Praznik popusta, Crni petak - da li možete da zamislite danas da ništa ne kupite? Dušica Šoškić iz Nacionalne organizacije potrošača Srbije je u emisiji "150 minuta" na Prvoj otkrila da li je bolje kupovati u prodavnicama ili onlajn, kako trgovci koriste marketinške trikove i šta je najbolje kupiti.
"Ne znam zašto uopšte uzimamo taj naziv 'Crni petak' jer kod nas postoji i petak pre tog Crnog petka i nakon njega, ako uzmemo u obzir popuste koji su 20 ili 30 odsto, eventualno 70 odsto na neke proizvode koji su, recimo, neke ekstremno male ili velike veličine ili u boji koja inače ne prolazi. Ne vidim razlog da se ljudi guraju na Crni petak", rekla je Dušica Šoškić i otkrila na šta se žale potrošači:
"Nažalost, mi smo u dosadašnjoj praksi imali prigovore potrošača, da su naišli na to da su cene podignute pre Crnog petka, a onda da su došli do prvobitne, prave cene. Trgovci kod nas koriste Crni petak kao marketinški trik, da privuku veliki broj potrošača. Najaviće 70 odsto popusta, a vode se politikom da potrošač kad uđe u trgovinski objekat, kupiće nešto što mu apsolutno ne treba u tom momentu", istakla je.
"Naša preporuka je da pogledaju cenu koja je bila prethodno i da uporede da li je to zaista taj iznos procenta koji su trgovci naveli. Ukoliko imaju namenu da kupe određeni proizvod, sada nam je dostupan internet gde možemo da gledamo cenu mesec dana unazad", rekla je Dušica.
Niko nije u obavezi da snizi cene na Crni petak
"Naš zakon ne poznaje Crni petak. Prosto je fraza uzeta iz Amerike i koriste je kao mamac za potrošače, ali trgovci nisu zakonski obavezni da spuste cene. Preporuka je da se kupuje onlajn. Ukoliko im se proizvod ne svidi, imaju pravo na odustanak u roku od 14 dana", rekla je Dušica i otkrila šta se najviše kupuje.
"Najčešće se kupuje garderoba, obuća najviše. Ima potrošača koji 'pecaju' tehniku da bi uhvatili po povoljnijoj ceni. Mi nismo ni svesni kakve se manipulativne radnje koriste i koliko trgovci koriste raznorazne tehnike, od samog položaja proizvoda, preko položaja cene, od znaka da je sniženje u pitanju. Sve se koristi da bi se potrošači navukli da uđu u prodavnicu i da kupe ono što im ne treba", upozorila je Dušica Šoškić.
BONUS VIDEO: