
Ovogodišnji moto Svetske zdravstvene organizacije (SZO) povodom 31. maja, Svetskog dana protiv duvanskog dima, glasi - duvan je štetan u svakom pogledu.
"Pušačka statistika" je porazna - svaki drugi odrasli muškarac, svaka treća odrasla žena, svako četvrto dete (uzrasta od 13-15 godina) - sve su to pušači. Oni takodje pušaci, doduše pasivni, ali jednako izloženi opasnostima koje nosi udisanje duvanskog dima koji, poznato je, sadrži više od 400 hemijskih supstanci od kojih je 40 kancerogeno. Oko 5.000.000 ljudi umre godišnje od bolesti izazvanih aktivnim pušenjem ili pasivnim udisanjem duvanskog dima, podaci su SZO.
Najveća pažnja stručnjaka u borbi protiv pušenja i duvanskog dima u svetu je usmerena na mlade generacije. Njima treba dokazati da pušenje nije znak da su "odrasli", već da su nepažljivi prema svom zdravlju i životu. Nedavno je objavljena studija o mladima i duvanu u svetu, koja je radjena u periodu od 1999. do 2005. godine i na kojoj su se anagažovali SZO, Američki centar za kontrolu i prevenciju bolesti i Kanadska asocijacija javnog zdravlja.
Studenti iz 130 zemalja su anketirani i pokazalo se da najveću "pušačku stopu" - od 17,3 odsto - imaju mladi u Americi i u Evropi, a da su podjednako zastupljeni i momci i devojke.
Anketom je obuhvaćeno šest geografskih regija -Afrika, Amerika, istočni Mediteran, Evropa, Jugoistočna Azija i zapadni deo područja Pacifika. Na primer, pokazalo se da područje Jugoistočne Azije ima najmaju stopu od 4,3 odsto onih koji puše cigarete, ali i najeveću stoopu od 13,3 odsto onih koji puše duvan.
SZO je borbu protiv pušenja usmerila na sve koloseke. Pre neku godinu je moto obeležavanja Svetskog dana protiv duvanskog dima bio posvećen kulturi. Film bez duvana, moda bez duvana - bili su pozivi da se prestane sa indirektnim reklamiranjem cigareta putem filmova, modnih pista, kulturnih manifestacija. Cigareta nije nikakav modni detalj, niti je vid kulture, već vodi u bolest i smrt, poručili su iz SZO.
Odvikavanje od pušenja, kao odraz jedne kulture ponašanja, dugotrajan je obrazovni proces pa u kampanju zdravlja i zdravog načina ponašanja i medjusobnog uvažavanja treba da budu ukljuceni svi - poručuju stručnjaci.
(Tanjug)
"Pušačka statistika" je porazna - svaki drugi odrasli muškarac, svaka treća odrasla žena, svako četvrto dete (uzrasta od 13-15 godina) - sve su to pušači. Oni takodje pušaci, doduše pasivni, ali jednako izloženi opasnostima koje nosi udisanje duvanskog dima koji, poznato je, sadrži više od 400 hemijskih supstanci od kojih je 40 kancerogeno. Oko 5.000.000 ljudi umre godišnje od bolesti izazvanih aktivnim pušenjem ili pasivnim udisanjem duvanskog dima, podaci su SZO.
Najveća pažnja stručnjaka u borbi protiv pušenja i duvanskog dima u svetu je usmerena na mlade generacije. Njima treba dokazati da pušenje nije znak da su "odrasli", već da su nepažljivi prema svom zdravlju i životu. Nedavno je objavljena studija o mladima i duvanu u svetu, koja je radjena u periodu od 1999. do 2005. godine i na kojoj su se anagažovali SZO, Američki centar za kontrolu i prevenciju bolesti i Kanadska asocijacija javnog zdravlja.
Studenti iz 130 zemalja su anketirani i pokazalo se da najveću "pušačku stopu" - od 17,3 odsto - imaju mladi u Americi i u Evropi, a da su podjednako zastupljeni i momci i devojke.
Anketom je obuhvaćeno šest geografskih regija -Afrika, Amerika, istočni Mediteran, Evropa, Jugoistočna Azija i zapadni deo područja Pacifika. Na primer, pokazalo se da područje Jugoistočne Azije ima najmaju stopu od 4,3 odsto onih koji puše cigarete, ali i najeveću stoopu od 13,3 odsto onih koji puše duvan.
SZO je borbu protiv pušenja usmerila na sve koloseke. Pre neku godinu je moto obeležavanja Svetskog dana protiv duvanskog dima bio posvećen kulturi. Film bez duvana, moda bez duvana - bili su pozivi da se prestane sa indirektnim reklamiranjem cigareta putem filmova, modnih pista, kulturnih manifestacija. Cigareta nije nikakav modni detalj, niti je vid kulture, već vodi u bolest i smrt, poručili su iz SZO.
Odvikavanje od pušenja, kao odraz jedne kulture ponašanja, dugotrajan je obrazovni proces pa u kampanju zdravlja i zdravog načina ponašanja i medjusobnog uvažavanja treba da budu ukljuceni svi - poručuju stručnjaci.
(Tanjug)
Pridruži se MONDO zajednici.