Istorija Kanskog festivala protkana je skandalima, ali oni nisu ni najmanje naudili njegovom ugledu, naprotiv, doneli su mu reputaciju dogadjaja koji privlači ogromnu medijsku pažnju.
Istorija Kanskog festivala protkana je skandalima, ali oni nisu ni najmanje naudili njegovom ugledu, naprotiv, doneli su mu reputaciju dogadjaja koji privlači ogromnu medijsku pažnju.Poslednji francuski reditelj koji je osvojio Zlatnu palmu u Kanu, Moris Pijala (Maurice Pialat), 1987. godine, doživeo je da ga publika izviždi na dodeli nagrade za film "Pod suncem satane" (Sous le soleil de Satan), o svešteniku koji sumnja u veru i sreće se s djavolom.
Njegov odgovor publici ušao je u anale Festivala: "Znajte da, ako vi ne volite mene, ne volim ni ja vas!".
Ovogodišnji Festival odao je počast Pijali projekcijom filma "Ljubav postoji" (A nos amours) iz 1983. godine.
Medju filmovima koji su doživeli sličnu sudbinu je i "Sladak život" (La dolce vita) proslavljenog italijianskog režisera Federika Felinija. Taj film, koji je bio na programu Festivala 1960. godine, osudio je Vatikan, a ni publika u Kanu nije ništa blaže reagovala.
Scena u kojoj se Anita Ekberg kupa u rimskoj fontani Trevi ubrzo je, medjutim, postala jedna od najslavnijih u filmskoj istoriji.
Skandal je izazvao i film italijanskog reditelja Marka Fererija (Marco Ferreri) "Veliko ždranje" (La grande abbuffata) iz 1973. godine u kojem reditelj prikazuje grotesknu večeru četvorice prijatelja u jednoj pariskoj vili (dvojicu od njih glume Marčelo Mastrojani i Mišel Pikoli), ismevajući odnos Francuza prema hrani. Film je dobio nagradu medjunarodne kritike.
Dokumentarni film Aleka Kešijana "U krevetu s Madonom" (In Bed with Madonna) o zbivanjima iza kulisa za vreme svetske turneje pop zvezde, izazvao je veliku polemiku 1991. godine.
Trinaest godina kasnije, još jedan dokumentarni film je uskomešao strasti – "Farenhajt 9/11" Majkla Mura, koji je žiri, sa američkim rediteljem Kventinom Tarantinom na čelu, nagradio Zlatnom palmom.
Film "Sudar" (Crash) kanadskog reditelja Dejvida Kronenberga (David Cronenberg), u kojem protagonisti sprovode u delo seksualne fantazije u sudaru automobila, prikazan na festivalu 1996. godine, izazvao je gnev gledalaca od kojih su mnogi napustili salu.
Film je, medjutim, dobio specijalnu nagradu žirija, što je izazvalo zvižduke publike.
Pedeseto izdanje festivala (1997) obeležila je rezignacija publike pred scenama nasilja u filmovima Austrijanca Mihaela Hanekea (Michael) "Čudne igre" (Funny games) i Francuza Matijea Kasovica (Mathieu Kassovitz) u filmu "Ubica/e" (Assassin/s).
(Tanjug)