Amputirali mu deo podlaktice, 17 puta operisali: Zaboravljeni Kubica pobedio jednom rukom na 24 časa Le Mana

Slavni Poljak Robert Kubica pobedio na najstarijoj trci sportskih automobila i izdržljivosti na svetu
Foto: NEIL HALL/EPA/Peter Steffen/DPA

Nekadašnji vozač Formule 1, Poljak Robert Kubica (40), pobedio je na kultnoj automobilskoj trci 24 sata Le Mana, vozeći u ekipi Amata Ferarija. Svojevremeno jedan od najboljih vozača F1 na svetu, rival Luisa Hamiltona sa početka karijere, ostvario je jedan od najvećih uspeha i podsetio navijače na svoje umeće u najstarijoj automobilskoj trci na svetu.

Kubica je svojevremeno pobeđivao u Formuli 1, a karijeru i život promenila mu je teška nesreća 2011. godine, kada je doživeo udes vozeći na jednom reliju u Italiji. Tom prilikom je gotovo smrskao lakat, pretila mu je i amputacija kompletne desne ruke, a posle višečasovne operacije i amputacije dela podlaktice, lekari su učinili da mu ruka bude optimalno pokretljiva, mada ne i previše od koristi tokom vožnje.

Operisan je čak 17 puta nakon udesa, doživeo je čak 42 frakture, a odmah nakon nesreće operisalo ga je sedmoro hirurga, podeljenih u dva tima. Zahvat je trajao čak sedam sati.

Za volanom Škode Fabija umalo izgubio život

Foto: EPA-EFE/SRDJAN SUKI

Imao je samo 26 godina kada je izleteo sa staze i udario u zid obližnje crkve za volanom automobila "Škoda Fabija". Deo ograde tom prilikom je probio automobil i umalo mu otkinuo desnu ruku.

U godinama koje su usledile Poljak je vozio relije, a 2019. godine vratio se u Formulu 1 i postao vozač Vilijamsa zajedno sa Džordžom Raselom. Osvojio je te sezone jedan poen, a potom je dve godine kasnije vozio dve trke za Alfa Romeo i tu je bio kraj njegove F1 avanture, ali ne i njegove karijere u automobilizmu.

300.000 gledalaca videlo kako piše istoriju

Foto: EPA-EFE/YOAN VALAT

"Bila su ovo dugačka 24 sata, ali za uživanje - hvala vam, hvala svima", rekao je on u nedelju preko timske radio-veze saradnicima nakon trke na severoistoku Francuske. Koliko je to popularan događaj pokazuje i činjenica da je trku uživo pratilo 300.000 gledalaca.

Trka "24 časa Le Mana" vratila je ogromnu popularnost prethodnih godina i deluje da će tek uspeti u tome, jer su se poslednjih godina vratili proizvođači poput Ferarija, Pežoa, Alpine, Kadilaka, Poršea, Aston Martina, BMW-a... Sledeće godine pojaviće se i Hjundai, a od 2027. učestvovaće i Ford i Meklaren.

Kubica je ostao apsolutni heroj, ostvarivši jednu od svojih najvećih pobeda i podsetivši sve na to kakav je majstor za volanom, koga su povrede i niz operacija sprečile da 2012. postane vozač Ferarija zajedno sa Fernandom Alonsom.

Praktično koristi samo jednu ruku

Foto: EPA-EFE/YOAN VALAT

Posle niza operativnih zahvata, njegova desna ruka je samo delimično pokretljiva i funkcionalna. Iako može da njom drži volan, ne može da uradi mnogo više od toga. Zato su mu u Formuli 1 omogućili da menja brzine levom rukom, jer nije u stanju da koristi prste na desnoj.

U takvom stanju, on je u suštini jednom rukom vozio u Formuli 1 i niko nije bio iznenađen što nije uspeo da ostvari velike uspehe, kakav je napravio na trci "24 časa Le Man", na kojoj je vozio 166 od 387 krugova u svom automobilu, u kojem su se smenjivala trojica vozača.

"Nije tačno da vozim samo jednom rukom"

Foto: EPA-EFE/YOAN VALAT

Poljak je izričito odbacivao tvrdnje da vozi samo jednom rukom, iako praktično koristi samo jednu.

"Neki kažu da vozim jednom rukom, a ne radim to. Nemoguće je to raditi u Formuli 1. Imam određena ograničenja, pa moje telo koristi određene 'kompenzacije', što nije protiv pravila. Ljudska smo biće i naš mozak radi tako da nam pomogne da prevaziđemo hendikepe. To je normalan dan u životu i prevazilazim to", kazao je on, ne želeći da ga iko posmatra kao na vozača sa hendikepom, već kao šampiona, što je pokazao da apsolutno jeste i ovog vikenda, u Francuskoj.