Nemački reditelj I scenarista turskog porekla Fatih Akin, koji na Kustendorf festivalu učestvuje sa filmom "Na ivici raja", nemačkim kandidatom za "Oskara", izjavio je danas da je oduševljen manifestacijom koju je pokrenuo Emir Kusturica, "bez crvenih tepiha i bez reklama".

"Festivali su deo mog posla i to onaj teži deo. Više volim da snimam filmove nego da idem naokolo da ih predstavljam", rekao je na konferenciji za novinare u Drvengradu Akin, dobitnik "Zlatnog medveda" u Berlinu za film "Glavom kroz zid" 2004. i Gran prija za scenario u Kanu, kao i nagrade Evropske filmske akademije za film "Na ivici raja" prošle godine.

"Kustendorf je pionirska ideja mog prijatelja. Ovde je atmosfera intimnija, može da se ostvari lični kontakt sa drugim autorima i osećam se kao da slavim, a ne da radim. Voleo bih da i sam mogu tako nešto da organizujem", rekao je Akin.

Na pitanje da li se umorio od snimanja, odgovorio je da autorstvo ume da bude vrlo frustrirajuće i da ponekad pomisli kako neće ući u novi projekat narednih deset godina.

"Film može da se uporedi sa fudbalom u kojem se vrhunski sportisti na kraju penzionišu i postaju treneri. Ipak, obožavam svoju profesiju i voleo bih da snimam zauvek, poput Vudija Alena ili Klinta Istvuda", rekao je on.

Film "Na ivici raja" govori o tri krnje porodice iz Nemačke I Turske, koje su svaka na svoj način nesrećne, o medjugeneracijskim sukobima, lezbijskoj ljubavi mlade Nemice i Turkinje, o smrti, ali i o političkom stanju u Turskoj i u Evropskoj uniji.

"Nisam mogao da se odlučim samo za jednu od priča, pa sam ih kombinovao, dugo sam nadogradjivao zaplet, spontano su se radjale nove epizode inspirisane i nekim detaljima iz mog života", ispričao je Akin.

U političkom delu filma on se podjednako kritički postavlja prema levičarskom pokretu u Turskoj i prema rigidnim zakonima EU.

"Distanca je ključna reč. Volim da pravim interaktivne filmove, da navedem publiku da razmišlja, a ne da joj serviram svoje stavove", objasnio je on.

"Film ima otvoren kraj, za koji mnogi smatraju da je pesimističan, što dosta govori o stanju u društvu. Za mene je kraj filma obeležen nadom, a to je i moj moto - čekati i nadati se, što su poslednje reči iz mog omiljenog romana 'Grof Monte Kristo'", rekao je Akin.

"Na ivici raja" je veoma lepo primljen i u turskim bioskopima, mada uz izvesne rezerve, a kod nas će učestvovati na predstojećem Festu.

Akin je najavio da razmišlja o trilogiji koja bi bila posvećena razumevanju ljudskog bića i dodao da se u filmu "Glavom kroz zid" bavio ljubavlju i pozitivnim vrednostima koje ona podrazumeva, u filmu "Na ivici raja" smrću, a treći deo bi kao centralnu temu imao zlo.

"Zlo kao fenomen obuhvata neznanje, aroganciju, rasizam, taštinu, predrasude. Sva tri filma zajedno bila bi neka vrsta filozofskog pogleda na ljudsko biće uopšte", rekao je on.

Akin ima i svoju malu producentsku kuću u Hamburgu, koju je osnovao sa prijateljima, da bi "dosegao slobodu, odnosno kontrolu nad svojim radom".

"Nisam planirao da produciram i tudje filmove, ali vremenom sam došao u kontakt sa rediteljima čije mi se ideje svidjaju i koje želim da podržim kad već imam infrastrukturu", rekao je on i dodao da je ponosan na koproducentske filmove u čijoj je realizaciji učestvovao "Takva - Strah pred Bogom" I "Čiko".

"Podržati nečiju viziju gotovo da je jednako čarobno kao i kreirati svoju", ocenio je on.
Na pitanje o načinu rada, naglasio je da nije diktator, jer kao reditelj donosi poslednju odluku, ali je srećan da čujem i ideje saradnika i glumaca.

"Pre snimanja pozovem ih kod mene u kuću, u goste na dve tri nedelje, družimo se, upoznajemo i onda je atmosfera na snimanju porodična, što je meni veoma važno. Kome takav način ne odgovara, sa njim i ne saradjujem", rekao je Akin.

(Tanjug/MONDO)