Iako britanska automobilska industrija već decenijama nije jaka kao nekada i nije u britanskim rukama, svaki novi model neke od poznatih ostrvskih fabrika, uvek izaziva veliku pažnju automobilskih poznavalaca. Jaguar XF je dobar primer za to...
Iako britanska automobilska industrija već decenijama nije jaka kao nekada i odavno nije u britanskim rukama, svaki novi model neke od poznatih ostrvskih fabrika, uvek izaziva veliku pažnju automobilskih poznavalaca. Jaguar XF je dobar primer za to...
I bez Jaguara XF, novog sportskog sedana, čuvena kuća je poslednjih godinu dana često bila u vestima iz automobilske industrije. Razlog ovog medijskog eksponiranja bile su najave prodaje poznate marke indijskom koncernu Tata.
Međutim, dok su šefovi Forda (vlasnika Jaguara od 1989. godine) pregovarali sa zainteresovanim stranama i dok je javnost gledala kako će nekadašnji ponos Britanske imperije, biti prodat kompaniji iz nekadašnje kolonije, ljudi iz Jaguara su marljivo pripremali nov model, zamenu za solidno uspešni, ali zastareli S Type.
Novi sedan, dinamičnog dizajna i iste takve mehanike, nazvan XF je predstavljen krajem prošle godine i od momenta kada je ugledao svetlost dana, glasine i najave prodaje Jaguara su utihnule. Prvenstveno zbog toga što je Ford primio preko 10.000 narudžbina još pre zvaničnog početka prodaje (od toga preko 3.000 u Americi). Jednostavno, uprava je shvatila da imaju bestseler u najavi i model koji može na najbolji način da podigne prodaju, te vrati profitabilnost Jaguaru i unese preko potrebnu živost u pomalo konzervativni imidž marke.
Iako se u ovom momentu ne zna da li će Jaguar (kao fabrika) biti prodat, sa velikom dozom sigurnosti se može pretpostaviti da će XF (kao model) biti dobro prodavan.
Ipak, krenimo redom da vidimo šta novi Jaguar čini jednom od najinteresantnijih ovogodišnjih premijera.
Za početak, reč je o automobilu koji redefiniše stil Jaguara, prepoznatljiv već skoro pola veka i o automobilu koji poznatu i unikatnu formu limuzina iz Coventrya transformiše u moderan izraz bez gubitka ubedljivosti, jedinstvenog za sve modele ove marke.
Iako je njegov predak, model S Type, svojim dizajnom, bio reinkarnacija sedana iz 60-ih, XF odbacuje retro oblik i pojavljuje se sa potpuno modernom formom, ali sa detaljima koji pokazuju delikatno priznavanje tradicije. Praktično, ovo je definitivno Jaguar, ali ne onakav, kakav ste možda očekivali, i prva bitka za kupce, u obliku pozitivnog dizajnerskog šoka, je sigurno dobijena.
Publika je osnovne konture i detalje XF-a mogla da vidi još pre godinu dana kada je u Detroitu predstavljen koncept pod imenom C-XF, a dizajnerima Jaguara, koje je predvodio Ian Calum, se mora odati priznanje jer se konačan oblik serijske verzije zaista malo razlikuje od sajamskog koncepta. Iako je novi XF preuzeo i dobar deo ”arthitekture” starog S Typea, u smislu dizajna platforme i dimenzija, korišćenje modernih materijala i aluminijuma unapređuje vozna svojstva.
Kao i kod prethodnika, motor je postavljen uzdužno iznad prednje osovine, a pogon je na zadnjim točkovima. Tehničkim rešenjima i motorima, Jaguar planira da XF usmeri na galopirajuću nemačku konjicu (Audi A6, BMW Serije 5 i Mercedes E klase), ali dizajnom, luksuzom i opremom pokušava da preotme i deo kupaca Mercedesa CLS.
Konkretno, ako vam je potrebna limuzina srednje više klase, dovoljno prostora i udobnosti možete naći u XF-u, ali ako vas je zaintrigirao Mercedes CLS, nisku liniju krova, decentan stil i komfor, kao i snažne motore ima i britanski konkurent, tako da se Jaguar bori na dva fronta.
Kada smo već kod snažnih motora, koji su oduvek bili zaštitni znak ove britanske marke, treba spomenuti i četiri agregata koja su predviđena za ugradnju u XF.
Na dnu ponude se nalazi poznati dizel motor u V6 konfiguraciji, zapremine 2,7 litara koji je nastao kao plod saradnje PSA grupacije i Forda i predstavlja jeftiniju i štedljiviju alternativu. Ostale tri jedinice sve koriste benzin, a sledeći je trolitarski V6 i V8 od 4,2 litre u dve verzije snage. Prva ima 300 KS, dok druga, potpomognuta kompresorom postiže 420 KS i katapultira XF do 100 km/h za 5,1 sekundu.
Nema sumnje da će V8 motori pomoći Jaguaru da dostigne nemačke konkurente, ali već sada se vidi rupa u ponudi koju Ford, ipak, ne može da popuni, a to je nedostatak velikog dizel agregata, koji je sve češća opcija na vozilima ove klase na evropskom tržištu. Ipak, nadamo se da će tokom svog ”proizvodnog života” XF dobiti takvu alternativu iako to nikako nije u tradiciji kuće čiji su fanovi jedva prihvatili dizel motor.
Što se tiče enterijera i opremljenosti, iznenađenja nije bilo, ali dizajn komandne table odiše elegancijom i jednostavnošću. Nema centralnih konzola pretrpanih kontrolnim dugmadima i nelogično raspoređenim komandama. Samo smirene linije, kvalitetni materijali i pregledne kontrole. Čak su i otvori za vazduh pokriveni da kad nisu u upotrebi ne bi remetili eleganciju i fluidnost dizajna table.
Na kraju, moramo reći da tačna cena nije određena, a da, po obećanjima fabrike, neće biti iznad ekvivalentnih konkurenata. Međutim, čak i da bude skuplji, XF, to u potpunosti zaslužuje, jer ovakva kombinacija stila, kvaliteta, ali i snage i tradicije, predstavlja pravu vrednost. Upravo ovo je i shvatilo navodnih 10.000 kupaca koji broje dane do momenta kada će sesti u svoj XF.
Zanimljivo je da je bivši britanski premijer Tony Blair već dobio svoj primerak, koji su paparaci snimili ispred rezidencije i zlurado prokomentarisali kako se on vozi u Jaguaru koji još nije počeo da se prodaje.
Ovakav marketing samo ide u korist fabrici koja je do pre par meseci bila prva na listi za ”odstrel” u okviru Forda. Međutim, Jaguar je poslednjim metkom uspeo da pogodi metu i odbrani čast
i budućnost britanske automobilske industrije (doduše sa američkim vlasnikom) i spase čeličnu divlju mačku od preselenja u kolonije...
(Vrele Gume)