Zašto se tokom pandemije "zalećemo" u prodavnice?

Evo šta kaže klinički psiholog!

MONDO/Stefan Stojanović

Gostujući na RTS-u, klinički psiholog Jelena Subotić Krivokapić objasnila je kako je funkcionisalo "gomilanje" stvari kao što je toalet papir tokom prolećnog talasa pandemije, ali i kako nas radnje i brendovi "mame" da potrošimo novac.

"Kupovina je bekstvo od bola, i potreba za zadovoljstvom. Ako se desi tokom dana nešto neprijatno, nadomestićemo nečim prijatnim, odnosno kupovinom. Svaka nova stvar izaziva osećaj zadovoljstva jer se 'sećamo' kako smo prethodni put bili zadovoljni nečim novim. Mozak krene da luči dopamin i sve to dovodi do toga da samu kupovinu osećamo kao zadovoljstvo. Kupimo i nešto što nismo želeli, a tek kasnije vidimo da nam nije bilo neophodno," rekla je Subotić Krivokapić.

Samo prvih 23 minuta kupovine smo "racionalni", pazimo na novac, a kasnije nas misli napuštaju i šoping groznica počinje!

"Neuromarketing je kombinacija marketinga i psihologije i meri moždane talase potrošača, beležeći reakcije na određene proizvode i kupovinu. Emocije nas tu vode, ne racio, i prema jednom istraživanju, relaks masažu će prihvatiti 23 odsto ljudi, a njih 70 odsto prihvatiće masažu protiv bola u leđima. U pitanju je ista masaža, ali je razlika u tome kako je predstavljena," rekla je ona.

"Česta taktika brendova i prodavnica je pričanje priče, nešto što smo možda i zaboravili. Dođete u prodavnicu, a osetite se posebno važnim jer vam neko lepo ispriča kako ćete se divno osećati u, recimo, novoj odeći, imate utisak da ste nešto doživeli. To je fenomenalna taktika i radi naročito na ženama, kada je u pitanju garderoba," rekla je ona.

Reklame imaju finu muziku, ton glasa koji prija, tu su boje i dizajn, u prodavnici je i osveživač koji lepo miriše... Sve je "savršeno", da bi vas uvelo u lep osećaj.

"Testimonijali su ono na šta ljudi reaguju, jer su socijalna bića. Alat je svedočenje onoga ko je nešto kupio i 'promenilo mu je život', mi ćemo poverovati u tu priču," rekla je ona.

Ima li istine u tvrdnji da ćemo pivo kupiti radije ako stoji pored, recimo, pelena?

"Mozak traži razlog, i kada ima nekih nelogičnosti, vi ćete na to više obratiti pažnju nego na nešto očekivano. Ako vidite pivo na rafu sa gomilom drugih pića, neće vam privući pažnju, ali ako je kombinovan sa nečim neočekivanim, primetićete ga," rekla je ona.

Postoji i teorija da ako pipnemo nešto u radnji, radije ćemo ga kupiti.

"Proces kupovine je kao put od tačke A do tačke B. I na tom putu raste zadovoljstvo i potreba da posedujete neki predmet. Što vam je bliži, još ako isprobate, veća je verovatnoća da ćete ga kupiti," rekla je ona.

Tokom pandemije videli smo i potpuno iracionalno gomilanje stvari, a ona kaže da je teško ostati "normalan".

"Koronu smo svi doživeli kao neprijatelja, a nažalost naše stanovništvo je prošlo kroz mnogo ružnih doživljaja. Mi imamo potrebu da se opskrbimo, i da se borimo protiv neprijatelja kojeg ne vidimo, on se zbog toga čini još većim. Reakcija da samo operete ruke i stavite masku vam deluje nedovoljno, osećate potrebu da napravite zalihe," rekla je ona.