Ni poražavajući podaci o prodaji mikro vanova, kao što su Renault Modus, Opel Meriva, Fiat Idea i Lancia Musa, ni polovičan uspeh sada već bivšeg Tinoa, nisu obeshrabrili Nissan da lansira mali Note. Naprotiv, u njega se polažu velike nade, jer ukoliko je suditi po prodaji u Japanu, gde se za godinu dana prodalo preko 90.000 primeraka, i u Evropi ga očekuje svetla budućnost. Kako bi se, ipak, distancirao od Renaulta Modus, na čijoj je platformi zasnovan zajedno sa modelom Clio 3, njegovo međuosovinsko rastojanje je znatno povećano, na 2,6 metara (kod Modusa 2,48 m), što se odražava i na spoljnje dimenzije. Sa 4,08 metara, duži je za čitavih 30 cm od već spomenutog modela, tako da raspoloživim unutrašnjim prostorom nije daleko od kompaktnih vanova.

Veoma značajan argument, pogotovo ukoliko se zna da je cenom na nivou nižeg segmenta. Najjeftinija verzija od 1.400 cm3 prodaje se u Francuskoj za nepunih 13.000 evra, što je cena jednog gradskog automobila, znatno skromnijih dimenzija. E, sad, opravdano se može postaviti pitanje: treba li svima toliko prostora i koliko se to odražava na izgled? Jer iako poseduje dopadljivi i prepoznatljivi prednji deo aktuelnih modela Nissana, Note profilom deluje kao mešavina vana i karavana. Velike ravne i staklene površine, visina od 1,53 m i vertikalno isečen zadnji deo, jasno govore da je prioritet dat praktičnosti, mada par atraktivnih dizajnerskih rešenja uspevaju da razbiju monotoniju. Pre svega mislimo na vertikalno postavljenu zadnju svetlosnu grupu, koja se proteže gotovo pola metra na krovnu konstrukciju. Za dizajn je, inače, odgovaran izvesni gospodin Toyota, ali ne onaj na koga smo svi instiktivno pomislili, već Taiji Toyota, isto tako kreator veoma uspešnog 4x4 Murana.

Ukoliko se četiri sićušna Japanca još i osećaju komotno u bilo kom gradskom automobilu, to nikako ne važi za ”kapitalce” sa severa Evrope od bezmalo dva metra. U Nissan Note-u je i ovima drugima obezbeđeno više nego li dovoljno prostora za kolena i glave, mada zbog relativno male širine, peta osoba nema šta da traži na zadnjoj klupi. Postavljena na šinama, pomera se napred-nazad za 16 cm, kako bi se eventualno povećala zapremina prtljažnika. Sa minimalnih 280 litara, veći je, recimo, nego li kod jednog Clia, odnosno kada je klupa maksimalno pomerena unapred, dobija se prtljažnik ravan onom kod Lagune (437 litara). Kako je veoma dubok, dve plastične police ga dele napola, čime se dobija ravna površina kada se obore zadnji nasloni (sedalni deo je fiksiran).

Tipičan Japanac...

Neko će reći da modularnost, ipak, nije za primer, jer nema nezavisnih i podesivih sedišta koje je po potrebi moguće izvaditi, ali pojednostavljena koncepcija snižava cenu i pokazala se sasvim zadovoljavajućom u svakodnevnoj upotrebi. Uz velika vrata koja se široko otvaraju i blago uzdignuta sedišta, uskočiti i iskočiti iz vozila prava je šala. Ovo posebno odgovara vozaču, koji sedi tipično vanovski, dakle, uspravno sa nogama savijenim u kolenima. Ne može se požaliti na ergonomiju i praktične detalje, jedino nerviraju uske police u vratima, u koje jedva staje par putnih karti. Originalan je poklopac pregrade za rukavice sa prorezom, u koji se može odložiti, recimo, primerak Vrelih guma, baš kao i veliki boks ispod suvozačevog sedišta.

Sama unutrašnjost tipično je japanska, što će reći prilično hladna i njome preovladava crna boja. Kvalitet materijala i završna obrada su bez većih mana, dok komandna tabla deluje dopadljivo i moderno. Jedina realna zamerka odnosi se na premale i nedovoljno pregledne instrumente (posebno brzinomer), potpuno u suprotnosti sa praktičnim komandama klima uredjaja. Dopale su nam se i komande radio prijemnika na upravljaču, jednostavne za upotrebu samo jednom rukom (levom), preuzete iz Micre.

Komplimente još zaslužuju široka i dobro oblikovana sedišta, možda pomalo pretvrda ukoliko je put loš. Naš Note posedovao je i naslon za lakat na vozačevom sedištu, nažalost, bez mogućnosti podešavanja po visini. Kao što smo rekli Note poseduje velike staklene površine, tako da je vidljivost veoma dobra, što važi i za vožnju unazad, zahvaljujući dobro odmerenim dimenzijama spoljnjih retrovizora.

Svaki put kada se sretnemo sa 1,5 dCi, nanovo bivamo fascinirani ekonomičnošću ovog malog agregata Renaulta. Bez obzira da li se radi o verziji sa 68 ili 86 KS (u modelima Renaulta ima i sa 105 KS), potrošnja ostaje primerno niska. Nije neostvarljivo sići na 4 litre u ”cool” vožnji po regionalnim putevima, odnosno ograničiti se na 8 litara u gradu. Prosek od nepunih 6 litara, potpuno će dakle zadovoljiti i najštedljivije, da ne kažemo i najškrtije vlasnike. Neće biti razočarani ni karakteristikama, mada na papiru 86 KS ne impresioniraju. Međutim, sasvim su dovoljni za sigurna preticanja (13 sekundi do 100 km/h), jer iako male zapremine, ovaj agregat poseduje solidnih 200 Nm obrtnog momenta, a težina vozila je limitirana na nekih 1.200 kg.

Bez negodovanja prihvata gas sa manje od 1500 o/min, tako da je i vožnja po gradu ”tečna”. Dodajmo na to meke komande, kao i prijatan upravljač sa promenjivom električnom asistencijom, bolje odmerenom nego li kod Modusa i ostalih Renaulta sa istim principom funkcionisanja. Po ugledu na upravljač je i ogibljenje, ne preterano tvrdo, sposobno da dobro upije nepravilnosti na putu.

Sa testiranim motorom, Note se ne plaši ni ozbiljnih autoputeva, gde bez ikakve muke održava putnu brzinu od 140-150 km/h. Maksimalna iznosi oko 170 km/h, no, nažalost, u Nissanu nisu obratili istu pažnju kao kod Renaulta na izolaciju. Primerno tih u modelima Clio, Modus i Megane, 1,5 dCi znatno je grlatiji ispod ”haube” simpatičnog Notea. Šteta, jer šumovi od vetra i kotrljanja mnogo su uspešnije ”ukroćeni”.

Hladno, efikasno, bez velikih mana

Osim dva dizela, moguće ga je dobiti sa još dva benzinska agregata, slabijim od 1,4 litre sa 88 KS i snažnijim 1,6 litre sa 110 KS, opet pozajmljeni od Renaulta. Upravo 1.6 litarska benzinska verzija je bila u isto vreme na testiranju u redakciji u Srbiji, pa smo u prilici i da naprvimo neke paralele.
Benzinac ima dve bitne karakteristike. Multi point agregat sa 16 ventila se izuzetno veselo vrti i za čas stiže u crveno polje. Savršeno za gradsku vožnju ili planinske deonice. Ujedno, postaje jasno i da je petostepeni menjač kraćih prenosnih odnosa, koji iz agregata pre svega koriste obrtne momente kojima se benzinac baš i ne razbacuje. Visoke putne brzine se održavaju bez napora i bez preterane buke, pogotovo kada se konstatuje i odsustvo šumova vetra. Diskusija postaje golicljiva kada se stigne do potrošnje, mada i u tom segmentu ovaj agegat potvrđuje da se i na benzin može ekonomično voziti.

Prosečna potrošnja u gradu je 8,7 litara što sa 110 KS i dosta temperamenta nije previše. Na otvorenom putu se Note može voziti i sa 6,8 litara, ali pod uslovom da se ne prelazi 130 km/h. Iznad te brzine potrošnja će se popeti na 7,5 do 7,8 litara. Definitivno, benzinska verzija Notea se može pre¬poručiti svakom čija godišnja kilometraža ne prelazi 15.000 km, kada se dodatna investicija za dizel motor može preusmeriti u bolje opremljeno vozilo. Baš kao agregati i platforma poslednje generacije je zajednička, tako da su dinamički kvaliteti na očekivanom nivou. Siguran u svim situacijama, Note veoma malo klizi preko ”nosa” u oštrim krivinama, te mu se može oprostiti odsustvo sistema za elektronsku kontrolu (čak i uz doplatu, osim za vrhunski opremljen benzinski 1,6 Tekna).

Tu su, naravno, ABS i razdelnik snage kočenja, a kada smo kod kočnica treba reći da su se brzo pregrejale nakon par snažnih i uzastopnih kočenja. Hladne, naprotiv, deluju veoma efikasno, bez obzira na prisustvo doboša pozadi. Bez da je blistao u nekoj od disciplina, Nissan Note ni u jednoj nije razočarao, tako da je sakupio solidnu količinu poena. Prosečno dobar u svemu, pokazao se kao veoma polivelentan automobil, pre svega namenjen familiji kojoj su veliki vanovi nedostupni.
Ovo japansko izdanje Renaulta Modus, naravno da nije bez mana, no one se mogu relatizovati, pogotovo ukoliko se uzme u obzir cena. Testirani model možda nije najbolji primer, jer pošto je bogato opremljen, pripada najskupljim (bezmalo 18.000 evra). Međutim, dovoljno perfomantni 1,5 dCi od 68 KS, dobija se počevši od nekih 14.000 evra, što uz garanciju od tri godine ili 100.000 km (u Francuskoj i Zapadnoj Evropi), nagoni na razmišljanje. Zašto se zadovoljiti nekim relativno skučenim gradskim automobilom, kada se za neznatno veću sumu novca može imati jedan simpatični i prostrani van?

Karoserija minivan
Broj vrata/sedišta 5/5
Dužina mm 4080
Širina mm 1690
Visina mm 1535
Medjuosovinski razmak mm 2600
Masa vozila kg 1090
Motor
Četvorocilindarski redni turbo dizel motor sa vodenim hladjenjem, common rail, dva ventila po cilindru‚ dve bregaste osovine‚ ubrizgavanje goriva.
Radna zapremina cm3 1461
Maks. snaga kW/KS 63/86
pri o/min 4000
Maks. obrtni moment Nm 185
pri o/min 2000
Ogibljenje
Napred McPherson i trouglasto poprečno rame‚ pozadi polukruta osovina i spiralne opruge, poprečni stabilizator napred i pozadi, napred samoventilirajući diskovi‚ pozadi doboši.
Pneumatici 185/65 R15
Prenos snage
Pogon na prednje točkove, manuelni menjač sa 5 stepeni prenosa.
Performanse
Ubrzanje 0-100 km/h s 13‚0
Maksimalna brzi¬na km/h 170
Prosečna potrošnja l/100 km 5,8
Cena Nissan Note 1,4 (u Srbiji) € od 13.400

(Vrele gume/MONDO)