Tužne vesti dočekale su sve ljubitelje Formule 1 jer je preminuo Edi Džordan. U Kejptaunu je mirno i okružen porodicom dugo vodio borbu sa kancerom, a sa 76 godina više nije mogao da se bori. Otišao je u istoriju kao harizmatični i uticajni vlasnik tima, ali zapravo je sve krenulo kada se zaljubio u karting i krenuo je da vozi.
Edi Džordan je nakon završene osnovne škole hteo da postane sveštenik, ali ga je put odveo na drugu stranu. U potrazi za obrazovanjem Irac rođen u Dablinu 1948. godine na kraju je završio u finansijskom sektoru i dugo je radio u Banci Irske. Jednog dana je video karting i zaljubio se u njegovu brzinu, a sve to mu je donelo slavu.
Na kraju će biti upamćen kao fantastičan skaut koji je davao šansu mladim vozačima koji su redom napravili najveće karijere, a ostaće zapamćeno da je upravo u njegovom vozilu debitovao najveći svih vremena Mihael Šumaher.
Edi Džordan prvo vozio karting i formulu, pa pronašao Šumahera
Edi Džordan je sedamdesetih otkrio karting i odmah seo u njega. Počeo je da vozi i ubrzo postao šampion Irske, a zatim je prelazio prvo u Formulu Ford pa Formulu 3. T mu se desio strašan udes nakon koga je zamalo ostao bez noge, a posle toga je vozio Formulu Atlantik kada se oporavio. Najviše je u trkačkoj karijeri stigao do testiranja bolida za Meklaren u Formuli 2 i vožnju 24 časa Le Mana.
A zatim je rešio da 1982. npravi Edi Džordan Rejsing. Nakon što su se isprobali u nižim rangovima stigli su 1991. godine u Formulu 1 i tu ostali do 2005. Na kraju je ubeleženo 250 nastupa i četiri pobede, poslednju je doneo Đankarlo Fizikela 2003. Kroz ovaj tim su prošli mnogi kasnije veliki vozači, osim Fizikele tu su bili Rubens Barikelo, Ralf Šumaher, Dejmon Hil, Edi Irvajn, Jarno Truli, Hajnc Harald Fenecen, Takuma Sato, Timo Glok i mnogi drugi, ali naravno najveće ime je Mihael Šumaher.
Zbog taksiste zvao Šumahera, još mu platili
U prvoj sezoni Edi Džordan Rejsinga u Formuli 1 jedan od vozača bio je Belgijanac Bertran Gašo. Bolid sa Fordovim motorom je on i testirao, tu je bio i italijanski veteran De Cesaris, koji je u Belgiji zamalo i pobedio ispred Ajrtona Sene, ali ključni momenat se desio kada je pred trku u Belgiji Gašo morao u zatvor. Napao je jednog taksistu, zbog toga više nije mogao da vozi i Edi Džordan je "iskopao" nekog nepoznatog klinca iz Nemačke. Bio je to Mihael Šumaher!
Ne samo da je debitovao u Belgiji Šumaher već je Ediju Džordanu plaćeno za to. Zapravo je Mercedes Benc dao 150.000 dolara timu iz Irske kako bi dali šansu da se mladi Nemac kali. Dobro se iskalio, prešao je odmah u Beneton posle te trke, a ostalo je istorija koju već svi znaju.
Najbolju sezonu Džordan je imao 1999. godine kada su Dejmon Hil i Hajn Haralc Frencen skupili 61 bod i ekipa je završila kao treća u generalnom plasmanu konstruktora. Prvu pobedu je ovaj tim ostvario godinu dana ranije kada je Hil pobedio u Belgiji, Frencen je 1999. imao još dve. Onda je 2005. Edi Džordan prodao tim Aleksu Šnajderu. Iz tog tima je prvo nastao Midland, zatim Fors Indija, Rejsing Point, a sada je to ekipa Aston Martina.
Šta je radio posle prodaje Edi Džordan?
Nikada se nije sklonio iz Formule 1. Ostao je da bude jedan od najpoznatijih stručnih konsultanata za ovaj sport i bio je obožavan od strane navijača. Radio je za BBC i Kanal četiri dugo posle karijere i tek nedavno se povukao. Takođe je svirao u bendi "Edi i pljačkaši" i to bubnjeve.
(MONDO, N.L.)
BONUS VIDEO: