"Kada sam tek počeo da putujem, oduševljavali su me magneti za frižider, majice i staklene kugle sa snegom - uobičajeni kič suveniri iz gift šopova. U jednom trenutku sam shvatio da time samo podržavam klišee i ne stvaram adekvatno sećanje na mesto", kaže novinar CNN-a Erik Torkels.

On objašnjava da se zato prebacio na predmete koji nisu bili dostupni baš na svakom koraku, a sem toga su bili i ručno napravljeni. "Osećao sam se dobro jer sam time podržavao zanatlije, predmeti su dobijali lični pečat. Ipak, kada bi ih doneo kući, uglavnom su završavali na polici skupljajući prašinu.

Počeo sam da ispitujem i njihovu autentičnost. Oduvek sam se trudio da jedem u restoranima koje drže meštani, zašto bi kupovao u radnjama u kojima oni ne kupuju?!

Sada, na putovanjima uvek tragam za stvarima koje nazivam "nesuveniri". Reč "suvenir" potiče iz francuskog i znači sećanje, a nesuveniri, bez obzira na njihov prefiks, takođe predstavljaju pokretače sećanja. Ono u čemu se razlikuju od suvenira je to što hvataju suštinu mesta, ne samo zato što su tamo kupljeni, već zato što ih lokalci zapravo i koriste."

Erik Torkels kaže kako preferira da nesuveniri dolaze iz zemlje u kojoj je (“Made in China” dolazi u obzir samo ako ste u Kini), ali i da nema ništa protiv toga da oni potiču iz fabrike. Ipak malo ko može da kaže da u svakodnevnom životu koristi ručno izrađene predmete.

"Nedavno sam posetio Rim po prvi put i bio sam iznenađen koliko je njegov istorijski centar prepun kiča. Retko kojim delom grada možemo proći, a da ne naiđemo na radnje koje prodaju 'I love Rome' majice. Ja sam se ipak opredelio za nešto potpuno drugačije.

Kupio sam plastičnu kutijicu za čuvanje neupotrebljenih delova luka, Soda Campari u Art Deco boci, pakovanje raznobojnog papira iz umetničke prodavnice, Elmex pastu za zube i labelo kompanije Herpe Sun. Ovi proizvodi će me tako podsećati na Rim svaki put kada ih budem koristio."

Novinar CNN-a predlaže kupovinu u supermarketima, apotekama... "Možete pronaći Bialetti aparate za espreso kod Italijana koji su ludi za kafom, kao i elegantne tkane tepihe tokom vaše posete Švedskoj.

U radnji u Japanu možete naći zanimljive električne uređaje, a u severnom delu Italije, na primer, zvonce za kravu. Jedan deo zabave je menjanje originalne namene ovih predmeta - zvonce, na primer, možete upotrebiti za vrata od stana.

Knjižare, bilo da ste u Grčkoj ili Indoneziji, prodaju dečije sveske koje kada se vratite kući možete koristiti za pisanje dnevnika, beleški, pesama i priča. Takođe, možete posetiti radnje koje prodaju opremu za restorane, baštu, sportove, bicikle.

U Nemačkoj, na primer, možete kupiti čašicu za rovita jaja, rezač za olovku i otirač, u Hong Kongu poštansko sanduče i digitron. Ovi predmeti prenose duh jedne zemlje, a pratktični su koliko i estetski jedinstveni."

Kao lepu uspomenu na vaša putovanja pazarite proizvode lokalnih proizvođača kao što su čajevi, sapuni, čokolade, začini, paste za zube, ukrasi za jelku, a obavezna je i flaša lokalnog alkoholnog pića, predlaže sajt Putovanja.info.

(MONDO, foto: Guliver/Getty Images)