Turističke agencije u Crnoj Gori bore se da opstanu ili su pred skorim gašenjem, a razlog za to je visok stepen nelojalne konkurencije putem interneta, smatraju u Crnogorskom turističkom udruženju.
Izvor: MONDO/Predrag Vujić
Iz CTU navode da su više puta ukazivali na problem poslovanja na internetu, sa posebnim osvrtom na oglasne sajtove, kao i sajtove stranih agencija.
"Turističke agencije podržavaju svaku vrstu zdrave konkurencije, tako da, poštujući zakone, rade na unapređenju turističkih usluga svih vrsta", kazali su iz CTU.
Međutim, kako ističu, analizom oglasnih portala se može konstatovati da su to uglavnom sajtovi bez definisanog vlasništva i identiteta, što je suprotno važećem Zakonu o elektronskim medijima i Pravilniku o oglašavanju Republike Crne Gore.
"Ovakvi sajtovi uglavnom vrše naplatu oglašavanja u iznosu od 50 do 200 evra godišnje za postavljanje oglasa za smeštajni objekat, u zavisnosti od broja smeštajnih jedinica i posećenosti sajta. Kompletan promet oglašavanja se nigde ne prikazuje. Vlasnici smeštajnih jedinica uglavnom oglas plaćaju na privatne račune vlasnika sajta", tvrde iz CTU.
S obzirom na to da su vlasnici oglasnih sajtova, kako navode u ovom udruženju, najčešće strani državljani, uplate se vrše kod crnogorskih banaka na nerezidentne devizne račune.
"Vlasnicima objekata sve izgleda legalno, jer se uplata na račun vlasnika sajta potvrđuje overenom uplatnicom. Obim prometa ovakvih oglasnih sajtova je kompletno u sivoj zoni. Pojedini uspešniji sajtovi imaju i do 2.000 objekata, te kada se to pomnoži sa 100 evra, dolazi se do iznosa od 200.000 evra", kažu u CTU.
Predlažu da se izvrši detaljna kontrola poslovanja ovakvih oglašivača, sa posebnim osvrtom na obavezu plaćanja poreza na teritoriji Crne Gore, gde ostvaruju promet.
Takođe traže da se svim oglašivačima naloži poštovanje zakona Crne Gore, posebno u smislu da svaki takav sajt mora imati transparentnog vlasnika sa svim neophodnim podacima.