Dobra prodaja u inostranstvu i povoljan kurs jena doprineli su da "Tojota" (Toyota) u prvom polugodištu zabeleži rekordan profit zahvaljujući čemu je drugi najveći proizvdjač vozila u svetu povećao predvidjanja za čitavu fiskalnu godinu.

Profit "Tojote" u periodu april-septembar dostigao je 942,4 milijarde jena (5,69 milijardi evra),što je za 21,3 odsto više nego u isto vreme prethodne godine. Prodaja je istovremeno porasla po vrednosti za 13,4 odsto i po obimu za 3,8 procenata na rekordnih 4,3 miliona vozila u svetu.

"Tojota", koja bi već ove godine mogla da nadmaši "Dženeral motors" (GM) na mestu najvećeg proizvodjača automobila u svetu, povećala je predvidjanja profita za ovu fiskalnu godinu (zaključno s martom 2008) sa 1,65 na 1,7 biliona jena (10,2 milijarde evra).

Prema oceni analitičara firme "Leman braders" u Tokiju, Cujošija Moćimare, "Tojotini" rezultati su odlični jer je kompanija uspela da smanji troškove u trenutku kada cene sirovina rastu. "Tojotine" isporuke inostranstvu takodje su značajno povećane, naglasio je Moćimaru.

Kompanija očekuje da će u ovoj fiskalnoj godini prodati 8,93 miliona vozila, prema proceni iz maja od 8,89 miliona.

"Tojota" se blagovremeno prilagodila rastu cene goriva i podsticala razvoj hibridnih vozila koja koriste benzin i električnu energiju kao što su "prijus" i manji modeli "kamri" i "korola." Premda prodaja na domaćem tržištu ne raste, "Tojota" je uspela da poveća isporuke u Severnoj Americi, Evropi, Aziji i tržištima zemalja u razvoju.

"Tojota", medjutim, ima problema zbog velikog broja povučenih automobila nakon što je utvrdjena tehnička neispravnost, što se pripisuje nedovoljno unutrašnjoj kontroli.

Kompanija, takodje, ne uspeva da zadrži stručnjake na ključnim rukovodećim mestima, pa je za samo tri meseca "Tojotu" napustilo nekoliko direktora koji su prešli u rivalske američke firme.

"Tojota" je u prvom polugodju prodala ukupno 1,49 miliona vozila u Severnoj Americi, 2,3 odsto više nego godinu ranije, zahvaljujući izuzetnoj potražnji za dostavnim vozilom "tundra" i hibridima "prijus."

U Evropi, nabolje su išli "korola", luksuzni model "leksus" i "kamri", gde je prodato 635.000 kola, osam odsto više nego lane.

Na tržištima azijskih zemalja isporuke su povećane 18 odsto na 452.000 vozila, posebno u Indoneziji i Kini.

(Tanjug)