Koji je menjač bolji – manuelni ili automatski? Koji se više kvari? Treba li zazirati od polovnjaka sa automatikom?
Automobili sa automatskim menjačem relativno su retki u Srbiji. U Evropi ih ima znatno više, dok u Americi samo oko pet odsto novoprodatih putničkih vozila ima manuelni menjač - SAD je praktično drugi svet kada su u pitanju četverotočkaši.
Postoje neki modeli koji se prodaju isključivo sa automatskim menjačem, kao što su BMW serije 7, "audi A8", "mercedes S klase" ili luksuzni kvazi-terenci istih proizvođača. Čak i kod mnogih drugih, manjih i pristupačnijih modela, uz snažnije motore dostupna je samo automatika. Sa druge strane, uz brojne gradske automobile sa slabim motorima danas se uveliko nudi automatska transmisija.
Dakle, očigledno je da se situacija menja, tako da će u budućnosti i kod nas biti sve više automatika. Ovaj trend mnoge kupce stavlja u nedoumicu - da li kupiti polovan automobil sa automatskim menjačem? Koje su prednosti i mane, a kakvi su rizici?
Postoji više vrsta automatskih menjača. Klasični automatici - na njih uglavnom svi misle kada se govori o automatskoj transmisiji. Nastali su davno, još 1921. godine u Kanadi.
Prvi automatski menjač koji je koristio hidrauličnu tečnost razvijen je od strane "Dženeral Motorsa tridesetih godina prošlog veka, a primenu je prvo našao u automobilima marke Oldsmobil. Ovi menjači su se koristili i u tenkovima koje je GM proizvodio tokom Drugog svetskog rata.
Do pre nekoliko decenija bilo je automatika sa samo tri stepena prenosa, što je danas nezamislivo. Danas je sasvim uobičajeno da imaju šest brzina, ima ih sa sedam, a luksuzni proizvođači uveliko koriste menjače i sa osam. Pojavili su se i oni sa devet brzina!
Moderne automatske menjače kontrolišu izuzetno sofisticirani kompjuteri koji u obzir uzimaju mnoštvo faktora i koji su stanju da "uče" stil vožnje. Stoga ne treba upoređivati stare i nove. U zavisnosti od vrste, imaju i mogućnost određenog stepena manuelne kontrole.
Da li je bolji manuelni ili automatski menjač? Ovo je veoma staro pitanje i za njega ne postoji adekvatan odgovor. Stavite stari četvorostepeni automatik u automobil težak tonu i po, sa benzinskim motorom od 1,4 litra i 80 konja i dobićete mrcinu kojoj će traktor na putu biti nesavladiva prepreka, pišu Polovni automobili.
Sa druge strane, moderan šestostepeni automatik u kombinaciji sa dvolitarskim dizelašem omogućava vrlo prijatnu vožnju i sasvim bezbedno preticanje.
Lakoća vožnje je glavna prednost automatike. Sednete, ubacite u D i vozite. U koloni samo pustite kočnicu i krenete lagano napred. Ne morate da uradite kombinaciju kvačilo-menjač-gas-kvačilo-menjač-kočnica nekoliko stotina puta na deonici od dva kilometra.
Na uzbrdici nema kretanja unazad – samo pustite kočnicu ili date malo gasa i lagano krećete.
Čuva motor – neiskusni vozači često često drže motor u suviše niskim obrtajima, pokušavaju naglo da ubrzaju u npr. petom stepenu prenosa umesto da spuste u četvrti ili treći i slično. Sa druge strane, oni „iskusni" uživaju da kazaljku obrtomera uteraju duboko u crvenu zonu. Automatski menjač se brine da do ovakvih situacija ne dolazi.
Mane: Cena. Ukoliko kupujete nov automobil uz koji standardno ne dolazi automatski menjač, moraćete da platite više za tu opciju. Kada ga posle nekoliko godina budete prodavali, kupci uglavnom neće biti naročito oduševljeni, bar u našoj zemlji. Kod polovnjaka nema pravila – sve se svodi na zakon ponude i potražnje.
Potrošnja goriva? Proizvođači automobila često u svojim katalozima tvrde da je razlika u potrošnji zanemariva u odnosu na maneulni menjač. Praksa, međutim, pokazuje da je razlika osetna. Naravno, ovde se ponovo poteže pitanje „savremenosti" menjača, broja stepena prenosa, proizvođača, usklađenosti sa motorom...
Realna testiranja do sada obavljena govore da klasični automatici, bez obzira na vrstu i generaciju troše najmanje 10 odsto goriva više od manuelnih.
Skupi kvarovi – kada se u automatskom menjaču nešto pokvari, vlasnik obično bude šokiran cenom popravke. Kod njega je neuporedivo teže naći uzrok problema nego kod manuelnog. Savremeni automatici imaju na stotine, neretko i više od hiljadu komponenti.
Ukoliko vam je svaki dinar važan, kupujete starijeg polovnjaka i ne želite da rizikujete skupe kvarove, držite se manuelnih menjača. Ako planirate da nabavite neku od skupljih limuzina ili SUV-ova kod kojih manuelni ne postoji ni kao opcija, dobro se informišite o manama menjača u željenom vozilu, njegovoj trajnosti, okvirnim troškovima kompletne reparacije i zamene, a pre kupovine obavite temeljnu proveru.
Naravno, mnogo je veoma zadovoljnih vlasnika vozila sa automatskim menjačima, koji kažu da se više nikada neće vratiti na manuelni. Oni smatraju da su automatici neopravdano stavljeni na stub srama, te da nije istina da se često kvare i da su popravke veoma skupe.