Henri Ford je poznat po izjavi da za 825 dolara kupci mogu dobiti "model T" u bilo kojoj boji – sve dok je ta boja crna.
Tvorac "modela T", prvog automobila namenjenog masovnoj prodaji pre jednog veka, Henri Ford, bio je veliki zagovornik temeljne jednostavnosti. Čuvena je njegova izjava da za 825 dolara kupci mogu dobiti "model T" u bilo kojoj boji – sve dok je ta boja crna.
Ali, tokom 100 godina koliko je prošlo od pojave "modela T", Fordova ideja kontrolisane i potpune efikasnosti zamenjena je hiljadama kombinacija boja i dodatne opreme na automobilima, kamionima i terenskim vozilima.
Rezultat svega toga, kažu danas u upravi Forda, je povećanje troškova inventara i glavobolja za mušterije i prodavce u razvrstavanju složene palete izbora.
Sada se Ford i drugi američki proizvođači vraćaju crnoj boji, prihvatajući duh ideje Henrija Forda. To je njihov odgovor na rastuće gubitke i rizike daljeg pogoršanja poslovanja u SAD, najvećem svetskom tržištu novih automobila.
Izvršni direktor kompanije, Alan Malali, izjavio je agenciji AP, da je bio zapanjen kada je 2006. godine prešao u Ford iz Boinga i video broj varijacija koje Ford nudi.Ali, tokom 100 godina koliko je prošlo od pojave "modela T", Fordova ideja kontrolisane i potpune efikasnosti zamenjena je hiljadama kombinacija boja i dodatne opreme na automobilima, kamionima i terenskim vozilima.
Rezultat svega toga, kažu danas u upravi Forda, je povećanje troškova inventara i glavobolja za mušterije i prodavce u razvrstavanju složene palete izbora.
Sada se Ford i drugi američki proizvođači vraćaju crnoj boji, prihvatajući duh ideje Henrija Forda. To je njihov odgovor na rastuće gubitke i rizike daljeg pogoršanja poslovanja u SAD, najvećem svetskom tržištu novih automobila.
Prevelika ponuda donosi gubitke
"Gledao sam na komandu tablu 'linkoln navigatora'. Bilo je 128 različitih mogućnosti izbora. A to je samo komandna tabla."
Sa toliko varijacija, neizbežno je da će mušterija poželeti da izabere vozilo kojeg nema u skladištu, a onda se stvara pritisak na prodavca da ponudi popust, kaže Malali.
"Kupci su nezadovoljni, a mi gubimo novac". Ford je prošle godine ukljižio čist gubitak od 2,7 milijardi dolara, što je gotovo sitnina u odnosu na minus od 12,6 milijardi dolara iz 2006.
Šef prodaje Forda, Džim Farli, koji je prošle godine doveden iz japanske Tojote, kaže da je bio preneražen kada je otkrio da Ford nudi 100.000 kombinacija raznih mogućnosti za osnovni model limuzine. To je zaista neverovatno, naročito ako se ima u vidu da oko 80 odsto prodaje Forda dolazi iz svega 4.000 tih kombinacija.
Ford je odgovorio tako što je uprostio stvari, a broj kombinacija smanjio za 99 odsto.
Slično je i u Krajsleru, čiji je šef prodaje Džim Pres, još jedan visoki funkcioner koji je prebegao iz Tojote, pokrenuo kompaniju ka pojednostavljenju.
"Ranije smo nudili previše mogućnosti, što je dovelo do prevelike složenosti postrojenja koja ih prave, previše konfuzije za prodavce i nikakve dodatne vrednosti za kupce", kaže izvršni direktor Krajslera, Bob Nardeli.
Krajsler je smanjio složenost narudžbi za 93 odsto tokom poslednje dve godine, potpuno izostavljajući neke dodatke i prepakujući druge.
Krajsler je prošle godine izgubio 1,6 milijardi dolara, tako da je planirano smanjenje broja modela i prodavaca deo pojačanog restruktuiranja kompanije od kada je 80 odsto akcija firme preuzeo Cerberus Capital Management LP.
Dženeral motors (GM) takođe smanjuje broj varijacija modela, da bi skresao troškove. Očekuje da će GM većinu vozila praviti na zajedničkim platformama.
"To ima ogromne prednosti. Pokušaćemo da iskoristimo jednu od svojih jačih strana, a to je veličina", kaže potpredsednik najvećeg svetskog fabrikanta motornih vozila, Džon Lokner.
"Opel vektra", prvi model GM sa "globalnom arhitekturom", biće prikazan na Londonskom sajmu automobila, a na jesen će se naći na putevima.
Japanski proizvođači važe za predvodnike u smanjivanju troškova tako što dele nevidljive delove po celom vozilu i smanjuju složenost.
Menadžer ogranka Nisana za Severnu Ameriku, Al Kastinjeti, kaže da firma veruje da ima još prostora za pojednostavljenje.
(Beta)