Dok se u drugim zemljama beleži sunovrat broja turista, sve jeftiniji hoteli i avionske karte, srpske agencije najavljuju duplo više čartera i zakupljuju smeštaj u Grčkoj!
Dok se u drugim zemljama beleži sunovrat broja turista, sve jeftiniji hoteli i avionske karte, srpske agencije najavljuju duplo više čartera i zakupljuju smeštaj u Grčkoj!
Jasno je, dakle, da za "krompir turizam", kako se pogrdno nazivaju aranžmani za sever Grčke, nema zime, pišu "Novosti".
Sa južne hemisfere, gde je trenutno leto i špic sezone, stižu, ipak, zabrinjavajuće vesti: Australija, Brazil i Afrika beleže smanjenje broja turista za 30 odsto.
Razmišljanja desetak vlasnika velikih srpskih turističkih agencija, u rasponu su od krajnjeg optimizma do najcrnjeg pesimizma. Dok su jedni zadovoljni što imaju metalne žaluzine na izlozima agencija, drugi veruju da se, ako je samo dve nedelje posle prestanka bombardovanja Srbija digla čartere za turska odmarališta, krize ne treba plašiti.
"U turizmu rade veliki optimisti, a Srbi su narod iz inata", kaže za "Novosti" Ljubomir Cerović, iz "Cera travela".
"Ne žalim se i siguran sam da će se naći i neki dinar za putovanja."
Broj apartmana, soba, kuća i hotela koje zakupljuju srpske agencije u Grčkoj, i pri tom ih otimaju jedne od drugih, pokazuju da su većina od 600 vlasnika agencija - optimisti.
Naime, Grčka će ove godine biti skuplja nego lane. Zanimljivo je da za to vreme turoperatori u svetu čekaju rasplet situacije i - martovski Berlinski sajam. Jer, sve ukazuje na manji broj turista i niže cene. Samo u Turskoj je propalo 160.000 firmi i svi su ubeđeni da će cene (i usluga) hotela sa pet zvezdica pasti. I tako redom.
"Prodaja letnjih aranžmana počela je još 15. decembra i duplo je veća nego lane", kaže za "Novosti" Miloš Jovović, direktor "Travel lenda".
Leto se u Srbiji deli na dva poluvremena: nisku i visoku sezonu. Cene niske sezone su povoljne, jer ih plaćaju oni koji idu u špicu. Kako će ići prodaja visoke sezone agencije će znati u maju. Oni koji turiste prevoze autobusima brinu samo koliko će koštati gorivo, ali oni koji prevoze putnike avionima nalaze se pred nedoumicom.
Jat već u martu očekuje da vlasnici agencija potpišu ugovore i daju avans za čitavo leto. Šta ukoliko prodaja ne ide po planu, a avion su zakupile tri agencije?
"Tada padamo svi u lancu", kaže vlasnik jedne od njih. "Neko će sigurno propasti, ali je pitanje kojim redom: veliki pa mali, ili obrnuto."
U iskrenom razgovoru, svi očekuju manje turista, a nadaju se da će ih biti kao 2007. godine. Vode računa s kim se udružuju, šta potpisuju i za šta plaćaju.
"Svi su prodali manje aranžmana za doček, pa sa zebnjom očekuju leto", kaže Mirko Milovanović iz "Vive".
"Razmišljam pozitivno, ali sezona neće biti kao prethodna, već za oko 20 odsto slabija. Neće biti mesta za sve agencije, možda će se tako doći i do normalnijeg tržišta."
Naših 600 agencija servisira 1,5 miliona turista i đačkih ekskurzija, od kojih pola miliona putuje u inostranstvo.
"Ne očekujem da će naredne godine biti smanjen obim putovanja", kaže za "Novosti" Rade Stanković, direktor Udruženja turističkih agencija (YUTA).
"Verujem da će broj turista ostati isti, jer je kvalitet usluga visok, što pokazuje i sve manji broj arbitražnih presuda između putnika i agencija.
Lanac poverenja je u svetu pukao, agencije nastupaju zajedno prema hotelijerima i avioprevoznicima, kako bi dobile povoljnije cene. Kod nas se to nikada neće dogoditi."
Prva tri meseca u godini većina agencija radi bez zarade. Krajem prošle godine mnogi vlasnici su otpustili radnike, zatvorili neke poslovnice, otkazali reklame i sveli troškove na minimum. Oni koji uspeju da žive od obrta, a ne od zarade, preživeće krizu. Najveći troškovi za agencije su propaganda i zaposleni.
Zanimljivo je da sve agencije koje imaju licencu A, imaju i osiguranje od 30.000 evra u slučaju da ne vrate novac putnicima.
Niko, međutim, nije primetio da su ta osiguranja - nenaplativa. Naime, osiguranje može da se naplati tek kada se proglasi bankrot, a to se u Srbiji nijednom nije dogodilo poslednjih godina, pa, iako su agencije propadale, putnicima niko nije vraćao novac, a država je morala da brine o njihovom povratku u zemlju.
(MONDO)
Jasno je, dakle, da za "krompir turizam", kako se pogrdno nazivaju aranžmani za sever Grčke, nema zime, pišu "Novosti".
Sa južne hemisfere, gde je trenutno leto i špic sezone, stižu, ipak, zabrinjavajuće vesti: Australija, Brazil i Afrika beleže smanjenje broja turista za 30 odsto.
Razmišljanja desetak vlasnika velikih srpskih turističkih agencija, u rasponu su od krajnjeg optimizma do najcrnjeg pesimizma. Dok su jedni zadovoljni što imaju metalne žaluzine na izlozima agencija, drugi veruju da se, ako je samo dve nedelje posle prestanka bombardovanja Srbija digla čartere za turska odmarališta, krize ne treba plašiti.
"U turizmu rade veliki optimisti, a Srbi su narod iz inata", kaže za "Novosti" Ljubomir Cerović, iz "Cera travela".
"Ne žalim se i siguran sam da će se naći i neki dinar za putovanja."
Broj apartmana, soba, kuća i hotela koje zakupljuju srpske agencije u Grčkoj, i pri tom ih otimaju jedne od drugih, pokazuju da su većina od 600 vlasnika agencija - optimisti.
Naime, Grčka će ove godine biti skuplja nego lane. Zanimljivo je da za to vreme turoperatori u svetu čekaju rasplet situacije i - martovski Berlinski sajam. Jer, sve ukazuje na manji broj turista i niže cene. Samo u Turskoj je propalo 160.000 firmi i svi su ubeđeni da će cene (i usluga) hotela sa pet zvezdica pasti. I tako redom.
"Prodaja letnjih aranžmana počela je još 15. decembra i duplo je veća nego lane", kaže za "Novosti" Miloš Jovović, direktor "Travel lenda".
Leto se u Srbiji deli na dva poluvremena: nisku i visoku sezonu. Cene niske sezone su povoljne, jer ih plaćaju oni koji idu u špicu. Kako će ići prodaja visoke sezone agencije će znati u maju. Oni koji turiste prevoze autobusima brinu samo koliko će koštati gorivo, ali oni koji prevoze putnike avionima nalaze se pred nedoumicom.
Jat već u martu očekuje da vlasnici agencija potpišu ugovore i daju avans za čitavo leto. Šta ukoliko prodaja ne ide po planu, a avion su zakupile tri agencije?
"Tada padamo svi u lancu", kaže vlasnik jedne od njih. "Neko će sigurno propasti, ali je pitanje kojim redom: veliki pa mali, ili obrnuto."
U iskrenom razgovoru, svi očekuju manje turista, a nadaju se da će ih biti kao 2007. godine. Vode računa s kim se udružuju, šta potpisuju i za šta plaćaju.
"Svi su prodali manje aranžmana za doček, pa sa zebnjom očekuju leto", kaže Mirko Milovanović iz "Vive".
"Razmišljam pozitivno, ali sezona neće biti kao prethodna, već za oko 20 odsto slabija. Neće biti mesta za sve agencije, možda će se tako doći i do normalnijeg tržišta."
Naših 600 agencija servisira 1,5 miliona turista i đačkih ekskurzija, od kojih pola miliona putuje u inostranstvo.
"Ne očekujem da će naredne godine biti smanjen obim putovanja", kaže za "Novosti" Rade Stanković, direktor Udruženja turističkih agencija (YUTA).
"Verujem da će broj turista ostati isti, jer je kvalitet usluga visok, što pokazuje i sve manji broj arbitražnih presuda između putnika i agencija.
Lanac poverenja je u svetu pukao, agencije nastupaju zajedno prema hotelijerima i avioprevoznicima, kako bi dobile povoljnije cene. Kod nas se to nikada neće dogoditi."
Prva tri meseca u godini većina agencija radi bez zarade. Krajem prošle godine mnogi vlasnici su otpustili radnike, zatvorili neke poslovnice, otkazali reklame i sveli troškove na minimum. Oni koji uspeju da žive od obrta, a ne od zarade, preživeće krizu. Najveći troškovi za agencije su propaganda i zaposleni.
Zanimljivo je da sve agencije koje imaju licencu A, imaju i osiguranje od 30.000 evra u slučaju da ne vrate novac putnicima.
Niko, međutim, nije primetio da su ta osiguranja - nenaplativa. Naime, osiguranje može da se naplati tek kada se proglasi bankrot, a to se u Srbiji nijednom nije dogodilo poslednjih godina, pa, iako su agencije propadale, putnicima niko nije vraćao novac, a država je morala da brine o njihovom povratku u zemlju.
(MONDO)