Neobične, kontroverzne i morbidne ture su aduti da se privuku turisti u Srbiju, a veoma popularne među njima su bile "Pronađite Mladića" i "Uspon i pad Slobodana Miloševića”.

Ono što je konstantno traženo su takozvane “vampirske ture”, a Srbija ima čak dva slavna vampira koji se bore za primat.

Najpoznatiji je Sava Savanović iz okoline Bajine Bašte, koji je navodno ponovo počeo da pohodi Srbiju kada mu se prošle godine srušila vodenica oko koje je “ordinirao”. Meštani su tada počeli da šire glasine kako Sava sad traži novi dom.

Manje poznat je Petar Blagojević iz Velikog Gradišta, koji je zapravo naš prvi vampir, a zabeleška o njemu postoji i u austro-ugarskim spisima pod imenom Peter Plogojowitz. Naš Petar je i tada izazivao pravu vampirsku histeriju, a inače uzdržani Austrougari su slali pisma puna panike u Beč u kojima su svedočili o njegovim zlodelima.

Srpski turizam trenutno zarađuje i na Novaku Đokoviću, Emiru Kusturici, Nikoli Tesli, Josipu Brozu Titu, Goranu Bregoviću i dinastiji Karađorđević, pošto je današnje goste gotovo nemoguće privući klasičnim turizmom koji podrazumijeva hotele, restorane i muzeje.

Srbija sada praktično nudi sve, a mnoge ture, iako su kontroverzne, nalaze kupca. Među njima su "Put Radovana Karadžića", džipijada po terenima koje je obilazio Ratko Mladić, a veliko interesovanje izaziva i tura "Najpoznatija smaknuća beogradskog podzemlja", pišu "Večernje novosti".

Direktor Udruženja hotelijera i restoratera Srbije Georgi Genov kaže da u srpski turizam treba uključiti sve što donosi novac, a što nije protivzakonito, te podseća da je u Nemačkoj hit tura "Treći rajh", a u Francuskoj “Putevima Marije Antoanete”, koja se završava na giljotini.

Među zanimljivim oblicima turizma nalazi se i "dark turizam", koji i u Srbiji tek treba da nađe svoje mesto, a njegov začetnik je beogradsko Novo groblje, na kojem pripremaju turističke ture.

"Domaćin kojem smo registrovali objekat kod Novog groblja mi je rekao da tu upravo dolaze turisti iz dijaspore koji žele da spavaju blizu svojih rođaka", kaže Genov.

"Dark turizam" je, dodaje, dobar za turizam, a to svedoče mnogobrojni hoteli u kojima se umesto u krevetima spava u sanducima ili hoteli koji su nekada bili zatvori.

Još veći novac zarađuje se u grani gde se pripremaju ture za grupe poslovnih ljudi u kojima oni dožive nešto posebno, a firme su plaćale da njihovi najbolji menadžeri igraju novozelandski haka ples na Zemunskom keju, da kupaju magarice, bacaju kamen s ramena, puše sa Titom u "Plavom vozu".

Tanja Bogdanov iz "Vekol DMC" kaže da razgledanje grada Beograda sa vodičem ne zanima ruske biznismena, već da je zbog njih vodič nosio nošnju, odveo ih u Tašmajdanski park na piknik i iz pastirske prtenjače podijelio pogaču, slaninu i čokanjče, dok je za nemačke biznismene osmišljena tura "Balkanski špijun".
(MONDO)