SAVETI

OPTIČKA VARKA RESTORANA! PLAĆATE VIŠE, A NE ZNATE: Stručnjaci otkrili da li imate pravo da reagujete, svi kasno primete!

Autor Tamara Veličković

Pojedini restorani uveli su nove trikove - zarađuju više, a služe manje porcije hrane.

Izvor: MONDO/Goran Sivački/Prva/Screenshot

Pored većih računa u restoranima, stiglo je novo iznenađenje za goste - porcije smanjene, a cena ista, ako i ne veća. Ovaj novitet neki tek primete kad im nakon obroka brzo zakrči stomak jer se restorani služe nekim trikovima. Pojedini ugostitelji počeli su da serviraju porcije u manjim tanjirima, pa obrok deluje isto kao ranije.

U "Jutru" na Prvoj gostovali su Boško Bubanja, predsednik Udruženja event industrije Srbije i Marko Dragić iz Nacionalne organizacije potrošača Srbije. Oni su objasnili da li neko može da dokaže da je porcija manja nego što je to bio slučaj ranije, ali i da li imate pravo da vratite obrok ako smatrate da ste oštećeni za količinu hrane.

"Restorani nisu dužni da istaknu gramažu određenog jela u samom jelovniku, ali svaki restoran ima normativ po kom radi i taj normativ je dokumentacija koja se nalazi u arhivi restorana. Inspekcija kontroliše te normative, ali naravno da gosti neće tražiti to, nego će doći po preporuci. Različita je percepcija o hrani i šta ko očekuje od restorana. Ako govorimo o najskupljim svetskim restoranima sa nekoliko Mišelinovim zvezdicama, gde jedan obrok košta i po 500 dolara po osobi, tu su ogromni tanjiri, a porcije minimalne. Ako smo krenuli da smanjujemo porcije i povećavamo tanjire, možda dođemo do tog nivoa od po par stotina evra po jednom obroku", rekao je Boško Bubanja.

Marko Dragić je objasnio da ljudi danas u malom broju reklamiraju uslugu, što ne bi trebalo da se dešava. Takođe, otkriva da nije moguće da se žalite na količinu hrane.

"U redu je da budemo nezadovoljni i iskažemo svoj stav, da kažemo da hrana nije ukusna, ali to se u praksi jako slabo primenjuje. Doći ćemo sledeći put tu, mislićemo da je možda slučajnsot, uvek tražimo opravdanje, iako svesno znamo da to u tom trenutku nije dobro. Uvek izbegavamo tu reklamaciju i toga se plašimo, što je zaista loše. Treba da kažemo šta mislimo, da bi i oni unapredili svoj kvalitet i uslugu na viši nivo", rekao je Marko sa kojim se Boško složio:

"Svaki restoran koji drži do sebe neće tek tako smanjivati procije. Hrana nije jedina koja utiče na povećanje cene. Kada se radi o reklamacijama, vrlo je važno da gost iskaže, jer pravi restoran, kuvar i osobolje će reagovati na pravi način i unaprediće svoj kvalitet. Greške se dešavaju kao i u svakom poslu. Gost kada misli da hrana nije dovoljno pečena ili je prepečena recimo, uvek je vrati", objasnio je predsednik Udruženja event industrije Srbije, a na pitanje da li se porcija vraća jer je mala, odgovorio je:

"Mi smo navikli da jedemo previše i da nam uvek ostaje hrane. Normativi su na proslavama 1.100 grama po osobi za jednu svadbu, to je mnogo. Kada dolaze ljudi iz inostranstva, oni hoće da prepolove tu količinu i da se cena samim tim smanji. Ako uzmemo u obzir cene u regionu, one su i više nego duplo veće kod nas. Na svadbama o tome najviše računa vode roditelji, samo ne žele da se priča da nečega nije bilo dovoljno, ali iskreno, preteruju u tome. Kada se događaj završi, tu ostane mnogo hrane sa kojom nemamo šta da radimo. Šteta je to bacati, ne treba preterivati", rekao je Boško.

Koje je pravo potrošača?

"Uvek može da se reklamira usluga ako nismo zadovoljni njome. Ta količina hrane nije merljiva vizuelnim putem da potrošač može da oceni koliko porcija ima grama. Istina je da postoje ti razni trikovi, ali ako hranom nismo zadovoljni, možemo da reklamiramo.

(MONDO)