pariza, se u prošloj godini prodao u gotovo pola miliona primeraka, a svako deseto kup­ljeno vozilo je upravo Citroen. Prema tome, francuski proizvođač veoma dobro zna šta tržište traži.

Novi Jumper se proizvodi u četiri osnovne dužine i tri visine, kojima su pri­lagođena i tri međuosovinska razma­ka. To znači, da dužina karoserije varira od 4,9, preko 5,4 do 6,0 metara. Zapre­mina tovarnog prostora je od 8 do 17 kubnih metara, a maksimalna ukupna težina do 4 tone, što je retkost među do­stavnim vozilima sa prednjim pogo­nom. Strukturalna čvrstina karoserije je značajno unapređena, što je dozvoli­lo veće zapremine i nosivosti, ali isto tako i bezbednost u slučaju sudara.

Briga o vozaču na prvom mestu

Naravno, dimenzije su te na osnovu kojih se vrši izbor vozila, ali jednako bitni su i elementi koji se ne vide na karoseriji.

Pored prednjih McPherson opružnih nogu na prednjoj osovini, Citroen nudi i opciono vazdušno ogibljenje zadnje osovine, koje pored funkcije auto­mat­ske nivelacije bez obzira na optere­će­nje, dozvoljava i spuštanje karoserije za 7 cm radi lakšeg utovara. Ova opcija čini Jumper jedinstvenim u segmentu. Kočioni sistem čine 4 diska povećanog prečnika u odnosu na stari model, sa stan­dardnim ABS-om. Još jedna od opcija je i elektronika stabilnosti.

U motorskoj ponudi izbor je između tri dizel agregata sa direktnim ubrizga­va­njem koji zadovoljavaju Euro 4 normu. Najslabiji pogon je 2,2 HDi agregat sa 100 KS, kojem društvo pravi motor iste zapremine, ali sa 120 KS. Najsnaž­ni­­ja verzija je sa 3,0 litre radne zapremi­ne i maksimalnih 157 KS. Uz sve kom­bi­nacije pogona ugrađuje se šestoste­peni menjač.

U razvoju novog Jumpera se vodilo računa i o vozaču i njegovom radnom mestu. Osim nove, tiše, generacije mo­tora, poboljšana je zvučna izolacija ka­bi­ne. Sedišta imaju unapređenu ergo­no­miju, i sopstveno ogibljenje sa mogućim podešavanjem. U naslonu srednjeg se­di­šta nalazi se praktičan radni sto, ali i skriven hlađeni boks.

Upravljač može biti multifunkcional­ni. Spoljna ogledala su dvodelna, a sva­ki od 4 segmenta je nezavisno elektro-po­mičan, čime je preglednost prema na­zad značajno poboljšana. Veliko ve­tro­­bran­sko staklo se proiz­vo­di od izolacio­nog stakla. Opciona su automatska svetla i kišni senzori, kao i parking senzori i ka­mera za vož­nju u nazad. Jumper može imati do 6 vazdušnih jastuka.

Naravno, kao i do sada, Jumper će se proizvoditi u velikom broju karoserij­skih opcija koje će uključivati prakti­čno sve - od tovarnog sanduka, pa sve do putničkih verzija, sa velikom količi­nom dodatne opreme za potpuno prila­go­đavanje.

(Vrele gume/MONDO)