Nekadašnji vozač Formule 1, Poljak Robert Kubica (40), pobedio je na kultnoj automobilskoj trci 24 sata Le Mana, vozeći u ekipi Amata Ferarija. Svojevremeno jedan od najboljih vozača F1 na svetu, rival Luisa Hamiltona sa početka karijere, ostvario je jedan od najvećih uspeha i podsetio navijače na svoje umeće u najstarijoj automobilskoj trci na svetu.
Kubica je svojevremeno pobeđivao u Formuli 1, a karijeru i život promenila mu je teška nesreća 2011. godine, kada je doživeo udes vozeći na jednom reliju u Italiji. Tom prilikom je gotovo smrskao lakat, pretila mu je i amputacija kompletne desne ruke, a posle višečasovne operacije i amputacije dela podlaktice, lekari su učinili da mu ruka bude optimalno pokretljiva, mada ne i previše od koristi tokom vožnje.
Operisan je čak 17 puta nakon udesa, doživeo je čak 42 frakture, a odmah nakon nesreće operisalo ga je sedmoro hirurga, podeljenih u dva tima. Zahvat je trajao čak sedam sati.
Za volanom Škode Fabija umalo izgubio život
Imao je samo 26 godina kada je izleteo sa staze i udario u zid obližnje crkve za volanom automobila "Škoda Fabija". Deo ograde tom prilikom je probio automobil i umalo mu otkinuo desnu ruku.
U godinama koje su usledile Poljak je vozio relije, a 2019. godine vratio se u Formulu 1 i postao vozač Vilijamsa zajedno sa Džordžom Raselom. Osvojio je te sezone jedan poen, a potom je dve godine kasnije vozio dve trke za Alfa Romeo i tu je bio kraj njegove F1 avanture, ali ne i njegove karijere u automobilizmu.
300.000 gledalaca videlo kako piše istoriju
"Bila su ovo dugačka 24 sata, ali za uživanje - hvala vam, hvala svima", rekao je on u nedelju preko timske radio-veze saradnicima nakon trke na severoistoku Francuske. Koliko je to popularan događaj pokazuje i činjenica da je trku uživo pratilo 300.000 gledalaca.
Trka "24 časa Le Mana" vratila je ogromnu popularnost prethodnih godina i deluje da će tek uspeti u tome, jer su se poslednjih godina vratili proizvođači poput Ferarija, Pežoa, Alpine, Kadilaka, Poršea, Aston Martina, BMW-a... Sledeće godine pojaviće se i Hjundai, a od 2027. učestvovaće i Ford i Meklaren.
Kubica je ostao apsolutni heroj, ostvarivši jednu od svojih najvećih pobeda i podsetivši sve na to kakav je majstor za volanom, koga su povrede i niz operacija sprečile da 2012. postane vozač Ferarija zajedno sa Fernandom Alonsom.
Praktično koristi samo jednu ruku
Posle niza operativnih zahvata, njegova desna ruka je samo delimično pokretljiva i funkcionalna. Iako može da njom drži volan, ne može da uradi mnogo više od toga. Zato su mu u Formuli 1 omogućili da menja brzine levom rukom, jer nije u stanju da koristi prste na desnoj.
U takvom stanju, on je u suštini jednom rukom vozio u Formuli 1 i niko nije bio iznenađen što nije uspeo da ostvari velike uspehe, kakav je napravio na trci "24 časa Le Man", na kojoj je vozio 166 od 387 krugova u svom automobilu, u kojem su se smenjivala trojica vozača.
"Nije tačno da vozim samo jednom rukom"
Poljak je izričito odbacivao tvrdnje da vozi samo jednom rukom, iako praktično koristi samo jednu.
"Neki kažu da vozim jednom rukom, a ne radim to. Nemoguće je to raditi u Formuli 1. Imam određena ograničenja, pa moje telo koristi određene 'kompenzacije', što nije protiv pravila. Ljudska smo biće i naš mozak radi tako da nam pomogne da prevaziđemo hendikepe. To je normalan dan u životu i prevazilazim to", kazao je on, ne želeći da ga iko posmatra kao na vozača sa hendikepom, već kao šampiona, što je pokazao da apsolutno jeste i ovog vikenda, u Francuskoj.