Prema podacima Instituta za javno zdravlje Srbije „Dr Milan Jovanović Batut" rak dojke predstavlja vodeći maligni tumor u obolevanju i umiranju žena u Srbiji, iako se pravovremenom dijagnostikom i adekvatnom terapijom može u potpunosti izlečiti.
U proseku svake godine u našoj zemlji registruje se 4.237 novoobolelih žena od ove vrste malignog tumora, dok preko 1.700 izgubi borbu sa ovom bolešću. U poređenju sa Evropom, kada je reč o obolevanju, nalazimo se malo iznad prosečnih vrednosti, ali na osnovu procenjenog mortaliteta, Srbija zajedno sa Crnom Gorom, zauzima drugo mesto kada se govori o izgubljenim borbama sa karcinomom dojke, dok svetska statistika kaže da svaka osma žena na svetu tokom svog života oboli od raka dojke.
Kako bi se povećala šansa za izlečenjem najvažnije je rano otkrivanje ove bolesti, a to podrazumeva česte samostalne, ali i najvažnije lekarske preglede. Primetno je da su za žene u velikim gradovima pregledi dostupniji, ali šta je sa onima koje žive u manjim gradovima i selima?
Kompanija Avon je u saradnji sa Fondom B92 i uz podršku Ministarstva zdravlja i Instituta za javno zdravlje organizovala panel na temu „Kako ženama iz ruralnih područja omogućiti dostupnost redovnih pregleda”. U panelu su učestvovali eminentni stručnjaci iz oblasti onkologije, radiologije i ginekologije koji su dali svoje viđenje uticaja pandemije na tretiranje ove bolesti kao i načine kojima se može uticati na to da ženama u seoskim i manjim sredinama pregledi budu dostupniji.
„Skrining u ruralnim područjima zahteva poseban napor zdravstvenog sistema u sinergiji sa lokalnom samoupravom, medijima, nevladinim organizacijama i kompanijama u regionu u kojem se radi. Imali smo više primera odziva preko 80% žena u sredinama u kojima su naselja veoma raštrkana na prečniku od 60km. Probali smo, moguće je! A odgovornost je sada na svima čiji je to posao da redovni skrining bude deo naše svakodnevne prakse, da bude dostupan svim ženama u Srbiji, kako bismo sačuvali živote, kako bi obolele poštedeli teških terapija i kako bismo omogućili kvalitetniji život kroz prevenciju i sistem za rano otkrivanje raka dojke koji funkcioniše besprekorno.” - izjavio je Veran Matić, predsednik Upravnog odbora Fonda B92.
„Žene u ruralnim sredinama treba da se usmere ka izabranom lekaru. Istraživanje zdravlja stanovništva Srbije iz 2019. godine pokazalo je da je kontakt sa lekarom najznačajniji za upućivanje žena na mamografiju, ali i na sve ostale preventivne preglede. Najveći procenat žena odlazi na mamografski pregled po savetu lekara (50,3%), dok samostalnu inicijativu ima oko 35% žena, pokazalo je Istraživanje. Ruralne sredine su obezbeđene zdravstvenim stanicama, ali pored primarne zdravstvene zaštite mobilni mamograf predstavlja dodatnu mogućnost“, istakla je doc. dr Verica Jovanović, direktorka Instituta za javno zdravlje Srbije "Dr Milan Jovanović Batut", šefica kancelarije za skrining raka i koordinatorka za rano otkrivanje raka dojke, i dodala: „Organizovanim skriningom raka dojke u mobilnom mamografu obuhvaćeni su pregledi žena starosne dobi od 45-69 godina sa teritorije opštine u kojoj je mobilni mamograf postavljen. Na taj način omogućeno je da se pregledaju žene iz seoskih sredina i gradova. U narednom periodu, kada očekujemo normalizaciju epidemiološke situacije, u planu je organizacija daljeg rada mobilnih mamografa u ruralnim sredinama.“
Tradicionalno Avon Priznanje za životno delo dodeljeno je Ani Dornik, predsednici udruženja „Žena uz ženu” za izuzetan doprinos u borbi protiv raka dojke. Udruženje je nastalo iz Anine lične borbe za život i potrebe za pružanjem podrške svim ženama koje prolaze kroz borbu protiv ove zloćudne bolesti. „Žena uz ženu” bavi se edukacijom i prevencijom, sa ciljem da se podigne svest o ovom oboljenju, da se ženama pruži psihološka podrška, kao i psihofizička priprema. Ovo udruženje tokom marta po drugi put organizuje karavan, ovoga puta kroz mala mesta i gradove Srbije, pod nazivom – Budi hrabra, pregledaj se.
Podršku obeležavanju Nacionalnog dana borbe protiv raka dojke, isticanjem roze vrpce pružile su televizije i štampani mediji, a u Beogradu, Nišu i Novom Sadu, važni objekti su bili osvetljeni roze bojom koja simbolizuje podršku ženama koje se bore protiv karcinoma dojke, ali i podsetnik svima nama na to koliko su redovni pregledi značajni.
Ukoliko se otkrije na vreme, rak dojke je u 90% izlečiv a ključni za uspešnu borbu sa karcinomom su jednaki uslovi za prevenciju i lečenje karcinoma dojke za žene iz ruralnih i gradskih sredina.
Pregledajte se redovno!
Antrfile:
Avon godinama ističe značaj redovnih pregleda i podrške ženama obolelim od ove bolesti- kroz donacije, edukacije i podršku projektima usmerenim ka ovom važnom ženskom pitanju. Sredstva za sve aktivnosti u okviru Akcije za borbu protiv raka dojke,obezbeđuju se izdvajanjem celokupnog bruto profita od prodaje Avon proizvoda sa ružičastom vrpcom.
Kompanija Avon je do sada donirala preko 700.000 dolara u Srbiji, u okviru ove akcije.