Recepturu za Cocktu je razvio Emerik Zelinka. Oni 1953. godine Cocktu prijavljuju i upisuju u knjigu Saveznog patentnog ureda u Beogradu i Patentnog ureda u Berlinu.

Ime Cockta izvedeno je iz reči koktel (coctail) jer se radi o mešavini ekstrakta šipka, limuna i ostalih vrsta lekovitog bilja. Naziv "Cockta Cockta" odnosi se na američku Coca-Colu.

U martu 1953. godine na skijaškim skokovima u Planici prvi put je predstavljeno novo piće po imenu "Cockta Cockta". Tu je važnu ulogu imala i cena jer je za flašicu Cockte od 0,25 l trebalo izdvojiti 30 dinara, što je bilo dosta manje nego što je tada koštala flaša piva.

Nakon uspešnog predstavljanja u Planici nastavljene je promocija. Slovenijavino je biltenom pozivala na kupovinu proizvoda Yugo Cockta. Naglašavali su da je piće dobro za decu, mlade i ljubitelje bezalkoholnih pića. Ugostiteljima su preporučili da je mešaju sa različitim alkoholnim pićima, i to pivom, vinom, vermutom, rumom...

Već tada su naglašavali da je "Cockta Cockta" patentirani proizvod kompanije koja ima zaštićene sve oblike ambalaže, od flaša, sanduka, zatvarača "jasta" do boje: svetlo plave poput letnjeg neba, žute poput sunca i crne za slova koja prikazuje kontraste senki.

Cockta je do danas nekoliko puta promenila spoljni izgled. Više puta su joj menjali dizajn, ali su se uvek ponovo vraćali prvobitnom obliku. Razvojem ambalaže Cockta je takođe punjena u evroboce, plastične flaše i limenke.

U prvoj godini, svega nekoliko meseci uspešne akcije u Planici, Slovenijavino je prodala čak četiri miliona flašica Cockte. Proizvodnja je obuhvatala proizvodnju sirupa i punjenje pripremljenog napitka.



Pored prodaje sirupa kompanijama sa kojima je Slovenijavino sarađivalo, drugi razlog za povećanje prodaje Cockte posle 1963. godine bila je izgradnja prve punionice za punjenje bezalkoholnih pića u Beogradu.

Tako je 1967. godine u tadašnjoj Jugoslaviji postojalo već 90 licenciranih proizvođača koji su godišnje napunili više od 75 miliona flaša Cockte, ali je upravo zbog toga njen kvalitet bio pod znakom pitanja.
Posledica je bila opadanje prodaje i proizvodnje, a istovremeno na jugoslovensko tržište agresivno prodiru Coca-Cola i Šveps.

U odgovoru na to 1974 godine su promijenili su spoljni izgled i Cockta je ponovno osvojila korisnike kao piće od prirodnih sastojaka koje gasi žeđ, pije se s ledom i postaje domaće piće s tradicijom. Tada je nastao i jedan od prepoznatljivih slogana: Cockta, piće vaše i naše mladosti.

Povodom 30-godišnjice Cocktu počinju puniti i u plastične flaše. Dizajneri životnog puta Cockte sve su se ove godine vraćali na njenu polaznu tačku, u Planicu. Tako su i njen nov spoljni izgled, dizajniran 1988. godine povodom 35-godišnjice Cockte, predstavili upravo u Planici.

Do tada se Cockta pila iz staklenih i plastičnih flaša i iz čaša, a od tada i iz limenki. Punjenje Cockte 1995 godine ponovo preuzima tvrtka Slovenijavino koja je crveno-žutom izgledu dodala još i plavu boju.

Do značajnije promene dolazi 2000. godine kada robnu marku Cockta kupuje Kolinska, a hrvatska Atlantic Grupa 2010. godine kupuje celu kompaniju Droga Kolinska d.d, prenosi Poslovni dnevnik.

(MONDO Foto: cockta.eu)