Dve predstave u režiji Olivera Frljića - "Gorki, Alternativa za Nemačku?" u produkciji "Maksim Gorki teatra" iz Berlina i "Šest lica traži pisca" Satiričkog kazališta "Kerempuh" iz Zagreba, biće deo programa 52. Bitef festivala koji će biti održan od 14. do 22. septembra.
Umetnički direktor Bitefa Ivan Medenica je na konferenciji za novinare u Satiričkom kazalištu "Kerempuh" u Zagrebu objasnio da se ovogodišnja tematsko-problemska linija festivala svodi na predstave koje beskompromisno "osuđuju vrlo opasnu društvenu pojavu koja obeležava današnju Evropu i svet".
"Reč je o jačanju desnog populizma, ksenofobije, netolerancije, autoritarnih režima koji razgrađuju demokratske ustanove i sistem ljudskih prava, čak i u državama koje su njihove kolevke, a sve to u sprezi s pomahnitalim neoliberalnim kapitalizmom", istakao je Medenica.
Medenica je primetio da Frljić u predstavi "Gorki, Alternativa za Nemačku?", na vrlo originalan i inventivan način, pokreće svoju omiljenu temu: društvenu funkciju teatra, njegov potencijal za politički otpor.
"Na njemu svojstven, kvazidokumentaran i improvizovan način, u prvom delu predstave Frljić kritički ispituje političku korektnost u prijemu glumaca u ovaj teatar uz prednost koja se daje manjinskim grupama, jer takav pristup i dalje ne odgovara stvarnom procentu stranaca u Berlinu, a može i da napravi pozorišni "azil" za etničke i druge manjine", rekao je on.
U drugom delu komada, scena se, i metaforički i bukvalno, rotira za 180 stepeni, i ova se tema, prema rečima Medenice, pretapa u osudu ekspanzije ekstremne desnice i pokreće se pitanje da li je jedno progresivno pozorište, ako pristane na izvesnu getoizaciju i igru u sistemu, stvarni otpor tom sistemu ili samo alibi za savest umetnika.
Predstavom "Šest lica traži pisca", Frljić se još jednom, kako zapaža Medenica, beskompromisno suočava s hrvatskom radikalnom desnicom.
Medenica primećuje da na prvi pogled deluje neobično kako mu to polazi za rukom kad za polazište ne uzima dokumentarnu građu, već poznato klasično delo Luiđija Pirandela koje ima filozofsku, a ne političku tematiku.
"Na samom početku predstave, Frljić udara pravo u lice: glumci na sceni ne spremaju, kao u metateatarskom uvodu drame, jedan drugi Pirandelov komad, već izmaštan, improvizovan, satirički igrokaz, primeren Satiričkom kazalištu Kerempuh, čiji su junaci stvarni protagonisti hrvatske desnice", rekao je Medenica.
Bitef festival će u glavnom programu obuhvatiti desetak predstava iz Francuske, Nemačke, Hrvatske, Srbije, Estonije, Švajcarske, Izraela i Belgije.
"Duboko verujemo da je misija Bitefa da jasno mapira one umetničke pojave u savremenom teatru i izvođačkim umetnostima koje su (i dalje) radikalne, subverzivne i polemične, kao i da hrabro ukazuje na adekvatne, turbulente i uznemirujuće društvene fenomene savremenog sveta. Bitef postoji da bi nas uznemiravao i umetnički i politički, terao da mislimo, osećamo i delamo", podvukao je Medenica.
Srbija zablistala i nije uspela: Ništa od četvrtfinala, igraćemo baraž!
"Rusija ima pravo da uzvrati oružjem za masovno uništenje": Užasne pretnje Medvedeva, spominje Treći svetski rat
Sve stoji u Beogradu! Totalni kolaps, evo gde su najveće gužve
Uzeo 244 miliona dolara i ostavio Jokića na cedilu: "Njemu košarka više nije prioritet"
Pčelari testirali med na rafovima u Srbiji: "Ne plaćajte nešto što pčelu nije videlo, samo jedan je 100% pravi"