Lizing kompanije u Srbiji godišnje imaju problema s najmanje hiljadu neredovnih platiša, a broj onih koji su u proteklih pet godina ostali bez automobila, jer nisu bili u stanju da redovno izmiruju svoje mesečne obaveze meri se stotinama.
Lizing kompanije u Srbiji godišnje imaju problema s najmanje hiljadu neredovnih platiša, a broj onih koji su u proteklih pet godina ostali bez automobila, jer nisu bili u stanju da redovno izmiruju svoje mesečne obaveze meri se stotinama.Broj neplatiša može da bude i veći, ako se u obzir uzme podatak da agencija za fizičko-tehničko obezbedjenje "M protekt” svakodnevno, u ime nekoliko lizing kompanija, o otplati rata za automobile pregovara sa bar tri problematična dužnika, kao i priznanje jedne od lizing kuća da se zbog namirivanja dugova mesečno nateže sa oko dve stotine klijenata.
Primera radi, "Hipo Alpe Adrija lizing”, koji pet godina posluje na našem tržištu, do sada je sklopio oko 19.000 ugovora za kupovinu na lizing, od čega se oko 11.970 odnosi na automobile. Ta kuća je, prema njihovim tvrdnjama, do sada oduzela nešto više od 100 vozila. Malo rigorozniji je "VB lizing”, koji je saopštio da je oduzeo isto toliko vozila od oko 6.000 ugovorenih za tri godine poslovanja.
"S lizing” tvrdi da je od 3.900 automobila zaplenio tek oko 25 za četiri godine, koliko je prisutan u Srbiji. "Rajfajzen lizing”, koji ima isti staž na našem tržištu oduzeo je samo 57 vozila od 13.012 odobrenih. To objašnjavaju kvalitetnom procenom rizika i uspešnim radom službe za naplatu potraživanja.
"Posle druge opomene klijent ima rok od osam dana da uplati ceo dug. Ako to ne učini, ugovor se smatra poništenim i službenici se nenajavljeno pojavljuju na vratima klijenta. Tek u jedan odsto slučajeva stvarno dolazi do raskida ugovora. Tada prodajemo automobile putem oglasa na našem sajtu ili ih ponovo dajemo u lizing kao polovne. Ukoliko ne pronadju vozilo obaveštavaju policiju, koja raspisuje poternicu", objašnjava za "Politiku" Slobodan Janošević iz pravne službe "VB lizinga”.
Ako klijent, podseća Ivana Coiljković, šef marketinga "Rajfajzena”, u medjuvremenu uplati ratu proces oduzimanja se obustavlja.
Kada je reč o oduzimanju vozila, jedino merodavno je izvršno rešenje nadležnog suda. Policija stiže u pomoć ako se automobil ne nalazi na naznačenoj adresi, ako je utajen i ne može mu se ući u trag. U tom slučaju raspisuje se potraga, a korisniku lizinga sledi krivična prijava. U "VB lizingu” ne kriju da ima 50 automobila koji su im ukradeni, preprodani ili na bilo koji nelegalan način otudjeni.Da bi se pronašli oni koji su mislili da će kupiti kola na lizing, platiti nekoliko rata, pa uz promenu adrese ili recimo uz pomoć falsifikovanih dokumenata preprodati auto u nekoj od susednih država, tu su, osim policije, i inkaso agencije koje angažuju lizing kompanije.
Pored svih vrsta rizika i neizvesnosti koje ovakav vid kupovine nosi, gradjani ne posustaju u zahtevima za odobravanje lizinga, jer očigledno nisu u mogućnosti da za keš ili na neki jeftiniji način kupe automobile. U prilog tome ide podatak da je tokom tekuće godine kupljeno oko 10.600 vozila na lizing. U odnosu na klasične kredite nisu im potrebni žiranti i za jedan dan mogu da dobiju auto.
"Osim jednostavnije procedure, kamate su nešto niže nego kod klasičnih kredita. Rate se plaćaju po prodajnom kursu Narodne banke Srbije, koji je znatno niži nego kod poslovnih banaka. Osim toga mesečna naknada za lizing ne prelazi 30 odsto mesečnih primanja", kaže Dušan Bajić, komercijalni direktor "NLB lizinga”.
Najlegalniji način da se čovek izvuče iz dugova, prema rečima Dušana Bajića, komercijalnog direktora "NLB lizinga”, jeste da ugovor o finansiranju lizinga prenese na supružnika, rodjaka ili prijatelja. Postoji takodje i mogućnost reprogramiranja rata, odnosno produženja roka otplate lizinga, gde dolazi do smanjenja visine rate, ali on napominje da se u praksi retko javljaju ovakvi zahtevi. Jedan od novijih načina je i refinansiranje lizinga, kao i mogućnost prevremenog otkupa vozila s tim što se buduća kamata ne računa, ali tek posle druge godine otplate.
Lizing kompanije ne mogu samoinicijativno, bez saglasnosti korisnika da oduzmu automobil bez obzira na to što on ne plaća rate. Zato kada se iscrpu sve pregovaračke mogućnosti na scenu stupa sud. U teoriji, kako je to predvidjeno Zakonom o finansiranju lizinga, sud u roku od tri dana od podnošenja zahteva treba da donese odluku o oduzimanju vozila, a isto toliko vremena je propisano za njegovo vraćanje lizing kompaniji. U praksi medjutim takav postupak traje tri meseca, pa čak i duže.
(MONDO)