Popularni turistički sajtovi kubure sa fiktivnim recenzijama. Kako razlikovati prave od lažnih komentara?
"Pod je bio prljav, večera je kasnila i dobio sam pogrešan sos. Sto metara od hotela ima mesta sa mnogo boljom hranom", napisao je Dimitris iz Grčke na popularnom sajtu Trip Advisor posle posete jednom hotelu na Zlatiboru. U drugom komentaru, član koji se potpisao kao Dukajović tvrdi za taj isti hotel da je "najbolji na Zlatiboru, sa odličnim smeštajem i hranom" i da je "sve izvan hotela loše".
Jedna od mnogih stvari koje je Internet promenio je način na koji ljudi planiraju putovanja. Ako želite na skijanje u Austriju, a ne znate nikog ko je tamo bio, na raspolaganju su vam utisci putnika iz celog sveta na nekom od brojnih turističkih foruma. Međutim, postavlja se pitanje koliko su ovi komentari nepristrasni.
Reagujući na pritužbe da se lažne turističke recenzije šire "kao epidemija", britanska Agencija za standarde u oglašavanju nedavno je naredila Trip Advisoru da skine natpis "komentari kojima možete verovati". Ovaj sajt je već izvesno vreme na meti kritika da je postao teren za manipulacije.
Administratori tvrde da imaju način da otkriju lažne recenzije, ali činjenica je da je teško odvojiti gazdu hotela koji sam sebe hvali od korisnika koji je zaista zadovoljan uslugama. Bilo je i slučajeva da su hoteli vršili pritisak na goste da napišu nešto lepo, ali i ucena gostiju da će napisati nešto ružno ako im se ne odobri popust.
Sa sličnim problemima se susreću i administratori popularnog domaćeg sajta Putovanja.info.
"Dešava se da predstavnici hotela pokušaju da se promovišu, ali im to baš i ne polazi za rukom, jer moderatori prate sve teme, poznaju članove i ukoliko primete komentar, koji potpuno odstupa od svih prethodno iznesenih, nalažu administratoru da proveri člana. Bilo je i pokušaja da se zloupotrebi sistem tako što su se neke agencije predstavljale kao novi članovi", kažu za "Potrošač" predstavnici ovog sajta.
Nezavisno od foruma, posetioci "Putovanja" na istom mestu mogu ocenjivati i hotele. "Te komentare prate i vlasnici hotela i dešava se da traže da neke od komentara obrišemo, što do sada nismo uradili, jer se trudimo da sve ostane transparentno."
Na sajtu Trip Advisor nalazi se preko 50 miliona komentara koje su posetioci napisali o hotelima, restoranima i avio-kompanijama. Ako administratori posumnjaju da neko sam sebe hvali, hotel dobija crveni uzvičnik, što znači da su dalji komentari zabranjeni. To se desilo jednom pansionu iz Engleske, koji je zbog toga imao ogromnu finansijsku štetu, pa je tužio sajt.
Pred sudom je i slučaj hotela u Saseksu, koji je tužio bivšeg gosta zbog ocrnjujuće kritike na Trip Advisoru. Ovaj je prethodno pokušao da uceni gazde. Tražio je hiljadu evra da ne bi napisao da se u hotelu otrovao.
Kako čitati između redova:
- Ako komentar podseća na turističku brošuru, sigurno je hotelski ili agencijski pi-ar.
- Pročitajte što više mišljenja da biste stekli što bolji utisak.
- Odbacite 10 odsto najpozitivnijih i isto toliko najnegativnijih komentara i dobićete prilično realnu sliku.
- Ako priložena fotografija liči na profesionalnu, recenzija je verovatno "lažnjak".
(MONDO)
Jedna od mnogih stvari koje je Internet promenio je način na koji ljudi planiraju putovanja. Ako želite na skijanje u Austriju, a ne znate nikog ko je tamo bio, na raspolaganju su vam utisci putnika iz celog sveta na nekom od brojnih turističkih foruma. Međutim, postavlja se pitanje koliko su ovi komentari nepristrasni.
Reagujući na pritužbe da se lažne turističke recenzije šire "kao epidemija", britanska Agencija za standarde u oglašavanju nedavno je naredila Trip Advisoru da skine natpis "komentari kojima možete verovati". Ovaj sajt je već izvesno vreme na meti kritika da je postao teren za manipulacije.
Administratori tvrde da imaju način da otkriju lažne recenzije, ali činjenica je da je teško odvojiti gazdu hotela koji sam sebe hvali od korisnika koji je zaista zadovoljan uslugama. Bilo je i slučajeva da su hoteli vršili pritisak na goste da napišu nešto lepo, ali i ucena gostiju da će napisati nešto ružno ako im se ne odobri popust.
Sa sličnim problemima se susreću i administratori popularnog domaćeg sajta Putovanja.info.
"Dešava se da predstavnici hotela pokušaju da se promovišu, ali im to baš i ne polazi za rukom, jer moderatori prate sve teme, poznaju članove i ukoliko primete komentar, koji potpuno odstupa od svih prethodno iznesenih, nalažu administratoru da proveri člana. Bilo je i pokušaja da se zloupotrebi sistem tako što su se neke agencije predstavljale kao novi članovi", kažu za "Potrošač" predstavnici ovog sajta.
Nezavisno od foruma, posetioci "Putovanja" na istom mestu mogu ocenjivati i hotele. "Te komentare prate i vlasnici hotela i dešava se da traže da neke od komentara obrišemo, što do sada nismo uradili, jer se trudimo da sve ostane transparentno."
Na sajtu Trip Advisor nalazi se preko 50 miliona komentara koje su posetioci napisali o hotelima, restoranima i avio-kompanijama. Ako administratori posumnjaju da neko sam sebe hvali, hotel dobija crveni uzvičnik, što znači da su dalji komentari zabranjeni. To se desilo jednom pansionu iz Engleske, koji je zbog toga imao ogromnu finansijsku štetu, pa je tužio sajt.
Pred sudom je i slučaj hotela u Saseksu, koji je tužio bivšeg gosta zbog ocrnjujuće kritike na Trip Advisoru. Ovaj je prethodno pokušao da uceni gazde. Tražio je hiljadu evra da ne bi napisao da se u hotelu otrovao.
Kako čitati između redova:
- Ako komentar podseća na turističku brošuru, sigurno je hotelski ili agencijski pi-ar.
- Pročitajte što više mišljenja da biste stekli što bolji utisak.
- Odbacite 10 odsto najpozitivnijih i isto toliko najnegativnijih komentara i dobićete prilično realnu sliku.
- Ako priložena fotografija liči na profesionalnu, recenzija je verovatno "lažnjak".
(MONDO)