Da li je Citroen dostojan konkurent nemačkim lilmuzinama u D segmentu? Do nedavno bi rekli sa mukom, ali od nedavno situacija se izmenila na bolje po Francuze.
Citroen se prvim izdanjem C5 nije preterano usrećio. I ne toliko činjenicom da se radilo o lošem vozilu, koliko o nedefinisanim stilu i ceni, koja je u startu bila previsoka. Ipak, sada sa pojavom potpuno novog C5 situacija se dramatično menja...
Kako je život čudan! Danas jesi, sutra nisi... Jednog dana si na vrhu, drugog si na dnu. A Citroen je proizvođač koji je dobrano osetio draž uspona i gorčinu padova. Doduše, kao i mnogi drugi.
Međutim kao da se u slučaju Citroena svaka faza više osetila. Nekada hrabar, originalan i avangardan postajao je sasvim običan, neupadljiv, pa čak i neugledan. Ruku na srce, uvek dovoljno udoban i upotrebljiv, ali bez one varnice koja može za zapali želju kupca.
Uz častan izuzetak Picassa sve do nedavno se situacija nije značajno popravljala. Ali, nova era je počela sa C4, te nastavila sa, iako ne tako dobro prodavanim, veoma originalnim C6, da bi Citroen definitivno vratila među uspešne sa dve verzije C4 Picassa. Očigledno, u ovom spisku nešto fali...
C5 kao rešenje u D segmentu se nije proslavio. Iako zanimljivo koncipiran kao fastback limuzina, sa odličnom ponudom prostora i mnogo pominjanim Hidractiva III hidroaktivnim sistemom ogibljenja, C5 ipak nije imao "varnicu". U prvom izdanju nedovoljno atraktivnog dizajna, a nakon restilizacije ozbiljno pritisnut konkurencijom ostao je izbor samo nepopravljivih ljubitelja Citroena.
Sasvim ozbiljno se pitamo šta to u Citroenu nisu znali, a pre dve godine, kada je krenuo razvoj novog C5, su iznenada saznali. Novi C5 naspram starog deluje kao vanzemaljac i radi sve ono što stari model nije uspeo. Sada na prvi pogled i te kako pali varnicu emocije i želje za posedovanjem. Nema više kombinacije fastback limuzina. Limuzina je trozapreminska limuzina, a karavan je karavan.Kako je život čudan! Danas jesi, sutra nisi... Jednog dana si na vrhu, drugog si na dnu. A Citroen je proizvođač koji je dobrano osetio draž uspona i gorčinu padova. Doduše, kao i mnogi drugi.
Međutim kao da se u slučaju Citroena svaka faza više osetila. Nekada hrabar, originalan i avangardan postajao je sasvim običan, neupadljiv, pa čak i neugledan. Ruku na srce, uvek dovoljno udoban i upotrebljiv, ali bez one varnice koja može za zapali želju kupca.
Uz častan izuzetak Picassa sve do nedavno se situacija nije značajno popravljala. Ali, nova era je počela sa C4, te nastavila sa, iako ne tako dobro prodavanim, veoma originalnim C6, da bi Citroen definitivno vratila među uspešne sa dve verzije C4 Picassa. Očigledno, u ovom spisku nešto fali...
C5 kao rešenje u D segmentu se nije proslavio. Iako zanimljivo koncipiran kao fastback limuzina, sa odličnom ponudom prostora i mnogo pominjanim Hidractiva III hidroaktivnim sistemom ogibljenja, C5 ipak nije imao "varnicu". U prvom izdanju nedovoljno atraktivnog dizajna, a nakon restilizacije ozbiljno pritisnut konkurencijom ostao je izbor samo nepopravljivih ljubitelja Citroena.
Nisu znali, a sada znaju
Citroen se dohvatio i onog "naj" ispred prideva. Limuzina je sa 4,78 m među najvećima u segmentu, a sa 2,81 metrom međuosovinskog rastojanja i sa najrazmaknutijim osovinama. Sa otvorenim retrovizorima, širinom prebacuje i granicu od 2 metra. To znači da je već gabaritima C5 ušao među velike.
No, za razliku od prethodnika kojem su mnogi prebacivali kutijastu formu, novi C5 centimetre lima ima potpuno drugačije raspoređene. Diskretno pozajmljujući formu većeg C6, C5 je lepa, ozbiljno lepa limuzina koja zadržava pogled. I elegantna i dinamična i aerodinamična. Velik međuosovinski razmak u proporcijama čini svoje čak i kada se zanemari dimenzija točkova koja može biti od 16, pa sve do 19 cola.
Inside - out
Naravno da enterijer zavisi od eksterijera, a prvenstveno ponuda prostora. C5 jeste još jedan od "trendi" niskih coupea sa 4 vrata. Međutim, nema straha. Mesta ima sasvim dovoljno.
Unutrašnji blatobrani nisu potrošili centimetre koji život znače. Osobe preko 1,8 metara neće imati nikakvih problema ni napred, ni pozadi, ni po visini, ni po širini. A sa prednjim sedištima Citroen je zadao "domaći zadatak" konkurenciji. Od svega što smo viđali na brojnim konceptima proteklih godina, C5 je dobio upravo sjajna sedišta.
Druga dobra vest je da su bez obzira na nivo opreme i materijal identične forme. U kombinaciji sa elektropodešavanjem, imaju i odvojeno podešavanje nagiba ramenog dela, što se ne može dobiti ni u S segmentu. Armatura ima jednostavne i nepretenciozne linije, čak veoma jednostavne, ali i originalne otvore ventilacije. Završna obrada je precizna, materijali veoma solidni. I ponovo opaska, na istom nivou bez obzira na nivo opreme.
Iz avionskog kokpita
Za instrumentaciju u Citroenu tvrde da su inspiraciju potražili u avionskim kokpitima. Ovaj deo, ipak, uzimamo sa rezervom, s obzirom da potpisnik ovog teksta ima mnogo veze sa avijacijom. U svakom slučaju, Citroen je napravio originalnu instrumentaciju sa neuobičajenim analognim indikatorima. Ali, dominantno krupni grafički pokazivači temperature motora i pritiska ulja su toliko dominantni da se podaci o broju obrtaja motora i količini goriva pogledom moraju tražiti... A opet, sve je stvar navike.
Isto važi i za famozni upravljač sa fiksnim centralnim delom. Nisu baš svi oduševljeni. Mora se priznati da je rešenje zaista originalno i efikasno po pitanju maksimalne zaštite vazdušnim jastukom. I u vožnji, upravljač je ergonomski odličan, a uz to što ne dozvoljava "čuveno" i nepravilno poduhvatanje "odozdo" je najmanji problem.
U svojoj drugoj generaciji, upravljač je dodatno organizovan. Leva strana fiksnog dela je posvećena limitatoru brzine i tempomatu, a desna audio i komandama navigacionog sistema. Posle kratkog navikavanja, korišćenje svega ponuđenog postaje zadovoljstvo. I konačno, ergonomiji C5 se ne može ništa prigovoriti, osim možda nešto dublje usađenoj ručici menjača.
Dva karaktera
Dosta se polemisalo o hidroaktivnom ogibljenju, a Citroen je konačno našao solomonsko rešenje. Hidractiva III Plus je opcional. Ko želi može da doplati, a ko ne želi ne mora. Ovakvo radikalno rešenje je posledično donelo i dva karaktera lepoj limuzini.
Hidractiva omogućava da se visina vozila automatski ili manuelno prilagođava brzini i podlozi. Takođe, vozač ima mogućnost selekcije tvrđe dinamičnije postavke. Bez Hidractive, C5 ima standardne gasne amortizere i spiralne opruge. U oba slučaja na prednjoj osovini je McPherson sistem opružnih nogu, a pozadi multilink. Logično, vozača zanima kako stvari stoje u praksi, a mi smo prve utiske stekli na promotivnim vožnjama u blizini Lisabona.
Hidractiva znači veoma udoban C5 koji se odlično prilagođava uslovima vožnje. Tek kada se isproba C5 bez Hidractive postaje jasno da je kompletan trim ogibljenja i upravljanja u kombinaciji sa hidraulikom osetno mekši. Ukoliko se želi još preciznije vodljiv automobil, Hidractiva je izlišna. Standardno ogibljeni C5 ima mnogo oštriji karakter, ali i nešto niži nivo udobnosti.
Dizel i opet dizel
Naravno da se u motorskoj ponudi nalaze i benzinski agregati. Najmanji je od 1,8 litara, sledeći je dvolitarski i na kraju kao najekskluzivniji 3,0 V6. To znači ponudu od 127, 143 i 215 benzinskih konjskih snaga.
Ipak, treba biti svestan činjenice da se na Zapadu prodaje 70% dizela u D segmentu, pa ne treba ni da čudi što u svakom slučaju svoj glas dajemo dizel opcijama. Ima ih četiri. Najskromnija je 110, najsnažnija 208, optimalna 138, a po nama najbolja od biturbo 173 KS.
Iako suviše kratka vožnja za ozbiljnije ocene otkriva da dvolitarski benzinac ima dovoljno snage, ali da nepremostivu prepreku predstavlja činjenica da ima menjač sa samo pet stepeni prenosa. I zbog toga nivo i buke i potrošnje ostaje previsoko.
Sa druge strane, naftaški pandan po zapremini od 2 litre i sa manje konja mnogo bolje funkcioniše u celoj kombinaciji. Manuelni menjač sa 6 stepeni prenosa se podrazumeva, a dvolitarski HDi sa lakoćom i bez buke pokreće veliku limuzinu. Na potrošnje između 6 i 8 litara nas je navikao poodavno, putni računar ih samo potvrđuje, ali prava merenja nas, ipak, tek očekuju.
Ima varnice
Na kraju idemo na početak. C5 tek počinje svoj život, domaćoj publici je ekspresno predstavljen na BG Car Showu uz odlične vesti da cenom startuje od 21.900 evra.
Varnica se, dakle, pojavila... Sada ostaje da vidimo da li će bolje upaliti smešu od prethodnika. Mi tvrdimo da hoće. Pogotovo u svetlu činjenice da nas priča o karavan verziji Citroena C5 tek očekuje...
C5 HDi 138 DPFS
- Karoserija-limuzina, 4 vrata/5 sedišta
dužina x širina x visina 4779 x 1860 x 1475 mm
međuosovinski razmak 2815 mm, zapremina prtljažnika 467 l, rezervoar 71 l, masa vozila 1608 kg
- Motor
četvorocilindarski redni dizel motor, vodeno hlađenje, turbo punjač, četiri ventila po cilindru‚ dve bregaste osovine‚ common rail ubrizgavanje goriva.
radna zapremina 1997 cm3
maks. snaga 101/138 kW/KS, pri 4000 o/min
obrtni moment 320 Nm/340 overboost, pri 2000 o/min
- Ogibljenje
napred McPherson i poprečno rame‚ pozadi multilink, napred i pozadi amortizeri, spiralne opruge i poprečni stabilizator, opcionalno Hidractiva III Plus, napred samo-
ventilirajući diskovi‚ pozadi diskovi.
Pneumatici 225/55 R17 do 245/40 R19
- Prenos snage
pogon na prednje točkove, manuelni menjač sa 6 stepeni prenosa
- Performanse
ubrzanje 0-100 km/h 12,1 s, maks. brzina 198 km/h, prosečna potrošnja 7,2 l/100 km
- Cena (sa PDV-om)-€-od 21.900
(Vrele Gume)