Jedan od najvažnijih ljudi u istoriji Formule 1, automobilizma generalno, izgleda da će morati da se povuče iz ovog sporta posle 35 godina na čelu drugog najuspešnijeg tima u istoriji takmičenja, Meklarena.

Naime, Ron Denis (69), koji je 1981. godine otkupio Meklaren od osnivača, novozelandskog biznismena Brusa Meklarena (osnovao je tim 1963), vezao je nekoliko očajnih sezona, poput ove, a u međuvremenu ušao je u otvoren sukob sa ostala dva vlasnika tima, koji zajedno imaju tri četvrtine akcija Meklarena i koji su, konkretno, zatražili od Denisa da ode u penziju.

Njegovi bivši prijatelji iz bahreinskog investicionog fonda Mumtalakat (imaju 50 odsto akcija) i takođe bivši dugogodišnji poslovni partner Mansur Odže, Francuz saudijskog porekla (ima 25 odsto akcija) otvorili su Denisu vrata i ponudili mu da proda svojih 25 odsto akcija i povuče se mirno, što je prema pisanju BBC-a vremešni Englez odbio i čak zatražio zaštitu na sudu.

Ali, konstatuje autor teksta, sasvim je izvesno da će na kraju morati da popusti i da će u direktnom razgovoru sa većinskim vlasnicima biti odlučeno na koji način.

"Denis i Odže prekinuli su prijateljstvo pre nekoliko godina, kada je Denis pokušao da iskoristi uticaj bahreinskih partnera i isključi partnera iz Meklarena", piše u tekstu, u kom se naglašava da je Denis nastavio autokratski da vodi ekipu u Vokingu, ne mareći mnogo za suvlasnike koji su mahom vreme provodili u Bahreinu.

Jedan od najvećih Denisovih poraza, nakon raskola sa saradnicima, bio je taj što posle izlaska giganta, kompanije "Vodafone" 2013. godine, nije uspeo da nađe jakog generalnog sponzora, a posle rastanka sa Mercedesom sklopio je "navrat-nanos" ugovor sa Hondom, koja na zimu između 2014. i 2015. nije još bila spremna za povratak u F1 cirkus, pa je 2015. ostala upamćena kao najgora u istoriji kluba, gde su se dva bivša šampiona, Fernando Alonso i Dženson Baton, borila sa do skoro nedoraslom konkurencijom na začelju kolone.

Amerikanac Zek Braun, vodeća figura u Formuli 1 kada su komercijalna prava u pitanju i čovek koji se smatra najuticajnijim u ovom sportu od povlačenja Bernija Eklstona, važi za ozbiljnog kandidata za budućeg vlasnika ekipe. Izvori BBC navode da je Braun blizu da prihvati sumu koja mu je ponuđena da preuzme Denisov udeo u Meklarenu i postane deo ekipe, ali za sada nema govora da li će tim potom ostati u Vokingu, Denisovom rodnom gradu, ili se odseliti.

Denis je 2009. odlučio da se povuče sa mesta šefa takmičarskog tima i u naslednika imenuje dugogodišnjeg člana ekipe, Martina Vitmarša, ali se ispostavilo da je titula prvaka sveta koju je Luis Hamilton osvojio pre toga, 2008. godine, do danas bila poslednja koju je Meklaren uneo u svoje vitrine, a ima ih ukupno 12 u konkurenciji vozača i osam u konkurenciji konstruktora.



Denis je ušao u Meklarenov tim 1980, kada je to već bila šampionska organizacija koja je 1970. osvojila prvu konstruktorsku, a potom dve pojedinačne titule u tri sezone (1974. prvak je bio Emerson Fitipaldi, a 1976. Džejms Hant). S obzirom na to da je Denisov prethodnih, Meklaren, 1974. potpisao dugoročan ugovor sa najvažnijim finansijerom u naredne dve decenije, američkim proizvođačem duvanskih proizvoda "Phillip Morris" (reklamiran je bio brend Marlboro), može se konstatovati da je Denis iskoristio pravi trenutak da preuzme punu kontrolu nad timom, postane vlasnik i praktično osnivač, jer je taj novozelandski Meklaren "umrežen" sa njegovom "Project Four Racing" grupom i preseljen u Voking, u Engleskoj.

Meklaren je tokom 80-ih i prvim godinama 90-ih osvojio sedam vozačkih titula zahvaljujući asovima poput Nikija Laude, Alana Prosta i Ajrtona Sene, a razvijen je i nezaboravan, verovatno najveći rivalitet u istoriji ovog sporta, sa 100 odsto engleskim timom od starta, Vilijamsom, na čijem je čelu i danas Denisov "večiti" rival, ser Frenk Vilijams.

Na Honda Agregatima, Meklaren i Vilijams osvojili su sve titule od 1984. do 1994. godine i dolaska na scenu Flavija Brijatorea, Benetona i Mihaela Šumahera, a nije bio redak slučaj i da ova dva tima "otimaju" jedan drugome najveće zvezde Formule 1, pa je tako i Ajrton Sena, kao trostruki prvak sveta, 1994. prešao iz Meklarena u Vilijams.

Inače, Denis je kao "sve i svja" u Meklarenu, a tu mislimo na status vlasnika i šefa tima, uspevao da formira nekoliko fantastičnih tandema vozača, od kojih je najpoznatiji onaj s kraja 80-ih: Ajrton Sena – Alan Prost.

Ipak, odlaskom Prosta u Ferari, a Sene u Vilijams, kao i stupanjem Šumahera na scenu, Meklaren je počeo da gubi korak i titule su posle Benetona počele u nizu da odlaze u Italiju, u Maranelo, gde se probudio prvi pravi Meklarenov rival i jedini stariji tim u Formuli 1, Ferari, tako da je od Senine titule 1991. do danas, Denis samo još tri puta imao šampiona u timu.

Dva lovora doneo mu je Mika Hakinen 1998. i 1999, a jedan Hamilton 2008. godine, kada je počeo sunovrat Meklarena ogledan u finansijskoj krizi, ulasku suvlasnika u tim, prestanku saradnje sa Mercedesom koji je rešio sam da vlada Formulom 1, bez engleskih partnera, itd, itd.

Ukoliko Denis zaista popusti, a njemu naklonjeni mediji ne nalaze mogući izlaz iz ove situacije, otići će kao čovek sa deset titula prvaka i šef vozačima kakvi su bili ili jesu: Niki Lauda, Alan Prost, Ajrton Sena, Mika Hakinen, Luis Hamilton, itd, mada treba biti fer i reći da su tokom tih 35 godina za englesku ekipu vozile još neke legende auto-moto sporta koje nisu donosile titule prvaka, poput Fernanda Alonsa, Majkla Andretija, Gerharda Bergera, Marka Blandela, Martina Brandla, Džensona Batona, Andree De Ćezarisa, Dejvida Kultarda, Dejvida Hobsa, Džekija Iksa, Najdžela Mensela, Huana Pabla Montoje, Džekija Olivera, Kekea Rozberga, Žila Vilneva, itd.