U početku je bio zamišljen kao kurs za zaposlene u naftnim kompanijama kojima je sastavni deo posla da često lete do veoma udaljenih destinacija, ali je sada otvoren za sve zainteresovane koji žele da nauče kako treba da se ponašaju u slučaju avionske nesreće. 



Za 265 dolara, polaznici obuke koju organizuje "Britiš Ervejz", mogu da nauče i osete u simulatoru, šta se dešava u hitnim slučajevima u avionu, kako da se pripreme za eventualni pad letelice, kako da otvore vrata aviona, kako se koriste maske, prsluci za spasavanje...

"Čas počinje u bongu 737, u kabini simulatora i sve izgleda kao na pravom letu, a tu su i 'putnici' koji znaju da će doći do nezgode. Uskoro, u avionu se pojavljuje lažni dim, stjuardese počinju da viču upozoravajući putnike da su u problemu i da treba da se evakuišu. Dok jedni kreću ka obeleženom izlazu, druge hvata panika, ne mogu da otkopčaju sigurnosni pojas...", objašnjava kako izgleda deo obuke, bezbednosti instruktor u Centru za obuku letenja "Britiš Ervejza", Endi Klab.

On kaže da bi u stvarnoj situaciji, svako ko okleva da iskoči iz aviona, bio gurnut, ali na ovom kursu im se detaljno i sa strpljenjem objašnjava zašto je važno da poslušaju stjuardesu i spuste se niz gumeni tobogan.

Videoavion

"Ključ opstanka je u pravilnom položaju tela - koliko je to moguće, držite glavu dole. Postavite vaša stopala ravno na podu i gurnite ih nazad. Jedna ruka treba da bude na potiljku, druga preko nje. Ne uplićite prste na šakama. Cilj je da se obezbede kosti ruke da se ne polome, kako biste kasnije mogli da odvežete pojas", kaže instruktor.  

On objašnjava da svakodnevno više od osam miliona ljudi širom sveta leti avionima na nekom od 93.500 letova. Gotovo uvek svi slete bezbedno. U protekloj deceniji, bilo je 138 padova aviona sa smrtnim ishodom putnika, a većina padova se dešava tokom poletanja i sletanja, kada je najveći procenat preživelih osoba.

"Verovatnoća je da nikada nećete morati u stvarnom životu da primenite ovo što ćete naučiti na kursu, ali nekima ovo znanje znači zbog samopouzdanja i eventualnog straha od letenja", kaže jedna "učenica".

U "Britiš Ervejzu" se nadaju da će više od 15.000 ljudi koji su prošli obuku od 2004. godine do danas, biti lideri drugima u slučaju stvarne avionske nesreće. "Većina putnika se uspaniči u tim situacijama, i dobro je kada barem neko u avionu zna kako i šta treba da radi u slučaju evakuacije, na primer", kažu na kursu.

Oni takođe poručuju svima koji lete da ne zanemaruju objašnjenja koja im se upućuju na početku leta, kao i da obavezno pogledaju flajere koji se nalaze u džepovima sedišta u avionu.

"Zapamtite koji izlaz je vama najbliži, proverite gde je vaš bezbednosni prsluk, maska za disanje", savetuju, ali i dodaju: "Život vam je više u opasnosti dok se automobilom vozite do aerodroma, nego kada uđete u avion i poletite".