Da bi sportisti, na primer fudbaleri na predstojećem svetskom prvenstvu, ostvarili vrhunske rezultate, potrebna im je vrhunska sportska oprema, koja kombinuje najnovije tehnologije i egzotične materijale
Vest da su naslednici gospodina Adolfa Dasslera za 3,8 milijardi dolara pazarili Reebok potresla je u jednakoj meri i Reebok i Nike, što se inače ne dešava često kad je reč o ova dva neprijateljska plemena. Pripadnici Reeboka su se zabrinuli da se omiljeni brend ne utopi u nemačkom pivu, ali je taj strah bez osnova, jer niko ne bi davio tako popularnu marku, koja je ujedno i ulaznica za više od trećine svetskog tržišta. Pripadnicima Nike-a se steglo grlo, budući da im udružena pretnja ozbiljno drma prvu poziciju na pijaci sportske opreme. Ipak, svima je jasno da kupovina Reeboka nije tek obična berzanska transakcija - to je naprosto ratni pohod na tron, a ustoličenje je, očigledno, planirano do narednog leta, kao prethodnica jednog drugog priželjkivanog ustoličenja, onog fudbalskog.
Glupe patike...
Koliko podrazumeva odgovarajuću odeću, sport još više podrazumeva – adekvatnu obuću. Patika, odnosno kopačka, mora da bude ne samo udobna, nego i da što bolje amortizuje udar stopala u podlogu, jer tom prilikom šoku nije izloženo samo stopalo, nego preko njega i skočni zglobovi, posebno kolena, pa i celo telo. Ali, kako obezbediti odgovarajuću amortizaciju? To pitanje bilo je oduvek veliki izazov za proizvodjače; lako je patiku napuniti nečim mekanim, ali ukoliko bude previše mekana, stopala će propadati u djon, narušavajući statiku, trošeći dodatnu energiju i smanjujući brzinu, a ukoliko ne bude dovoljno mekana, obuća neće u dovoljnoj meri amortizovati udarce.Da stvari budu gore, ne postoji neki opšti idealni stepen amortizacije, za svakoga i za svaku priliku, jer su u igri razni parametri, od težine samog sportiste, vrste terena po kome se trči, do vremenskih uslova i načina gaženja, pa je samim tim teško napraviti patiku za uvek i za svakoga. Dizajneri i inženjeri su do sada isprobali sve moguće strategije u pokušaju da optimizuju amortizaciju – jastučiće punjene gelom, vazdušne komore, plastične potpornike, penu sa promenljivom gustinom, čak i klasične metalne opruge u peti... ali su svi oni, u najboljem slučaju, predstavljali kompromisno rešenje.
Pripremajući „ponude“ za Svetsko prvenstvo u fudbalu, Adidas je, nakon tri godine istraživanja, krajem prošle godine svojim novim modelom inteligentnih patika (za trčanje), nazvanih jednostavno Adidas 1, predstavio sportsku obuću koja idealno amortizuje udar noge o podlogu pod bilo kojim uslovima. Kako se došlo do idealnog rešenja?
... i pametne patike...
Ispod pete Adidasovi stručnjaci instalirali su poseban senzor, koji očitava pokrete magneta smeštenog na sredini unutrašnjeg djona patike, prateći tako jačinu pritiska stopala čak 1.000 puta u sekundi! Ugradjeni mikročip na osnovu tih podataka izračunava koja bi bila optimalna tvrdoća „jastuka“ ispod stopala, zatim aktivira mali motor koji okreće šrafić i time popušta ili zateže kabl povezan sa plastičnim jastučetom – zatezanje kabla razvlači jastuče u širinu i time ga „spljeskava“, smanjujući nivo amortizacije, dok labavljenje kabla opušta jastuče čineći ga mekšim. Za svaki slučaj, ako se lični ukus ili potrebe korisnika unekoliko razlikuju od fabričkog programa, postoje i dva dugmeta za podešavanje pritiska. Ceo ovaj mali sistem napaja zamenjiva baterija, koja će izdržati oko 100 sati trčanja, a uz patike, koje se prodaju po ceni od 200 do 250 evra, isporučuje se i uputstvo na CD-u!No, koliko god bile atraktivne za džogere, inteligentne patike su ipak samo izvidnica inteligentnih kopački, koje će, osim idealne amortizacije, posedovati još neke funkcije omogućene postojećim mikročipom, na čemu se već radi. Do tada, Adidas predator pulse David Beckham, kako glasi zvanični naziv verovatno najraskošnijeg modela kopački u istoriji, boriće se za tržište sa ljutim protivnikom, Nike mercurial vapo(u)r. Za sada je teško prognozirati pobednika, no uprkos činjenici da Adidas odavno ne pripada porodici Dassler, niti je uopšte u nemačkom vlasništvu, on predstavlja nemački brend koji većina sveta, uključujući i same Nemce, tako i doživljava. Taj talas će sigurno biti iskorišćen da se u finalnom meču izmedju Adidasa i Nikea za vodeću poziciju na svetskom tržištu sportske i prateće opreme, uz prednost „domaćeg“ terena, dobije duel i na tehnološkom planu.
(COM&GSM/MONDO)