U moskovskom Centru savremene kulture "Garaža" u toku je retrospektivna izložba performansa Marine Abramović "U prisustvu umetnika"
Predstavljeno je oko 50 radova koje je Marina Abramović stvarala tokom 40 godina, uz audio i video dokumentaciju i četiri živa performansa, koje realizuju specijalno obučeni mladi umetnici.
Izložba je organizovana u blokovima, koji odvojeno predstavljaju razne životne, odnosno stvaralačke periode umetnice. Na samom ulazu u izložbeni prostor stoji natpis - "Zabranjen ulaz za mlađe od 16 godina".
Poseban deo izložbe posvećen je događajima u Jugoslaviji, posebno u Srbiji devedesetih godina. Reč je o performansu "Balkanski baroko", za koji je Marina Abramnović 1997. godine dobila Zlatnog lava na Venecijanskom bijenalu.
U uglu prostorije visi krvavi mantil, u kojem je umetnica tokom nekoliko dana čistila i prala dve tone junećih kostiju. Gomila kostiju čiji se neprijatan miris i danas oseća, izložena je u uglu sale, a performans je imao za cilj da navede gledaoce da osete bol zbog razaranja njene države.
Izložbu zatvara "Merenje magije međusobnog gledanja", u kojem učestvuje sama umetnica. To je faktički nastavak eksperimenta započetog u Njujorku, u Muzeju savremene umetnosti, kada je tokom šest dana umetnica sedela na stolici i gledala u oči posetioce koji su se menjali. Marinu Abramović su interesovali osećaji koje imaju oba učesnika pri vizuelnom kontaktu.
(MONDO)