Izlog Kulturno-informativnog centra Srbije (KIC) u Parizu više od deset dana krasi skulptura Diznijevih junaka Mikija Mausa i Paje Patka postavljenih u položaj koji asocira na seksualni čin, a neprimerene figure postavljene su ispod velike fotografije Belog anđela iz manastira Mileševa koja je i svojevrsni zaštitni znak ove ustanove, navode "Večernje novosti".
Ove figure za šefa srpske diplomatije Ivicu Dačića su neprihvatljive kao slika srpske kulture.
"Program Kulturno-informativnog centra u Parizu utvrđuje Ministarstvo kulture. Ipak, moje lično mišljenje je da su ovakve postavke skandalozne i svakako nedostojne ustanove u kojoj su izložene", smatra Dačić.
Na fotografiji koju su u redakciju "Novosti" dostavili čitaoci iz Pariza prikazane su velike plastične statue Diznijevih junaka postavljene na centralno mesto izloga Kulturnog centra. Kako je "Novostima" objašnjeno u KIC-u u Parizu, sporna skulptura delo je umetnika Milorada Stajačića, i ona je sastavni deo izložbe "Kraj i početak", otvorene 9. avgusta.
Iza ove postavke stoji petoro autora iz Srbije okupljenih u umetničku grupu "Dimenzija". Njihova dela postavljena su na sva tri izložbena nivoa u pariskom KIC-u.
Direktor KIC-a u Parizu, dramski pisac Radoslav Lale Pavlović sporne figure u izlogu objašnjava umetničkom slobodom i ističe da je projekat koji uključuje spornu skulpturu prošao na konkursu Ministarstva kulture.
"Nisam u poziciji da žiriram koji sadržaj je prikladan, a koji nije. Projekat 'Kraj i početak' prijavljen je na konkurs koji svake godine raspisuje Ministarstvo. To znači da je izložbu ocenjivala stručna komisija koja je i dala zeleno svetlo da putuje u Pariz. Mogu samo da kažem da je postavka izazvala veliko interesovanje Parižana, a već sada je jasno da će biti najposećenija izložba koja je organiovana u KIC u više godina unazad", rekao je Pavlović za "Novosti".
On napominje da je autoru skulpture Mikija i Paje u "akciji" i sam postavio pitanje primerenosti ovog sadržaja, ali da je shvatio da je reč o svojevrsnoj provokaciji.
"Dobio sam jasan odgovor da su oba Diznijeva junaka bespolna bića i da su sve asocijacije proizvod našeg ličnog tumačenja i viđenja. Ova skulptura dakle više govori o nama nego o Diznijevom strip dvojcu. Treba imati na umui da seksualne konotacije u Parizu odavno ne izazivaju pažnju javnosti na kakvu smo navikli u Srbiji", kaže Pavlović.
U Ministarstvu kulture i informisanja objašnjavaju da je izložba "Kraj i početak" delo renomiranog umetnika o kome je svoj stručni sud dala Programska komisija na osnovu dvestotinak predloga na konkursu.
"U savremenoj umetnosti često se dešava da sadržaj zavisi od 'učitavanja', nezavisno od onoga što je umetnik želeo da nam kaže. Ukoliko u ovoj skulpturi vidite eksplicitan čin dvojice strip junaka, ona bi bila neprikladna za ustanovu gde je postavljena. Ako uvažimo umetnikovo viđenje da je reč o bespolnim bićima, ova postavka se ne razlikuje od drugih u Parizu u obliku savremene umetnosti. O Svemu ovome vodio je računa i Programski savet kada je donosio odluke o izboru projekta", rekla je načelnica Odeljenja za međunarodnu saradnju i evropske integraije u kulturi Jagoda Stamenković.
"Neprimereno je da ovakav sadržaj bude izložen u ustanovi koja bi trebalo da promoviše našu kulturu u Evropi. Ne ulazeći u umetničku slobodu, ne smatramo da je seksualni čin Paje Patka i Mikija Mausa pravi domet srpske umetnosti", smatraju Srbi iz Pariza koji su redakciji lista dostavili fotografiju.
Zvezda u drami pobedila Partizan i odbranila Kup: Mekintajer doneo petu "Žućkovu levicu" u nizu
"Nisu igrači odlučili finale, znamo svi o čemu pričamo": Obradović siguran da je i navijačima Partizana jasno
Da li je ovo ključni detalj finala Kupa Radivoja Koraća? Snimak otkriva zašto je Obradović pobesneo
"Ako se bilo šta loše desi, odgovorni su Partizanov predsednik i trener": Čović se još jednom oglasio pred meč
"Tebe i takvih kao ti se niko ne plaši, Partizan ima preča posla od Kupa": Mijailović oštro odgovorio Čoviću