Emisija štetnih gasova koju emituju eutomobili, zavisi od tehnologije proizvodnje, modela, starosti vozila, pređenih kilometara, vrste benzina koji se koristi...
U svetskom saobraćaju danas učestvuje 700 miliona automobila. Godišnje se proizvede između 50 i 70 miliona vozila, koji, bez obzira na savremena tehnološka rešenja, imaju određeni negativni uticaj na prirodu i čovekovu okolinu.
Emisija štetnih gasova koju emituju eutomobili zavisi od tehnologije proizvodnje, modela, starosti vozila, pređenih kilometara, vrste benzina koji se koristi...
Tako vozila proizvedena posle 2000. godine emituju znatno manje gasova u odnosu na ona koja su proizvedena osamdesetih godina prošlog veka, a upotreba bezolovnog benzina je jedan od uslova za čistiju životnu sredinu, kao i za zdravlje populacije.
"Benzin koji sadrži olovo možete da kupite još samo u Srbiji. Najveći deo olova se zadržava u našem organizmu, a posebno je poguban po organizam dece", rekao je pomoćnik ministra zaštite životne sredine Srbije, Đorđe Jovanović, na skupu "Drumski transport i aerozagađenje od vozila“, koji su organizovali Poslovno udruženje proizvođača drumskih vozila Srbije i Beogradski sajam.
"Na pumpama, gde se vozila zaustavljaju i gde dolazi do isparenja goriva, curenja, skladištenja... koncentracija olova u prašini je 120 puta veća od dozvoljene. Olovo je pronađeno i na radnim stolovima zaposlenih na pumpama, u kabinama autocisterni", rekao je Jovanović.
"Da bi jedno vozilo moglo da učestvuje na međunarodnom tržištu ono mora da zadovolji sve internacionalne ekološke zakonske propise koji se postavljaju. Ovi zahtevi se odnose na emisiju nepoželjnih komponenata u izduvnim gasovima vozila u saobraćaju, emisiju parkiranog vozila, emisiju vozila pri punjenju na benzinskim pumpama, kontrolu emisije u vozilu, buku vozila i reciklažu automobila na kraju njegovog veka", rekao je prof. dr Dušan Gruden.
Tako u Štutgartu, kaže Gruden, svako vozilo mora da poseduje određenu plaketu o standardu izduvnih gasova i bez nje ne može da uđe u grad. I u Hrvatska se, takodje, vodi računa o zaštit životne sredine, pa tako prilikom svake registracije vozilo obavezno "polaže" takozvani eko test.
Medjutim, mi smo još daleko od toga. Prema podacima iz 2006, u Srbiji je registrovano 1.488.714 putničkih vozila. Prosečna starost putničkih vozila je 16, a teretnih 14 godina. Manje od jedan odsto vozila su nova, oko 90 odsto starijih je od šest godina, a 35 odsto od 19 godina.
(MONDO)
Emisija štetnih gasova koju emituju eutomobili zavisi od tehnologije proizvodnje, modela, starosti vozila, pređenih kilometara, vrste benzina koji se koristi...
Tako vozila proizvedena posle 2000. godine emituju znatno manje gasova u odnosu na ona koja su proizvedena osamdesetih godina prošlog veka, a upotreba bezolovnog benzina je jedan od uslova za čistiju životnu sredinu, kao i za zdravlje populacije.
"Benzin koji sadrži olovo možete da kupite još samo u Srbiji. Najveći deo olova se zadržava u našem organizmu, a posebno je poguban po organizam dece", rekao je pomoćnik ministra zaštite životne sredine Srbije, Đorđe Jovanović, na skupu "Drumski transport i aerozagađenje od vozila“, koji su organizovali Poslovno udruženje proizvođača drumskih vozila Srbije i Beogradski sajam.
"Na pumpama, gde se vozila zaustavljaju i gde dolazi do isparenja goriva, curenja, skladištenja... koncentracija olova u prašini je 120 puta veća od dozvoljene. Olovo je pronađeno i na radnim stolovima zaposlenih na pumpama, u kabinama autocisterni", rekao je Jovanović.
"Da bi jedno vozilo moglo da učestvuje na međunarodnom tržištu ono mora da zadovolji sve internacionalne ekološke zakonske propise koji se postavljaju. Ovi zahtevi se odnose na emisiju nepoželjnih komponenata u izduvnim gasovima vozila u saobraćaju, emisiju parkiranog vozila, emisiju vozila pri punjenju na benzinskim pumpama, kontrolu emisije u vozilu, buku vozila i reciklažu automobila na kraju njegovog veka", rekao je prof. dr Dušan Gruden.
Tako u Štutgartu, kaže Gruden, svako vozilo mora da poseduje određenu plaketu o standardu izduvnih gasova i bez nje ne može da uđe u grad. I u Hrvatska se, takodje, vodi računa o zaštit životne sredine, pa tako prilikom svake registracije vozilo obavezno "polaže" takozvani eko test.
Medjutim, mi smo još daleko od toga. Prema podacima iz 2006, u Srbiji je registrovano 1.488.714 putničkih vozila. Prosečna starost putničkih vozila je 16, a teretnih 14 godina. Manje od jedan odsto vozila su nova, oko 90 odsto starijih je od šest godina, a 35 odsto od 19 godina.
(MONDO)