Motori bolida Formule 1 zatutnjali su u petak rano ujutru po našem vremenu u Melburnu. Grmljavina najmoćnijih trkačkih automobila koje civilizacija poznaje, najavila je početak još jedne, 59. sezone u "najluđem cirkusu".

VN Australije na ulicama Melburna i ove godine biće prva trka sezone, u kojoj će se, po svemu vidjenom tokom zime, za titulu boriti timovi Ferarija i Meklarena, odnosno prvi vozači dve ekipe, šampion Kimi Raikonen (Ferari) i prošlogodišnji hit-debitant, Luis Hamilton (Meklaren Mercedes).

"Verujem da mogu bolje da obavim posao ove godine. Stariji sam, znam kako stvari funkcionišu i odlučan sam da ga (Raikonena) pobedim na kraju", izjavio je Hamilton, koji je kao i većina boljih vozača u karavanu izabrao da živi u Švajcarskoj, zbog poreskig olakšica.

Kimi Raikonen vratio je Ferariju krunu, posle dvogodišnje vladavine Renoa i Fernanda Alonsa. Finac se nada da bi u stilu Mihaela Šumahera mogao da "zaredja" sa titulama...

"Fraza je, ali i istina da je teže odbraniti titulu, nego osvojiti je prvi put. Sve upućuje na to da ćemo se sa Meklarenima boriti za prvo mesto. Ipak, Ferari će nastupiti kao tim, mi nemamo prvog i drugog vozača, tako da Felipea Masu smatram jednako ozbiljnim rivalom, kao i Hamiltona", najavio je pohod u odbranu titule Kimi Raikonen.

Sa nešto manjim šansama da osvoje naslov prvaka figuriraju Felipe Masa (Ferari) i Heiki Kovalainen (Meklaren), dok će se za ostatak bodova boriti prošlogodišnji "večiti treći" BMW Zauber (Hajdfeld, Kubica), uz Reno (Alonso, Nelson Pike jr.), Vilijams (Rozberg, Nakadjima), Red Bul (Kultard, Veber) i Tojotu (Truli, Glok).

"Kimi će biti "čovek za pobediti" ove sezone. Luis, Heiki i Felipe, kao vozači dva najdominantnija tima, takođe su u krugu favorita za titulu, ali ako moram da izdvojim jedno ime, onda je to Raikonen", prognozirao je krajnji ishod Fernando Alonso.

Ostali će za uspeh smatrati ukoliko dodju do osmog mesta, koje i ove sezone donosi bod (10, 8, 6, 5, 4, 3, 2, 1).

Ukoliko uspe u onome što na neverovatan način nije 2007. godine, Luis Hamilton će postati najmladji šampion, ali i prvi tamnoputi u istoriji Formule 1. Za sada, rekord drži njegov veliki rival Fernando Alonso, prošlogodišnji kolega, koji je izbačen iz Meklarena i koji se vratio u Reno.

Upravo s tom ekipom, Alonso je 2005. godine postao namladji (24 godine, 59 dana), a potom i dvostruki šampion (2006).

Rezultati zimskih testiranja, kao i prvi treninzi u vreloj Australiji pokazuju da slavni Španac po povratku u Reno neće biti u prilici da pobedjuje u trkama i osvaja titule.

Navijači željno očekuju da na delu vide i dva debitanta. Sin trostrukog prvaka sveta, Nelson Pike junior, orpobaće se kao vozač Renoa, uz rame Alonsu, dok je najbolji vozač u istoriji američkog Čemp Kara, Sebastien Burde, konačno dobio priliku u Formuli 1.

On će voziti za Toro Roso.

"Mislio sam da je gotovo. Osvojio sam četiri titule prvaka Čemp Kara i u jednom intervjuu rekao sam da se ne nadam da ću ikada dobiti priliku u Formuli 1. Već sutradan pozvao me je vlasnik Toro Rosa i za mene nije bilo dileme", rekao je odlični Francuz, koji namerava da se dokaže u malom, pre nego što ga angažuje neki veći tim.

Nova sezona donosi i debitantski tim. To je Fors Indija, koja je sprečila gašenje malog Spajkera. Ambiciozna grupa indijskih biznismena, uložila je mnogo novca i angažovala Đankarla Fizikelu i jednog od najvećih talenata na planeti, Nemca Adriana Sutila.

Prvi put posle 15 godina, u svetu Formule 1 neće se pominjati prezime Šumaher. Godinu dana posle starijeg brata Mihaela, Ralf Šumaher povukao se iz takmičenja, posle otkaza u Tojoti i nemogućnosti da dobije mesto u nekom drugom konkurentnom timu. On sada vozi u DTM šampionatu...

ŠPIJUNAŽE NIKAD VIŠE

Prošlog oktobra, Formula 1 imala je najzanimljiviji finiš sezone u poslednjih 20 godina, čak tri vozača mogla su da osvoje titulu a na kraju je prvi (Raikonen) završio sa 110 bodova, ispred Hamiltona (109) i Alonsa (109).

VN Brazila bila je ujedno i najgledanija trka u istoriji Formule 1, a drugi najgledaniji sportski dogadjaj godine iza "Superboula" u NFL.

Sve to palo je u senku špijunskih skandala u kojima su akteri bili ljudi zaposleni u Meklarenu, Ferariju i Renou.

Prva, letnja afera, otkrila je da su do kompletne Ferarijeve dokumentacije stigli vodeći ljudi Meklarena. Taj tim kažnjen je sa 100 miliona dolara i oduzimanjem svih bodova u konkurenciji konstrukotra, tako da će ove sezone vozači tog tima startovati sa najvećim brojevima, 22 i 23.

U drugoj, jesenjoj, utvrdjeno je da su mehaničari Renoa dospeli do tehničke dokumentacije Meklarena, ali da su to uredno prijavili čelnicima FIA i, kada je sud dokazao da nijedna od Meklarenovih inovacija nije bila primenjena na bolidima Renoa, francuski tim je pomilovan.

Ipak, sve to, uzburkalo je strasti u najpopularnijem moto-sportu na planeti.

"Mislim da je ovo poslednji poziv za sve da počnu da poštuju zakone, kako zvanične, tako i moralne", prokomentarisao je Ros Braun, dugogodišnji prvi čovek Ferarija, koji se na kraju prošle sezone preselio u Hondu.

"Sada svako razume da s time nema zezanja", dodao je Mihael Šumaher, test vozač Ferarija i sedmostruki šampion F1, penzionisan od 2006. godine.

"Ne možemo da zaustavimo ono što neko nosi u svojoj glavi, ali ćemo zaustaviti svaki transfer zapisanih informacija. Ko god bude dovoljno glup da pokuša da takve informacije zloupotrebi, morao bi da zna da će za sobom ostaviti tragove, a mi ćemo te tragove pronaći", poručio je Maks Mozli, predsednik FIA.

"Sledeći put, ko god bude špijunirao, sumnjam da će ostati u šampionatu", otišao je Mozli i korak dalje.

Za kraj i informacija da je Meklaren otpustio šefa dizajnerskog tima Majka Kalahana, kod kojeg je pronadjena kompletna dokumentacija Ferarijevog prošlogodišnjeg bolida. Takodje, Ferari je još ranije oterao svog "izdajnika" Najdžela Stepnija.

ZANIMLJIVOSTI

- Budžeti Ferarija i Meklaren Mercedesa iznose oko 400 miliona evra, što je više novca nego što na raspolaganju imaju Real Madrid i Mančester junajted.

- Prvi put u 59 godina dugoj istoriji Formule 1, voziće se noćna trka. Biće to 28. septembra na osvetljenim ulicama milionskog Singapura, za VN Singapura.

- Najviše titula u konkurenciji konstruktora ima Ferari (15), a slede Meklaren (11) i Vilijams (7)...

- Najviše individualnih titula osvojio je Mihael Šumaher (7), Huan Manuel Fanđo ima pet, Alan Prost četiri, a po tri osvojili su Ajrton Sena, Nelson Pike, Niki Lauda, Džeki Stjuart...

- Na trkama Formule 1 do sada poginula su 24 vozača , ali je broj nastradalih mnogo veći, jer su u tragedijama živote gubili i navijači, mehaničari, sudije... Poslednja vozač koji je izgubio život bio je slavni Ajrton Sena, koji je podlegao povredama zadobijenim na VN San Marina u maju 1994. godine.

- Najkraću karijeru u Formuli 1 imao je Italijan Marko Apisela, koji je 1993. godine provezao samo 800 metara pre nego što je dobio otkaz, a najdužu takođe Italijan, Rikardo Patreze, koji je nastupio na 256 trka (1977-1993).

- Kalendar za 2008. godinu sastoji se od 18 trka, koje će biti održane u 16 različitih zemalja i jednoj kneževini, četiri kontinenta, a očekuje se da će ukupan broj ljudi koji će gledati sve trke biti blizu šest milijardi. Otkuda i TV prava koštaju 1,1 milijardu evra.

KALENDAR

16. mart VN Australije Melburn Ulična trka
23. mart VN Malezije Kuala Lampur "Sepang"
6. april VN Bahreina Bahrein "Šakir"
27. april VN Španije Barselona "Katalunja"
11. maj VN Turske Istanbul "Istanbul Park"
25. maj VN Monaka Monte Karlo Ulična trka
8. jun VN Kanade Montreal "Žil Vilnev"
22. jun VN Francuske Nevers "Manji-Kur"
6. jul VN Britanije Brakli "Silverstoun"
20. jul VN Nemačke Hokenhajm "Hokenhajmring"
3. avgust VN Mađarske Budimpešta "Hungaroring"
24. avugts VN Evrope Valensija Ulična trka
7. septembar VN Belgije Frankoršamp "Spa"
14. septembar VN Italije Monca "Autodromo Nacionale"
28. septembar VN Singapura Singapur Ulična, noćna trka
12. oktobar VN Japana Ojama "Fudži Spidvej"
19. oktobar VN Kine Šangaj "Šangaj Internešnal"
2. novembar VN Brazila Sao Paulo "Interlagos"

FERARI /Italija/

Osnovan: 1950
Sedište: Maranelo (Italija)
Trka: 760
Titula konstruktori: 15
Titula vozači: 15
Pobeda: 201
Sezona 2007: 1. mesto
Šef: Stefano Domenikali

Vozači:
(1) Kimi Raikonen /Finska/
(2) Felipe Masa /Brazil/

*impresivni u predsezoni, naročito u dugim testiranjima. Verovatno "tim za pobediti". Raikonen, kao šampion, blagi favorit u odnosu na Masu iako u timu tvrde da vozači imaju identične uslove.

BMW ZAUBER /Nemačka/

Osnovan: 2006
Sedište: Minhen (Nemačka)
Trka: 35
Titule konstruktori: -
Titule vozači: -
Pobeda: -
Sezona 2007: 2. mesto
Šef: Mario Tejsen

Vozači:
(3) Nik Hajdfeld /Nemačka/
(4) Robert Kubica /Poljska/

*BMW je kao glavni cilj u 2008. godini najavio osvajanje prve Gran Pri pobede, ali će u poziciju da tako nešto učine verovatno pri kraju sezone, ukoliko ne bude "karambola" ispred njih. Novi F1.08 u početku testiranja bio je sporiji nego što se očekivalo, ali je vremenom pokazao potencijal.

RENO /Francuska/

Osnovan: 1977
Sedište: Enston (V. Britanija)
Trka: 227
Titule konstruktori: 2
Titule vozači: 2
Pobeda: 33
Sezona 2007: 3. mesto
Šef: Flavio Brijatore

Vozači:
(5) Fernando Alonso /Španija/
(4) Nelson Pike junior /Brazil/

*posle dve dominantne godine i "duple krune" u 2005. i 2006, Reno je prošle sezone bio apsolutno nekonkurentan za pobedu. U tim se vratio Fernando Alonso, ali on neće moći da ubrza bolid dovoljno da bi stigao Meklarenove i Ferarijeve mašine. Ako se poprave, Alonso i debitant Pike boriće se sa BMW Zauberom.

VILIJAMS TOJOTA /Britanija/

Osnovan: 1973
Sedište: Grouv (V. Britanija)
Trka: 503
Titule konstruktori: 9
Titule vozači: 7
Pobeda: 113
Sezona 2007: 4. mesto
Šef: Sir Frenk Vilijams

Vozači:
(7) Niko Rozberg /Nemačka/
(8) Kazuki Nakađima /Japan/

*činjenica da je Meklaren želeo Nika Rozberga kada je iz tima otišao Fernando Alonso, dovoljno govori koliko je talentovan momak, čiji je otac Keke bio šampion. Vilijams ga je zadržao, a zimus su najavili da će biti još bliži BMW Zauberu u borbi za treće mesto ukupno.

RED BUL /Austrija/

Osnovan: 2005
Sedište: Kejns (V. Britanija)
Trka: 54
Titule konstruktori: -
Titule vozači: -
Pobeda: -
Sezona 2007: 5. mesto
Šef: Kristijan Horner

Vozači:
(9) Dejvid Kultard /Škotska/
(10) Mark Veber /Australija/

*sa najstarijim tandemom vozača u karavanu i Renoovim motorom u bolidu, ekipa Red Bula mogla bi da bude najveće iznenadjenje. Oni su šokirali svet 2007. godine inovacijama koje je uneo dizajner Adrian Njuvi. Ako su napravili i korak dalje u aerodinamici, biće korak bliže podijumu.

TOJOTA /Japan/

Osnovan: 2002
Sedište: Keln (Nemačka)
Trka: 105
Titule konstruktori: -
Titule vozači: -
Pobeda: -
Sezona 2007: 6. mesto
Šef: Džon Hauet

Vozači:
(11) Jarno Truli /Italija/
(12) Timo Glok /Nemačka/

*večito razočarenje od kada se samostalno uključila u Formulu 1, ekipa Tojote, rešila je da raskrsti sa nekim starim principima i za 2008. godinu pripremila gomilu inovacija. Oteran je i Ralf Šumaher, tako da će Jarno Truli i talentovani Timo Glok usavršavati bolid tokom sezone. Vreme će pokazati da li su na dobrom putu.

TORO ROSO /Italija/

Osnovan: 2006
Sedište: Faenca (Italija)
Trka: 35
Titule konstruktori: -
Titule vozači: -
Pobeda: -
Sezona 2007: 7. mesto
Šef: Franc Tost

Vozači:
(14) Sebastien Burde /Francuska/
(15) Sebastian Fetel /Nemačka/

*Toro Roso, odnosno Red Bul 2, za razliku od "starijeg brata", ima možda dvojicu najtalentovanijih vozača u konkurenciji. Ali, talenat ne znači uvek i uspeh. Burde i Fetel će biti na oku velikih timova, a Toro Roso će svoje mesto pod Suncem znati tek kako sezona bude odmicala.

HONDA /Japan/

Osnovan: 1994
Sedište: Brejkli (V. Britanija)
Trka: 70
Titule konstruktori: -
Titule vozači: -
Pobeda: 3
Sezona 2007: 8. mesto
Šef: Nik Fraj

Vozači:
(16) Dženson Baton /Engleska/
(17) Rubens Barikelo /Brazil/

*teško da Honda može lošije od prošle sezone. Ali, bolid ne deluje mnogo brži ni uoči starta nove. Kvalitet Džensona Batona i Rubensa Barikela nije sporan jako dugo, motivacija jeste. Može li da ih trgne najveće logističko pojačanje, Ros Braun? On je rekao da je prvi zadatak smanjenje troškova, a drugi - uspeh u 2009. godini.

SUPER AGURI /Japan/

Osnovan: 2006
Sedište: Lifild (V. Britanija)
Trka: 35
Titule konstruktori: -
Titule vozači: -
Pobeda: -
Sezona 2007: 9. mesto
Šef: Aguri Suzuki

Vozači:
(18) Takuma Sato /Japan/
(19) Entoni Dejvidson /Engleska/

*budućnost tima spašena je tik uoči starta šampionata, kada ih je jedna moćna industrijska korporacija spasla bankrota. Tim je dobio finansijsku infuziju na jevdite jade, ali kako će izgledati njihova sezone, veliko je pitanje posle samo jednog jedinog treninga odrađenog u decembru 2007.

FORS INDIJA /Engleska/

Osnovan: 2008
Sedište: Silverstoun (V. Britanija)
Trka: -
Titule konstruktori: -
Titule vozači: -
Pobeda: -
Sezona 2007: -
Šef: Vidžel Malija

Vozači:
(20) Adrian Sutil /Nemačka/
(21) Đankarlo Fizikela /Italija/

*Uz svežu krv i svež kapital, indijski milijarder Vidjaj Malija, doneo je i osmehe na sumorna lica ljudi iz Spajkera. Promenio je ime tima u "Snagu Indije", angažovao Fizikelu i Sutila, tako da se očekuje da najmladji tim izbegne borbu za začelje sa Super Agurijem. Fors Indija mogla bi da osramoti neke veće timove.

MEKLAREN MERCEDES /Engleska/

Osnovan: 1966
Sedište: Voking (V. Britanija)
Trka: 634
Titule konstruktori: 8
Titule vozači: 11
Pobeda: 156
Sezona 2007: 11. mesto
Šef: Ron Denis

Vozači:
(22) Luis Hamilton /Engleska/
(23) Heiki Kovalainen /Finska/

*Meklaren Mercedes se dovoljno osramotio u 2007. godini. Kažnjeni su sa rekordnih 100 miliona dolara, ostali bez bodova i titule konstruktora, na kraju učestvovali u propasti sopstvenih vozača, koji su u svadji prepustili titulu Ferariju. Jedan je morao napolje, a da li su uspostavili harmoniju u timu, videće se. Ostalo nije sporno, brzi su, talentovani i bogati.

(MONDO)