Uračunavanjem dodatnih usluga, skoro uvek ispisanih vrlo sitnim, pa time i slabo čitljivim slovima, i drugim "sitnim" manipulacijama u vezi sa aviokartama, avioprevoznici su prošle godine profitirali 27,1 milijardu dolara.
Pre svega niskobudžetni avioprevoznici sve više se oslanjaju na prihode od doplata koje su za mnoge nevešte putnike iznenađenje, jer su njihove cene često navedene sitnim slovima.
Avioprevoznici opravdavaju hrpu doplata činjenicom da u uslovima dugoročnog pada cena aviokarata i rastućih cena goriva - jednostavno ne može drugačije.
Od 2000. godine do danas cena goriva je porasla za više od tri puta za litar. Prošle godine, trošak goriva je predstavljao 33 odsto svih troškova poslovanja avionskih kompanija.
Svetski avioprevoznici su, prema podacima analitičke kuće Idea Works Company, ostvarili 27,1 milijardu dolara prihoda uračunavanjem dodatnih usluga i promenama rezervacije letova.
Trošak promene rezervacije avio karata u SAD iznosi prosečno 200 dolara (155 evra), dok evropski prevoznici za tu "uslugu" prosečno uzimaju manje od 100 evra.
Ipak, evropske aviokompanije su "inovativnije" kada je reč o raznim doplatama. Lider uračunavanja dodatnih usluga je irska kompanija "Ryanair", gde rezervacija sedišta sa dodatnim prostorom za noge košta deset evra, dodatna torba u sezoni od 15 do 16 evra, štampanje aviokarte na aerodromu 70 evra, a između ostalog, plaća se i kasno čekiranje putem Interneta.
Irski niskobudžetni prevoznik je u prošloj godini dodatnim uslugama ostvario više od milijardu evra prihoda, dok su ukupni prihodi istovremeno dosegli 4,9 milijardi evra.
Popis doplata koje su često napisane sitnim slovima time se ne završavaju, a pribegavaju im i drugi niskobudžetni avioprevoznici.
Putovanje s detetom mlađim od dve godine, koje ćete držati u naručju, u većini evropskih niskobudžetskih aviokompanija košta 30 evra.
Posebna priča su provizije koje uračunavaju prevoznici pilikom kupovine karata - španski "Vueling" pri kupovini karte preko Interneta debitnom karticom uzima klijentu pet evra, mađarski „Vizer" (WižAir) sedam, a britanski EasyJet 12 evra.
Sam čin kupovine karte kreditnom karticom kod ove britanske aviokompanije košta dodatnih 2,5 odsto na ukupnu cene avio karte, kod "Ryanair" dva odsto, britanskog "Flybe" jedan odsto više. Zato ne čudi da je konačna cena aviokarte dva puta veća od reklamirane cene.
Neki avioprevoznici u poslednje vreme počeli su i sa uvođenjem naplate prtljaga. Praksa, koja je počela pre pet godina u SAD, ove godine se sve više seli u Evropu i Aziju. Američke aviokompanije su samo doplatom za prtljag prošle godine "sakupile" 3,3 milijarde dolara, a sličnim rezultatima se nadaju i drugi svetski konkurenti.