Potpisivanjem Multilateralnog sporazuma o zajedničkom vazdušnom suprostoru Evrope, popularno nazvanog Sporazum o otvorenom nebu, naša zemlja postala je veoma interesantna za strane nisko-tarifne avio kompanije.

Direktorat civilnog vazduhoplovstava Republike Srbije odobrio je dozvole za letove iz Srbije nacionalnoj mađarskoj avio-kompaniji "Malev" i austrijskoj "Flaj Niki" koja je prva od nisko-tarifnih (lou kost) avio kompanija dobila dozvolu za prevoz putnika.

Kako je Tanjugu potvrdila portparol tog Direktorata Katarina Andrić-Milosavljević, "Malev" će leteti na liniji Budimpešta - Beograd - Budimpešta, najverovatnije svakodnevno, dok će "Flaj Niki" na liniji Beč - Beograd - Beč leteti šest dana u nedelji.

Dozvolu je, za letove iz Niša za Cirih, dobio i crnogorski "Montenegro erlajns", koji će iz Podgorice dva puta sedmično saobraćati do Niša, odakle će sa jednodnevnom pauzom leteti do Ciriha i nazad.

Andrić-Milosavljević je precizirala da Direktorat ubrzano radi na tome da obezbedi najbolje uslove za siguran i bezbedan vazdušni saobraćaj i zakonsku regulativu u toj oblasti prilagodi zakonima Evropske unije.

Ona je naglasila da se od januara 2010. godine i najavljenog ukidanja viza za naše građane, može očekivati veće interesovanje nisko-tarifnih avio kompanija za dolazak na naše tržište.

Za sada su interesovanje pokazali i irski "Rajan Er" i mađarski "Viz Er", kao i još nekoliko njih, čiji su predstavnici boravili u Beogradu radi upoznavanja sa stanjem u našem vazdušnom saobraćaju.

Andrić-Milosavljević je naglasila da ove kompanije, pre svega, gledaju i da smanje troškove nižim cenama aerodromskih usluga, a to znači da će i naš najveći međunarodni aerodrom morati nižim cenama da se prilagodi zahtevima tržiša.

Pored toga, njihovo prisustvo dovešće i do povećanja broja letova i jačanja avio industrije.

Iako nije u okviru Sporazuma o otvorenom nebu, dogovor o vazdušnom saobraćaju između Srbije i Ujedinjenih Arapskih Emirata, koji se zasniva na sličnim principima, najliberalniji i najmoderniji je sporazum koji je Srbija ikada potpisala u ovoj oblasti sa nekom van evropskom zemljom, ocenila je Andrić-Milosavljević.
Ona je naglasila da je zvanično potpisivanje sporazuma, koji je sada već parafiran, u vladama Srbije i Emirata predviđeno tokom sledećeg meseca.

"Taj sporazum će omogućiti da naša nacionalna avio-kompanija i aviokomanije iz Emirata uspostave neograniočen broj letova između dveju zemalja, sa mogućnošću uspostavljanja veza preko aerodroma u tim državama, i sa drugim zemljama", istakla je Andrić-Milosavljević.

Ona je naglasila da to praktično otvara mogućnost Srbiji za izlazak na tržišta zemalja Bliskog i Dalekog istoka, dok Emiratima, naša zemlja omogućava ulazak na evropsko tržište, što je značajno za obe države, jer će osim povezivanja u vazdušnom transportu ubrzati razvoj turizma, trgovine i ekonomije i dolazak novih investicija u Srbiju.

"Do sada je saobraćaj između Srbije i Ujedinjenih Arapskih Emirata održavao samo JAT, koji je iz Beograda leteo dva puta sedmično za Abu Dabi, jedan od sedam emirata", istakla je Andrić- Milosavljević i dodala da u emiratskim avio-kompanijama trenutno radi oko 250 pilota i stjuardesa iz Srbije.

I za njih je ovaj sporazum izuzetno važan jer će im omogućiti češći dolazak u domovinu, a putnicima koji budu leteli emiratskim avio- kompanijama iz Srbije bolju komunikaciju sa osobljem na maternjem jeziku, rekla je ona.

Nisko-tarifne kompanije ne predstavljaju konkurenciju domaćem avioprevozniku, već velike nacionalne avio kompanije, rekao je ranije generalni direktor "Jat ervejza" Srđan Radovanović.

(Tanjug)