Promocije novih modela automobila već godinama se odvijaju po ustaljenom ritmu - avion, skup hotel, pa probna vožnja. Medjutim, u "Jeepu" su smislili nešto novo - promociju su organizovali u Kapadokiji, koja je pre dva milenijuma bila najveća provincija Rimskog carstva u Maloj Aziji. Ime joj potiče od persijske reči "katpatuka", što znači "zemlja dobrih konja". Nalazi se daleko od "razgaženih" komercijalnih turističkih destinacija, ali tek sat ipo avionom od dvanaestmilionskog Istanbula.

Iako su mnogi putevi kojima se danas vozimo po Evropi zapravo asfaltirani rimski drumovi, a ekipa "Vrelih guma" već dobro poznaje sve džipove, poseban je osećaj voziti novi, produženi "wrangler" ili "commander" po deonici tvrdog kamenog puta koji je vodio od Velike Britanije do Rima, pa odatle do današnjeg Iraka.

Posle legionara, ove puteve su koristili hrišćani bežeći od Rimljana, vekovima kasnije trgovci svilom putujući od Kine do Evrope. Razlika izmedju njih i nas, tridesetak učesnika "Jeep Trek Cappadocia", dramatična je: oni su putovali pešice, verovatno i godinama, a nama danas smeta što ovaj predeo nije po¬kriven GPS-om.

Cilj ekspedicije - saznati nešto više o mogućnostima terenaca "Jeepa" u ekstremnim uslovima vožnje.

Rute su bile veoma zahtevne, na pojedinim ekstremnim delovima adekvatnije pešačkim i kozijim stazama nego bilo kakvom naznakom puta za automobile. Posebno brine nezamisliva količina sitnog peska koji se pretvara u oblake prašine.

Kompletnu foto galeriju možete pogledati ovde!Zato, biram vozilo koje najviše obećava da će me dovesti do cilja - "Wrangler Unlimited". Poslednjih meseci me baš zanimalo zašto su u "Jeepu" odstupili od legende i napravili posebnu verziju ovog pravog terenca sa produženim medjuosovinskim rastojanjem. Osim ponudjenog odgovora da su kupci tražili više mesta za putnike na zadnjoj klupi i veći prtljažnik za kabasti "off road" teret, ništa drugo mi nije padalo na pamet.

Četvoro vrata na pravom terencu jesu novost, a naročito opcija sa krovom sastavljenim od plastičnih segmenata koji se jedan po jedan otvaraju. Za razliku od "malog Wranglera", u produženom ima mesta za celu ekipu i sve njihove igračke!

Novost je i dizel motor, i to od 2,8 litra common-rail turbo-dizel od 170 KS. Ovaj agregat je nedostajao evropskoj ponudi motora i predstavlja veselog naslednika omiljenog 2,8 CRD sa 163 KS.

Po zahtevnom kamenitom putu, u pojedinim momentima iz automobila se nije moglo izaći - što zbog uzanog klanca, što zbog strme litice sa desne strane, koja je počinjala odmah ispod praga "Wranglera".

Ekstremni uslovi, uz edukativnu pomoć vodiča Duncana i blokadu prednjeg i/ili zadnjeg diferencijala, niskim prenosima, vožnju po bespuću u "Wrangleru Unlimited" sa lakoćom pretvara u najbolju zabavu koja postoji.

Puzeći po stenama pod uglom od skoro 60 stepeni, savladjujući ih kao od šale, uz Active Sway Bar System kao standard, plus heavy-duty Dana 44 prednje i zadnje osovine, setih se krilatice koju rado koriste freeclimberi: "živi život do ivice, ili se pomeri da ne zauzimaš mesto".

Sumnja u off road mogućnosti je jedino postojala u vezi sa podatkom o povećanom medjuosovinskom rastojanju, koje je za preko pola metra veće u odnosu na "kratki", te da isti ne može da odradi iste "kritične" situacije na vrhovima prevoja. Medjutim, ona je razvejana već na prvoj prepreci: "dugački" ne apsolvira apsolutno sve što i "kratki", ali razlike su zanemarljive, uz adekvatnu veštinu vožnje, te zaključujem da je ipak bolje imati iskustvo sa "dugaåkim" nego sa "kratkim" ma koliko ovaj poslednji bio tehničar.

Sve u svemu, "Wrangler" se zaista istakao pod ovakvim uslovima.

"Commander" je iznenadio svojom spretnošću uprkos, ili baš zbog svojih dimenzija. "Grand Cherokee" i "Cherokee" su takodje uspešno obradili put i time još jednom pokazali da nasuprot konkurentnim terencima vrlo rado silaze sa asfalta.

(lidija@vrelegume.co.yu)