Pripremanje zimnice je u gradu skupo, vrlo nepraktično i oduzima puno vremena. I turističke agencije su to zaključile, pa organizuju gastronomske ture koje su s jeseni, već godinama, najtraženije, pišu "Novosti".

"Programe 'Vinska tura' u septembru i 'Gastronomska tura' u novembru tradicionalno radimo već godinama i za njih nam nije potrebna reklama", kaže za "Novosti" Ivan Krivec iz Exclusive Toursa, dodajući da su to dva najpopularnija izleta koji su dobra prilika da se nešto i kupi.

Jesenje "zimnica ture" dele se na voćno-povrćne i mesne. Prve su obično vezane za grožđenbalove, a druge za svinjokolj.

U oba slučaja turista sa putovanja odlazi kući sa kompletnom zimnicom, a da rukave nije ni zavrnuo. Grožđenbalovi su dobra prilika da se uživa u muzici, piću i dobrom zalogaju, vide Sremski Karlovci, Smederevska tvrđava ili Oplenac i na kraju kupe grožđe, vino, rakija, pekmez, med, voće i povrće. Ture se u Banoštoru organizuju tako da turisti besplatno beru grožđe u vinogradu, onoliko koliko mogu da ponesu.

"Gurmansku turu organizujemo poslednjeg vikenda novembra ", kaže Krivec za "Novosti". "U subotu idemo na 'zabijačku' u Kovilj, a u nedelju na 'disnotor' u Hajdukovo. Ne kolju turisti svinje, nego dođu u trenutku kada polutke počinju da se pretvaraju u čvarke, kobasice i majuške. Dok domaćini režu krmenadle, turisti su na ručku uz tamburaše. Odemo i do manastira, gosti popiju vino, jedu sveže salčiće i, na kraju, odaberu đakonije koje će poneti kući."

Agencija Vekol, međutim, praktično nikada ne prestajesa sličnim turama. U zavisnosti od meseca, organizuju branje višanja, kajsija, paradajza, šljiva, malina, grožđa, jabuka...

"Naše ture su aktivne i od turista se očekuje da učestvuju u svemu", objašnjava za "Novosti" Tanja Bogdanov iz ove agencije.

"Turisti unapred kažu šta žele, a u selu Sitari, na obroncima Medvednika, sve ih čeka pripremljeno: paprike, smederevac, tegle, zejtin, iskusne domaćice i stari recepti. Muž radi sa domaćinom, žena sa domaćicom, dok su deca na igralištu. Uveče im domaćini organizuju zabavu i druženje. Zimnicu kombijem dostavljamo na kućnu adresu. Poenta programa je da Beograđani osete miris i ukus srpskog sela."

Ovaj program postoji četiri godine po ugledu na agro turizam u EU, ali teško je izgleda naterati naše ljude da nešto rade, pa se putovanja organizuju za male, zatvorene grupe. Zanimljivo je da u kraju koji je bogat malinama turisti mogu da dođu kod seljaka, besplatno tu borave, naprave besplatnu i zimnicu, a zarade i dnevnice, ali zauzvrat - pomažu u branju voća.

Lov na tartufe

Da naši turisti ne vole samo čvarke i kobasice govori podatak da je agencija Pan Europa Adriatic najpoznatija po turi "Njegovo kraljevsko visočanstvo tartuf od Srbije".

Oni jedini vode turiste u pratnji specijalnih pasa u potragu za tartufom, koje su, prema legendi, kada su se umorili od pravljenja sveta, bogovi stvorili za svoju dušu.

Vinska i gurmanska tura od 99 evra
Polupansion kod domaćina od 750 dinara
Pun pansion u selu Sitarice od 1.000 dinara
Pun pansion u okolini Sombora 1.600 dinara
Kilogram svinjskog mesa 300 dinara

(MONDO)