
Ubedljivo najposećenija predstava na ovogodišnjem, 60. pozorišnom festivalu u Avinjonu (6-27. jula), bila je "Batuta", sa 28.000 gledalaca na 22 izvodjenja. Reč je o novom ostvarenju "konjičkog pozorišta Zingaro" (Zingaro na italijanskom znači Ciganin), čiji idejni tvorac, poznat pod pseudonimom Bartabas, predstavlja jedinstvenu pojavu na francuskoj sceni.
Bartabas je svoje prve korake načinio baš na ovom festivalu na jugu Francuske, pre 22 godine, boreći se za jednog po jednog gledaoca, da bi danas vodio jednu od najvažnijih evropskih trupa. Njegove predstave su spektakli na konjima za koje inspiraciju crpi iz cirkusa, ali i ilustracija nomadskog načina života koji vodi.
Njegovo novo ostvarenje je inspirisano muzikom i kulturom Cigana iz istočne Evrope. Muzika ciganskog orkestra iz Transilvanije, s violinom karakterističnom za srednjoevropske melodije, i duvačkog orkestra iz Moldavije, koji podseća na srpsku Guču, prati 35 konja i 16 konjanika koji izvode neverovatne vratolomije, demonstrirajući izuzetnu veštinu na konjima u galopu.
Vrtoglavi, hipnotišući kovitlac odvija se na sceni ispod cirkuskog šatora u čijoj sredini je spektakularan vodeni stub, simbol života. Bartabas se samo kratko pojavljuje na sceni na svom ljubimcu, kao da stavlja potpis na svoju kreaciju.
Bartabas je svoje prve korake načinio baš na ovom festivalu na jugu Francuske, pre 22 godine, boreći se za jednog po jednog gledaoca, da bi danas vodio jednu od najvažnijih evropskih trupa. Njegove predstave su spektakli na konjima za koje inspiraciju crpi iz cirkusa, ali i ilustracija nomadskog načina života koji vodi.
Njegovo novo ostvarenje je inspirisano muzikom i kulturom Cigana iz istočne Evrope. Muzika ciganskog orkestra iz Transilvanije, s violinom karakterističnom za srednjoevropske melodije, i duvačkog orkestra iz Moldavije, koji podseća na srpsku Guču, prati 35 konja i 16 konjanika koji izvode neverovatne vratolomije, demonstrirajući izuzetnu veštinu na konjima u galopu.
Vrtoglavi, hipnotišući kovitlac odvija se na sceni ispod cirkuskog šatora u čijoj sredini je spektakularan vodeni stub, simbol života. Bartabas se samo kratko pojavljuje na sceni na svom ljubimcu, kao da stavlja potpis na svoju kreaciju.
Uticaj srpskog režisera, gost - srpski koreograf
Mada se njegovo ime nigde ne pominje, ikonografija je u velikoj meri "pozajmljena" iz filmova srpskog reditelja Emira Kusturice "Dom za vešanje" i "Crna mačka, beli mačor", koji u Francuskoj imaju kultni status. To su potvrdili i komentari francuske publike posle predstave.
Dualizam belo-crno, dan-noć, život-smrt, scene venčanja, sahrane, čarke, veselja, specifičan humor, kola pretrpana recikliranim stvarima na kojima Ciga gleda televizor bez antene, izbor kostima - sve to govori koliko je dubok uticaj srpskog reditelja, rodjenog u Sarajevu, na čitav jedan kulturološki milje koji je tokom devedesetih stvoren u Francuskoj.
Bartabas se, u svom odmetništvu od zapadne civilizacije, inspiriše miljeom nastalom neposredno iz konteksta koji je Kusturica otkrio zapadnoj publici, suprotnog uslovljenom načinu života na koji je Zapad bio navikao. Nameće se zaključak da je srpski reditelj tvorac čitavog novog žanra, nastalog iz romantizovane, poetične predstave o Ciganima negde tamo na istočnim obodima Evrope, u slavu životne raskoši koja proističe iz slobodnog duha.
Tema putovanja i dijaloga s dalekim kulturama je bila i lajtmotiv ovogodišnjeg 60. avinjonskog festivala, onako kako je to zamislio njegov počasni gost, Jozef Nadj, srpski koreograf madjarskog porekla koji već 25 godina živi u Francuskoj.
(Tanjug)
Dualizam belo-crno, dan-noć, život-smrt, scene venčanja, sahrane, čarke, veselja, specifičan humor, kola pretrpana recikliranim stvarima na kojima Ciga gleda televizor bez antene, izbor kostima - sve to govori koliko je dubok uticaj srpskog reditelja, rodjenog u Sarajevu, na čitav jedan kulturološki milje koji je tokom devedesetih stvoren u Francuskoj.
Bartabas se, u svom odmetništvu od zapadne civilizacije, inspiriše miljeom nastalom neposredno iz konteksta koji je Kusturica otkrio zapadnoj publici, suprotnog uslovljenom načinu života na koji je Zapad bio navikao. Nameće se zaključak da je srpski reditelj tvorac čitavog novog žanra, nastalog iz romantizovane, poetične predstave o Ciganima negde tamo na istočnim obodima Evrope, u slavu životne raskoši koja proističe iz slobodnog duha.
Tema putovanja i dijaloga s dalekim kulturama je bila i lajtmotiv ovogodišnjeg 60. avinjonskog festivala, onako kako je to zamislio njegov počasni gost, Jozef Nadj, srpski koreograf madjarskog porekla koji već 25 godina živi u Francuskoj.
(Tanjug)
Pridruži se MONDO zajednici.