Da bismo došli do prve redovne međunarodne aviolinije, moraćemo da se vratimo malo u prošlost...

Najpre su ljudi leteli balonima i to na veoma maloj udaljenosti, a tek kasnije su napravljeni supersonični i hipersonični avioni, mlaznjaci teži od vazduha.

Balon kojeg pokreće vodonik napravljen je u 18. veku, a kasnije je nastao balon čiji je pokretač vruć vazduh.

Eksperimenti sa jedrilicama bili su osnova za razvoj letelica težih od vazduha, a do ranog 20. veka, napredak u tehnologiji i aerodinamici omogućio je pravljenje aviona sličnog današnjim.

Braća Rajt, Orvil i Vilbur su dvojica Amerikanaca koji se smatraju pionirima avijacije jer su konstruktori i piloti prvog praktičnog aviona. Oni su 1903. godine prvi leteli motornom letelicom težom od vazduha.

Nakon nekoliko poluuspešnih letova - jer su trajali samo po nekoliko sekundi i leteli tek nekoliko metara - svet nije oklevao da ih proglasi lažljivcima.

Napokon, 1908. uspevaju da ostanu u vazduhu više od 2,5 sati i prelaze više od 124 kilometra i ubede svet da nisu lažljivci.

Najpre nisu postojale aviokompanije jer nije bilo ni toliko zainteresovanih za let avionom - tek poneki radoznalac koji je to sebi mogao da priušti i proba nešto novo.

Ovako je izgledao prvi putnički let:

Prve aviokompanije počinju da se otvaraju nešto kasnije. Prva ikada, DELAG, otvorena je 16. novembra 1909. godine u Nemačkoj, a 22. marta 1919. godine uspostavljena je prva avionska međunarodna linija u svetu, između Pariza i Brisela. Avioni između ova dva grada leteli su jednom sedmično i može se reći da od tada letimo turistički.

Ostalo je istorija.

Do danas je tehnologija toliko napredovala da avioni spadaju u najbezbednije prevozno sredstvo na svetu, a već se govori i o tome kako će izgledati avioni u budućnosti - manje-više će ličiti na svemirski brod.

Najbrži avion ikada napravljen: Leti 2.335 kmh!

Avion budućnosti: Kao u hotelu

Umesto aviona, leteći tanjir