Beogradom će ovog vikenda proći Formula 1! Još 1939. godine na Kalemegdanu je održana trka koja se bodovala za tadašnji šampionat, a ovogodišnja manifestacija biće nešto drugačija. U organizaciji kompanije "Red Bull", šampionski bolid Sebastijana Fetela iz 2011. godine centralnim gradskim ulicama Beograda provozaće Dejvid Kultard, legendarni automobilista.

Nekadašnji vicešampion u Formuli 1 - odmah iz Mihaela Šumahera - imaće priliku da Beograđanima pokaže kako izgleda, kojom brzinom ide i kakvu buku pravi bolid koji je pre nešto više od decenije vodio Fetela do svetske titule. Zbog toga smo popričali sa Kultardom, a legenda najbržeg karavana na svetu govorila nam je o vožnji koja ga čeka, ali i još nekim detaljima iz karijere. Tokom nje je čak 14 godina vozio u Formuli 1, i zbog toga je Kultard imao priliku da obiđe čitav svet. Ipak, ovo mu je prvi dolazak u Beograd, pa će vožnja na relaciji Studentski trg - Terazije biti i za njega veliki izazov!

"Nisam poznavao Beograd pre nego što sam došao ovde, ali sam probao onlajn da se informišem o destinacijama na kojima ćemo biti i kuda treba da vozim. Čini mi se kao sjajan prostor, to je dobra prilika da pokažete automobil pred velikim brojem ljudi, kako bi oni osetili pravo iskustvo Formule 1. Meni je ovo prvi put da sam u Srbiji i stvarno sam impresioniran onim što sam video do sada. Imao sam nekoliko dugih šetnji ulicama kako bih osetio grad i video zašto ga ljudi vole", rekao je Dejvid Kultard koji je u Formuli 1 bio član Vilijamsa, Meklarena i Red Bula.

Spektakl!

Uz Dejvida Kultarda, gume će u centru Beograda zapaliti i Red Bull Driftbrothersi, kao i Aras Gibiježa na svoja dva stunt motora. Najvatrenijim ljubiteljima brze vožnje, ali svima koji žele da budu deo ovog događaja, organizatori savetuju da svoja mesta sutra zauzmu već oko 12 časova. Red Bull Show Run Beograd započeće u 13 časova, i trajaće više od dva sata uz bogat muzički i zabavni program.

Prema rečima legendarnog Škota, ovakvi događaji uglavnom oduševe publiku koja prati Formulu 1, ali posluže i kao magnet za nove navijače. Red Bul tradicionalno organizuje slične događaje po svetu i primećuje da se interesovanje za sport poveća nakon što ljudi osete moć najbržih bolida.

"Ako biste pogledali kroz istoriju ovakvih događaja koje organizuje Red Bul, interesovanje za Formulu 1 u godinama nakon naše posete poraste, čak i u zemljama koje nemaju moderne trkačke staze. Smatram da većina zemalja na svetu ima navijačku bazu za Formulu 1, a ponekad politički zaključak bude da je trka Formule 1 jedan od najboljih načina za promociju njihove države. Trka ti daje publiku iz celog sveta, svake godine. Ukoliko organizujete nešto poput Svetskog prvenstva u fudbalu ili Olimpijskih igara, vi morate da izgradite infrastrukturu, to se održi i gotovo - nema više. Sve to vam ostaje i neće se koristiti ponovo. Sa Formulom 1 je drugačije, postoji nasleđe. Nije to samo zbog publike koja dolazi, Formula 1 pomaže razvitak kompletnog društva", rekao je Kultard za MONDO.

Nekadašnji vozač Formule 1 kroz Beograd će proći u vozilu kojim je Fetel 2011. godine stigao do titule, ali je on u to vreme već bio penzioner. Najbolje trke u karijeri odradio je u paklenoj konkurenciji kada su ovim sportom dominirali Mihael Šumaher i Mika Hakinen, dvojica legendardnih vozača kojih smo morali da se dotaknemo u intervjuu. Sa Mihaelom je bio rival, ali i dobar prijatelj van trka! Legendarna je trka 1998. u Belgiji, koju su završila samo osmorica vozača. Tada su se upravo njih dvojica sudarili i Kultard je bio u stanju da nastavi trku, ali ne i Nemac. "Šumi" je pobesneo, jer se borio za titulu i svaki bod mu je bio zlatan, a Mika Hakinen je nakon te trke ostao na vodećem mestu. Šumaher je trebalo da ga obiđe za čitav krug, Kultard je dobio instrukciju da se skloni, ali je samo usporio i nije izbegavao idealnu liniju, već je ostao na glavnom putu. To je napravilo Nemcu probleme i zato nije uspeo da ga pretekne bez kontakta, pa je nakon trke besno izjavljivao i preuveličane stvari da je Dejvid pokušao da ga ubije!

"O, mnogo velikih bitaka protiv Šumahera sam vodio tokom godina", počeo je Kultard, a zatim se nasmejao kada smo pomenuli Veliku nagradu Belgije 1998. godine. "Možda baš Belgija kada smo imali trkački incident, to je nešto što se pominje svake godine. Za njega je to bio veoma emotivan incident, na sreću pa je prošlo bez povreda. Tu ste mogli da vidite deo njegove šampionske energije. Sa Mihaelom je bilo mnogo velikih borbi na trkama, ali smo privatno uvek imali sjajan odnos. Sada je njegova porodica veoma aktivna u Formuli 1. Korina je tu, njegov sin Mik vozi za ekipu Has, Sabina je menadžer. Godinama gradim dobar odnos sa porodicom Šumaher, uvek je lepo videti ih na trkama i nadam se da će Mihaelu biti bolje u narednom periodu", istakao je Škot.

HAKINEN I JA? NISMO BAŠ "SAIGRAČI"

Kurir/Zorana Jevtić Dejvid Kultard

Sa druge strane, Mika Hakinen mu je svojevremeno bio timski kolega, iako je to teško definisati. Nije uvek lako uklapati prioritete dvojice vozača koji se takmiče za isti tim, ali je upravo to draž sporta. 

Velika nagrada Jugoslavije

Trka Formule 1 u Beogradu se održala samo jednom, 1939. godine. Startovala su petorica vozača, a francuski i mađarski timovi povukli su se zbog napada Nemačke na Poljsku. Pobedio je Italijan Tacio Nuvolari, podijum su kompeltirala dva nemačka vozača, a Jugosloven Boško Milenković je u svom privatnom vozilu završio kao četvrti.

"Tvoj 'kolega' iz tima je takođe i tvoj protivnik. Nije baš normalno da ga smatraš za saigrača. Tvoj uspeh ili neuspeh je i njegov uspeh ili neuspeh, ali to je mnogo komplikovaniji odnos. Teško je upravljati ljudima na taj način i voditi dvojicu vozača kroz ceo šampionat. Naravno, lakše je ako se već na početku zna ko je prvi, a ko drugi vozač. Ali, postoji i druga strana sporta. Kada u fudbalu imate 11 igrača na terenu, oni koji su rezerve čekaju neku povredu ili šansu da se nađu na terenu kako bi se izborili za mesto u timu. Svi žele da pokažu svoje kvalitete, tako je i u Fomuli 1. Sport je uvek pun takmičarskog duha", rekao je Dejvid Kultard za MONDO.

Dejvid se iz Formule 1 povukao 2008. godine, ali je i danas aktivan na trkama. Deo je Red Bulovog tima praktično od njegovog pojavljivanja u ovom takmičenju, pa svaki korak prati iako je u vozačkoj penziji. Kao neko ko je imao iskustva u samom bolidu, a sada je vrlo blizu "najbržem cirkusu", Kultard može da uporedi promene koje su se događale tokom godina.

"Formula 1 se mnogo promenila od 1950. godine, a motosport postoji od kraja 19. veka. Ljudi su fascinirani brzinama koje se ostvaruju, automobilima, takmičarskim duhom. Mislim da je to postalo deo života. Tehnologija je neverovatno napredovala kroz godine. Sada je i odgovornost prema zajednici veoma važan deo ovog sporta. U narednim godinama će se u bolidima sto odsto koristiti održivo gorivo. Sve se menja! Formula 1 radi sjajne stvari, ovo su najbrži bolidi na svetu i zato privlače najbolje svetske vozače da se takmiče. Jasno je da velike kompanije zato žele da ulažu i da se nadmeću", zaključio je nekadašnji vicešampion sveta.

Dejvid Kultard Kurir/Zorana Jevtić