U Srbiji je u ponedeljak počela jednogodišnja kampanja o štetnosti pušenja sa fokusom na opasnost od pasivnog udisanja duvanskog dima.

Kampanja koju organizuju Ministarstvo zdravlja i Institut za javno zdravlje Srbije "Dr Milan Jovanović Batut", sprovodiće se do avgusta sledeće godine pod sloganom "Duvanski dim je serijski ubica", a u drugom delu godine "Izbaci duvanski dim".

Ministar zdravlja Tomica Milosavljević kazao je na konferenciji za novinare u Beogradu da će naredne godine biti definisan jasan akcioni plan o postepenoj zabrani pušenja na svim javnim i radnim mestima u cilju sprečavanja pasivnog pušenja odnosno udisanja duvanskog dima iz okruženja.

Ministar je istakao da svaki građanin Srbije ima pravo na čist vazduh i naveo da ne postoji neškodljiva količina duvanskog dima.

On je dodao da jedna cigareta popušena u prostoriji sa slabom ventilacijom stvara veću koncentraciju toksičnih materija u vazduhu nego što je ona na ulicama grada koja nastane kao posledica izduvnih gasova vozila.

"Srbija, kao i Bosna i Hercegovina, Hrvatska, Gruzija i druge zemlje istočne Evrope, je među onima sa najdramatičnijim situacijama po pitanju izloženosti dece duvanskom dimu", kazao je Milosavljević.

Prema njegovim rečima, 700 miliona odnosno polovina dečje populacije na svetu izložena je dimu od cigarete.

U Evropi više od milion ljudi godišnje umre od posledica pušenja, od čega više od pola miliona u zemljama Evropske unije u kojima 19.000 nepušača umire od posledica pasivnog pušenja.

Procenjuje se da je 25 odsto smrtnih slučajeva od malignih obolenja posledica pušenja, 20 odsto od kardiovaskularnih bolesti, kao i da je 15 odsto svih smrtnih ishoda posledica te loše navike.

Svetska zdravstvena organizacija (SZO) traži od svih zemalja da radna i javna mesta budu potpuno bez duvanskog dima, a prvi zakon koji zabranjuje pušenje donet je u Irskoj 2004. godine, koji je potom sledilo još mnogo zemalja.

Direktor Regionalne kancelarije SZO za Evropu Mark Danzon je ocenio da je dim od duvana najveći serijski ubica i istakao da je najvažnije uskladiti poruke koje deca o tome mogu čuti iz medija, od roditelja ili iz škole.

Direktorka Instituta za javno zdravlje Tanja Knežević je navela da će se u naredne četiri godine emitovati spotovi napravljeni za ovu kampanju, kao i da će promotivnim plakatima biti oblepljivani autobusi gradskog prevoza.

Milosavljević je apelovao na medije da podrže i pridruže se kampanji u borbi protiv pušenja, te da se reklamni spotovi puštaju u udarnim terminima.

U Srbiji, je, prema Istraživanju zdravlja stanovništva, iz 2006. godine gotovo dve trećine ljudi izloženo duvanskom dimu u svojoj kući što je za četiri procenta manje nego 2000. godine.

Drugo istraživanje iz 2008. godine je pokazalo da je 77 odsto mladih od 13 do 15 godina živi sa nekim ko puši u njihovom prisustvu, što je, iako je i dalje mnogo, za petinu manje nego 2003. godine.

(Beta)