Proizvodjači automobila otkrivaju da je solarna energija efikasan dodatni izvor energije, koji u isto vreme smanjuje potrošnju goriva i emisiju štetnih gasova, iako još duže vremena neće moći da obezbedi dovoljno energije za kretanje običnog automobila, izjavio je Tomik Rušmajer iz nemačkog Udruženja za solarnu mobilnost (BSM).
Dosad su autokompanije koristile solarnu energiju samo za neke funkcije u cilju udobnosti putnika, pa je tako potparol nemačkog "Audija" (Audi) Udo Righajmer izjavio da modeli A8 i A6 mogu da se poruče sa krovom sa ugradjenim solarnim ćelijama, koje proizvode dovoljno energije za rad ventilatora i klima uredjaj.
Inženjeri, ipak, pokušavaju da nadju načine za upotrebu solarne energije kao alternativnog goriva. Na nedavno održanom Sajmu automobila u Ženevi je prikazan "sab 9-X biohibrid" (Saab), čiji je krov opremljen solarnim generatorom.
Taj model pretvara solarnu u električnu energiju bez obzira da li je u pokretu ili je parkiran. Proizvedena struja se pohranjuje u litijum-jonske baterije povezane sa hibridnim sistemom za vožnju.
Kompanija BMW, takodje, koristi taj ekološki prihvatljiv vid energije u svom koncept vozilu "Vision Efficient Dynamics", baziranom na modelu X5. To sportsko-terensko vozilo ima solarni krov površine od jednog kvadratnog metra, koji proizvodi jedan kilovatčas struje ako je sunčan dan.
"Tako dobijena struja može da se koristi za punjenje telefona, hladjenje pića ili grejanje motornog ulja, što smanjuje potrošnju goriva za oko jedan odsto", izjavio je agenciji DPA portparol BMW Viland Bruh.
Izvršni direktor Opela Hans Demant prati dogadjanja na polju solarne tehnologije "sa velikim zanimanjem", ali ističe i da trenutno ne vidi kako bi ona mogla da se koristi u većoj meri nego samo kod karavana i za rad ventilatora.
"U saradnji sa partnerima radimo na daljem razvoju litijum-jonske baterije, koja pohranjuje energiju kod električnih motora", naveo je Demant.
Čak i zagovarači solarne energije, kao što je Rušmajer, svesni su malih mogućnosti direktne upotrebe solarne energije za pokretanje automobila.
"Automobili koji se koriste u trkama solarnih vozila u Australiji postižu prosečnu brzinu od 100 kilometara na sat, ali oni imaju sličnosti sa uobičajenim putničkim vozilima koliko i 'formula 1' sa "fiatom 500", istakao je Rušmajer.
On, ipak, vidi još neke mogućnosti. Solarni paneli sa krova kuće mogu da se spoje kablom sa električnim automobilom u garaži, tako da se baterija puni električnom energijom dobijenom od sunca.
(Tanjug)