Januar je mesec kada se većina ljudi nađe u besparici. Tokom praznika trošimo više nego inače, ali ko više potroši - muškarci ili žene? Mnogobrojna istraživanja pokazuju da su finansije u ovom periodu jedan od najčešćih uzroka svađa između partnera. Dokaz za to je spisateljica Milijana Barjaktarević koja ne krije da se razvela upravo zbog novca. Gostujući u "Jutru" na Prvoj, otkriva kako je izgledalo njeno iskustvo, dok finansijski savetnik Vladimir Vasić otkriva trikove kojima možemo da uštedimo u januaru.
"Kad posmatramo na duže staze, tu smo negde. Ni mi, muškarci, nismo imuni na trošenje, samo su raspored i želja drugačiji. Kad posmatramo neki period od tri godine, statistika kaže da podjednako trošimo, samo je intenzitet kod dama veći i češći. Mi kupujemo ređe, ali vrednije. Praznici su periodi u godini kada imamo pojačane troškove. To je ciklus koji, otkad postoji ekonomija, tako funkcioniše", kaže Vladimir Vasić i otkriva da su žene sklonije "padanju" na psihološke trikove u radnjama.
"Ja sam fokusiran na ono što mi treba. Kad moja supruga i ja uđemo u šoping centar, moj put je kratak. Imam tri radnje koje hoću da obiđem i ako ne nađem ništa, idem u kafić. Onda dođe moja supruga i kaže kako se umorila. Pogleda na aplikaciju, a ona pokaže da je napravila 3.000 koraka", kaže bivši bankar, dok Milijana otkriva da je klasičan primer šopingholičarke.
"Ne mogu da kažem da sam se razvela samo zbog para, ali 90 odsto jesam. Kada se sudare dve ličnosti, jedna je navikla da malo više troši, a druga je štedljivija, nastaje problem. Ja sam tipičan primer šopingholičarke. Meni sve treba, ja ne kupujem samo sebi, nego za sve, porodicu, kuću, životinje. Dolazilo je do velikih razmirica, svađa, pa i razilaženja", otkriva spisateljica.
Trik za štednju u januaru
"Za praznike smo više zajedno i normalno je da se posvađamo. Posle nekog vremena shvatimo jedni druge kako funkcionišemo, pa se prilagodimo, u porodici, u braku. Iskrenost u komunikaciji je uvek bitna. Kao bankar, video sam situacije u kojima je neko uzeo kredit, a drugi partner nije znao. Većina nas plaća karticama, a to se uglavnom odnosi na manji deo gotovine", kaže Vladimir Vasić i dodaje:
"I onda vidite samo troškove koji su veliki, ali ne vidite 'sitne' troškove. Tada shvatite da je 80 odsto troškova onih koji su ispod 5.000 dinara. Probajte da se fokusirate na male troškove. Marketing je čudo. Ranije samo sipate gorivo na pumpi, a kasa je sad negde skroz dole. Morate da prođete rafove, možda usput izaberete nešto i tako dođe do nepotrebnog troška", savetuje Vladimir Vasić.
BONUS VIDEO:
(MONDO/T.V.)