ZVEZDANE STAZE – IZVAN GRANICA (FILMSKA RECENZIJA)

Film kojim će Trekiji biti vrlo zadovoljni, baš kao i naš kolumnista!

Star Trek Beyond (2016)
Režija: Džastin Lin
Uloge: Kris Pajn, Zahari Kinto, Sofija Butela, Idris Elba
Distributer: Taramaunt

Trinaesti film u legendarnom filmskom (TV, igrice, figurice i sl. ovog puta ostavljamo po strani) "Star Trek’" serijalu i treći od Džejdžejevskog povampirenja istog, svoju premijeru dočekao je u pomalo sumornom raspoloženju – tokom produkcije filma umro je originalni Doktor Spok (Leonard Nimoj), a samo mesec dana pre zakazane premijere u saobraćajnoj nesreći poginuo je i jedan od glavnih aktera filma, Anton Jeljčin (Pavel Čekov). Veliki, čak nenadoknadivi gubitak za svakog Trekija, a bogami i za ceo filmski svet.

Star trek trejler
Izvor: YouTube

Ja sam svoju projekciju ovog filma uspeo da odgledam čak i dan pre svetske premijere, što je uvek nekako specijalan osećaj. Eto kako i globalizacija i digitalizacija mogu ponekad da proizvedu topao i čak romantičan osećaj. A još kada vam se tako nešto desi u malom dalmatinskom gradiću od par hiljada stanovnika, onda je sve to još i na kvadrat. I konačno, na samo deset metara od ulaska u kino, na deset minuta pre početka filma, imao sam priliku da vidim i kako se jedan autić zagrebačkih tablica survava u more na sred rive; da, moron je samo istrčao iz auta da nešto obavi zaboravivši i na ručnu i da auto ostavi u brzini. Klingonac, šta drugo.

Pomešanih osećanja, dakle, stigao sam na vreme da pokupim svoje 3D-specs i da se montiram u prvi red, ispred sve dece i mojih vršnjaka koji su se krili po zadnjim redovima. Star Trek Beyond, ili može i malo duže – "Zvezdane staze u kojima Public Enemy i Beastie Boys spasavaju Federaciju". Eto vam i prvog spojlera.

Ipak, trudiću se da ih bude što manje, ali ništa ne obećavam. To sad već i posebno naglašavam, jer cenim da je mali promil vas koji sada ovo čitate imao priliku da film pogleda na velikom platnu, a kamoli na onaj drugi način. Kad smo već kod toga, Rest In Peace KAT. Nikada te neću zaboraviti.

Kapetan Kirk je malo umoran. Stigao je do zaista krajnjih granica poznate Galaksije i počeo da se preispituje. Možda je došao i taj trenutak da svoju stolicu u komandnom centru Enterprajza prepusti Spoku, a da sam preuzme ulogu Viceadmirala Federacije? Na sličan način razmišlja i Vulkanac, ali pre nego što su obojica u poziciji da preseku i da donesu tešku odluku, pred njima je još jedan zadatak koji samo Enterprajz i njegova posada mogu da izvedu. Jedan od brodova je nestao u zvezdanoj izmaglici i na našim junacima je zadatak da se probiju kroz nemapiranu oblast i pronađu izgubljene kolege. Međutim, nadomak stenovite planete koja se nalazi na mestu gde bi trebalo da je i izgubljeni brod, Enterprajz postaje meta napada oružja protiv kojeg, čini se, nema ni štita ni kontraoružja koji bi mu se suprotstavio. A tu je i Kral.

Prvo i osnovno što se mora reći o najnovijim "Zvezdanim stazama" je to da ovog puta imamo jednu avanturu u kojoj nema nikakvih "dubokih" previranja, grandioznih ideja niti istorijskih događaja koji će promeniti sve što smo da sada znali o ovom svetu i njegovim junacima. U stvari, odavno nismo imali priliku da vidimo film iz ovog serijala koji ponajviše liči na neku od epizoda TV serije. Sajmon Peg, koji je ne samo jedan od glavnih glumaca, već i ko-scenarista, pobrinuo se da kompleksna i zanimljiva priča nema nikakve pretenzije da otkrije nekakve egzistencijalne istine, već da jednostavno ispriča još jednu priču kakvih je Kapetanov Dnevnik već prepun. I da, za one kojima to nije baš najjasnije – to je dobro i poželjno. Ponekad u svakom slučaju.

Ali to ne znači da je ovo film o kojem nema šta da se promisli ili prodiskutuje. Refleksije na stvarnost su sveprisutne, ili smo makar mi ti koji sada u svemu vidimo i paralele sa bezumnim terorizmom, bilo evropskog ili američkog tipa. Mislim da je istina tu negde, između, te da su i autori filma i gledaoci u istom sosu. E sad, da li ovaj ili onaj ISIS ili crni osvetnik – eto nam svima teme za diskusiju.

Ali ’’Zvezdane staze: Izvan granica’’ su pre svega sjajna zabava. Već pomenuti Peg je tu ne bi li sve to bilo duhovito, reditelj Džastin Lin koji je sa četvorotočkaša (Fast & Furious) avanzovao na svemirske brodove je zadužen da akcija bude spektakularna (i jeste, ali nekada ipak prehaotično montirana), glumci su provereno fenomenalno kastingovani (i novi takođe, naročito Sofija Butela, vanzemaljka koju ćete teško zaboraviti), a tu se oseća i Džejdžejeva kreativna producentska ruka.

Što se tiče međuljudskih i međurasnih relacija, pored divnog i intrigantnog odnosa Spoka i Uhure (Vulkanac i Afroamerikanka), centralni deo predstavlja Sulu i njegov partner (i ćerka). Sulu je dakle gej i to je divan naklon Džordžu Takeiju, originalnom Suluu, inače prominentnom LGBT aktivisti. Mislim da bi i Rodenberi bio jako zadovoljan Suluovim autovanjem.

I tako mogu u nedogled da se bavim sitnim ali bitnim detaljima kojima najnovije "Staze" obiluju. Mislim da će Trekiji biti vrlo zadovoljni, ne sumnjam da će i mejnstrim publika uživati u najnovijoj avanturi posade Enterprajza. Pred kraj ovog teksta, ipak moram da se osvrnem na ovu dvojicu fenomenalnih glumaca Pajna i Kintoa, koji su tako savršeno nasledili Šatnera i Nimoja, da sad počinju i fizički da podsećaju na njih. Možda su Džastin Lin i Džej Džej Abrams samo pronašli idealne uglove, možda je Kinto sam odlučio da se od Nimoja oprosti onim čuvenim podizanjem obrve, svejedno, i kroz 3D naočare neko će možda pustiti suzu za jednog i jedinog Spoka.

Fight the Power? Sabotage? Čini se da u 23. veku misle da je to klasična muzika, pa neka tako i ostane. Ja sam poslednji koji će se pobuniti protiv toga.

Ja: ****
Ma ne, u stvari ****1/2