Potpisivanjem sedmogodišnjeg ugovora, kojim je trka za Veliku nagradu Abu Dabija uvrštena u kalendar Formule 1, počevši od 2009. godine, "alfa i omega" tog sporta Berni Eklston samo je potvrdio da je profit bio i ostao njegov najveći prioritet.
Potpisivanjem sedmogodišnjeg ugovora, kojim je trka za Veliku nagradu Abu Dabija uvrštena u kalendar Formule 1, počevši od 2009. godine, "alfa i omega" tog sporta Berni Eklston samo je potvrdio da je profit bio i ostao njegov najveći prioritet.Zalivskom verzijom trke u Monte Karlu, tokom koje će bolidi voziti ulicama grada na obali mora, F1 će dobiti na glamuroznosti, a vremenska zona u kojoj se nalaze Ujedinjeni Arapski Emirati ide na ruku publici u Evropi, ali i u Aziji, koja se razvija u sve zainteresovanije tržište. Kada je 2005. u karavan uključena Velika nagrada Bahreina, gledanost je bila trostruko veća od prosečne.
Malo pomalo, Evropa se globalizacijom F1 pretvara u gubitnika. Sa kalendara su obrisani Hokenhajm i Imola, a stručnjaci smatraju da će ista sudbina snaći još neke staze, ukoliko ne dodje do produženja sezone na 20 ili više trka.
"Nema staze koje Eklston ne bi mogao da se odrekne, osim Monaka", tvrdi Majk Gaskoin, tehnički direktor ekipe Spajker, sa kojim se u potpunosti slaže i šef Renoa Flavio Brijatore.
"Širenje na druge kontinente je dobro za Formulu 1. To je jedini mogući put, ako želimo da imamo pravi šampionat sveta. Ne vidim poentu kalendara u kojem se 80 odsto staza nalazi u Evropi. Abu Dabi će biti perfektno mesto", tvrdi Italijan.
Predsednik Medjunarodne automobilske federacije (FIA) Maks Mozli novembra prošle godine je rekao da će timovi morati da pristanu na sezonu od 20 trka, ukoliko ne žele da neke staze sa dugom tradicijom nestanu sa kalendara. Naredne sezone biće voženo 17 trka, nakon 18 u 2006. i rekordnih 19 u 2005. godini.
Velika nagrada Južne Koreje već je sigurna na kalendaru za 2010, a Eklston je najavio uvodjenje jedne ili dve noćne trke. Indija se smatra ozbiljnim kandidatom za stupanje u svet F1, Južna Afrika i Rusija takodje, dok bi SAD, Japan i Španija mogle da dobiju još po jednu trku, pored postojećih u Indijanapolisu, Suzuki, odnosno Kataloniji.
Motivi ovakvog širenja su jasni - "konkordski sporazum" izmedju timova, nosilaca komercijalnih prava i rukovodstva F1 na čelu sa Eksltonom ističe krajem godine, a novi ugovor trebalo bi da timovima donese znatno više novca nego do sada i time im osigura bezbrižnu egzistenciju.
Novac mora da dodje od nekuda, a Bahrein (staza vredna 150 miliona dolara), Kina (350 miliona) i drugi predstavnici "neautomobilskih" zemalja su dokazali da su spremni na ozbiljna ulaganja.
"Niko ne može da kaže da Bahrein, Šangaj i Malezija nisu fantastične staze. Teško je boriti se protiv njihovog novca i kvaliteta. Velika je frustracija sedeti u maloj garaži ili otići u prljavi toalet na Silverstounu. Ne kažem da bi trebalo da sagrade novu stazu, ali neka ulože makar nešto... To je biznis - udji u takmičenje sa konkurencijom ili nestani", ističe Gaskoin.
(MONDO)