Slavna francuska umetnica Izabel Iper stići će u Beograd krajem oktobra ili početkom novembra, umesto krajem septembra kako je prvobitno bilo najavljeno, kaže za Tanjug direktorka Narodnog pozorišta u Beogradu Ivana Vujić.

Vujić je za Tanjug govorila o uslovima funkcionisanja za vreme pandemije, "Beogradskoj letnjoj sceni", učešću na međunarodnim konferencijama, novim predstavama, svetu i pozorištu posle pandemije.

U vreme suzbijanja pandemije Covida 19, prema rečima direktorke nacionalnog teatra, zdravlje 700 zaposlenih bilo je ispred svega na listi prioriteta jedne od najvažnijih ustanova kulture u Srbiji.

"Stalno smo vodili računa da li je nekome potrebna pomoć, gde se trenutno nalazi, kako izlazi na kraj sa izvanrednim okolnostima pandemije. Svakodnevno je pozorištu vršen hiigijenski tretman. Pripremali smo svaki sektor pozorišta za momenat kada će nam medicinske okolnosti omogućiti nastavak rada. U pozorište je mogao da uđe samo onaj koji u njemu ima nekog posla i uspeli smo da dočekamo spremni ovaj momenat kada nastavljamo rad", kazala je Vujić.

Cenjena rediteljka i direktorka nacionalnog teatra je posebno ponosna na liniju striminga koja je mnogim ljubiteljima pozorišta oplemenila doba izolacije.

"Na našim internet platformama ljudi su videli oko 80 predstava iz naše arhive. Posebno nas raduje što smo imali 300 hiljada pratilaca. Ljudi moraju da znaju da je digitalno pozorište poseban žanr, a mi smo ovde samo prenosili iskustva iz naše bogate stvaralačke istorije. Bila je to prilika da ljudi na deli vide kao što su Predrag Ejdus ili Petar Banićević. Dobro je videti neke naše predstave od pre pola veka i uporediti ih sa našim današnjim produkcijama", kazala je Vujić i dodala da je Narodno pozorište preko interneta stiglo do nove publike u SAD, Africi, Australiji...

Kako kaže, među njima su se našli i naši ljudi koji tamo žive i za njih su predstave Narodnog pozorišta bile veliko uzbuđenje jer između ostalog predstavljaju kontakt sa matičnom kulturnom sredinom.

"Posebno otkriće za nas je bio određeni broj ljudi iz evropskih zemalja koji su komunicirali sa nama i raspitivali se o predstavama. To je određeni kapital za budućnost Narodnog pozorišta jer je reč o sasvim novoj publici našeg teatra sa kojom smo ostali u kontaktu u veri da će se naši ansambli i uživo predstaviti širom Evrope", kazala je Vujić i istakla da je posebno ponosna što su predstave Narodnog pozorišta stigle i do ljudi koji i bez pandemije ne mogu da izađu iz svojih kuća.

Za nju nema dileme da je žanrovski raznovrsan program, kakav se našao na internetu najviše značio baš tim ljudima.

"Putovanje u prošlost i mogućnost da se vide savremena dostignuća sva tri ansambla, bili su poseban dar našeg pozorišta tim ljudima", kaže Vujić i otkriva da će predstave Narodnog pozorišta i dalje biti dostupne na internet platformama nacionalnog teatra.

"Imaćemo profilisan program u onlajn sferi i verujem da će, između ostalog, takav sadržaj predstavljati odličnu platformu za prezentaciju naše kulture u svetu. Potrudićemo se da se u našoj internet ponudi nađu samo profesionalno snimljene predstave. U doba pandemije smo zapravo otkrili sjajan IT sektor u pozorištu koji je spreman za inovacije i usvajanja novih modela delovanja. Imaćemo neku vrstu kulturnog haba pomoću kojeg ćemo razvijati saradnju sa svetskim centrima", kaže Vujić.

O predstojećoj manifestaciji "Beogradska letnja scena" o okviru koje će beogradska pozorišta izvoditi predstave na stadionu Tašmajdan od kraja juna i tokom jula, Vujić kaže da je to sjajna prilika da se veliki broj ljudi upozna sa radom institucionalnih pozorišta ali tetara koji pripadaju nezavisnoj sceni.

"Protagonisti nezavisne scene su imali još veće teškoće nego što je to slučaj sa institucionalnim pozorištima. Dobro je da svako pozorište ima po dva nastupa radi što šireg uvida u delovanje teatarske umetnosti kod nas. Drama Narodnog pozorišta će igrati "Belu kafu" u režiji Milana Neškovića, a baletski i operski ansambl predstaviće se projektom "Light Up". Biće to specijalan program za tu priliku u kojem svi zajedno ponovo osvetljavamo pozorište", kazala je Vujić.

Nedavno je u Beograd stigao hrvatski reditelj Zlatko Sviben koji u Narodnom pozorištu postavlja predstavu "Vasa Zzeleznova", poznati naslov Maksima Gorkog.

Vujić napominje da je hrvatski reditelj prošao sve medicinske procedure na granici i veruje da će u narednih mesec dana nastati izuzetno zanimljiva predstava.

"Spremamo se i za gostovanje 14. jula u Subotici na otvorenom i namera nam je da na nekoliko ambijentalnih scena u širom Srbije u toku leta igramo naše predstave. U septembru ćemo biti deo Bitef festivala. Gostovanje Izabel Iper je pomereno sa kraja septembra na kraj oktobra ili početka novembra. Od 2. novembra kreću radionice u našem pozorištu sa Janom Fabrom. U planu nam je i odlazak u Italiju u septembru na jedan festival sa baletom "Ko to tamo peva", ako to bude moguće posle svega što se dogorilo sa pandemijom na severu te zemlje", kazala je Vujić i istakla da je za 14. novembar ugovoreno gostovanja Kamerne opere iz Sankt Peterburga.

Ona posebno najavljuje učešće Narodnog pozorišta u onlajn konferenciji "Život evropskog pozorišta posle pandemije" koja počinje 10. juna i koju organizuje Evropska pozorišna konvencija.

"Naše pozorište će uskoro postati član Evropske pozorišne konvecnije, zapravo odmah nakon učestvovanja u toj onlajn konferenciji. To nam je jako važno jer će nas približiti novim mogućnostima saradnje sa teatrima širom Evrope i nekim evropskim fondovima", kaže Vujić.

O budućnosti pozorišta i civilizacije u ovim zahtevnim vremenima Vujić ne brine jer kako kaže čovečanstvo, a i pozorište zajedno sa njim su prolazili kroz različite ratne i medicinske oluje.

"Preživeli su ljudi pandemiju kuge, španske groznice...Svaka velika nesreća na ljude bolje utiče nego uspeh. Andrić je lepo govorio 'Mnogo se bolje živi posle velikog neuspeha nego posle velikog uspeha'. Pandemija je svetska nesreća, ali svet je oduvek bio pun virusa. Stigla je opomena da malo usporimo naš previše ubrzani život. U Americi se bez potrebe gube životi u ovom momentu. Treba da se svi složimo u borbi protiv pandemije, a ne da se ponašamo kao da se ništa nije desilo. Pozorište će svakako predvideti dane koji dolaze i treba mu verovati", kazala je Vujić.